تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطر در کمین صدها ارومیه ای!

ساعت: 09:50 منتشر شده در مورخ: 1395/11/03 شناسه خبر: 1013277

مشکلات پرشماری ایمنی ارومیه را به چالش می کشد که اگر فکری به حال آنان صورت نگیرد منجر به بروز فاجعه خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازندای ارومیه، حادثه آتش سوزی در پلاسکو تهران و شهادت جمعی از آتش نشانان فداکار، سراسر ایران را در غم و اندوه فرا برده است. در شهرهای مختلف ایران تصاویری از حضور مردم در ایستگاه های آتش نشانی و ادای احترام به مقام شهدای حادثه اخیر منتشر می شود. این اتفاق همچنین بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی داشته است.

اما آن چه که می تواند مفیدتر از این ابراز احساسات باشد و ضرورت دارد طی روزهای آتی به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد یافتن علت بروز این مشکل و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است.

این اتفاق ناگوار باید همچنین تلنگری جدی برای نخبگان و مسئولین هر شهری اعم از ارومیه باشد تا سطح ایمنی شهر و میزان آسیب پذیری آن در قبال حوادث مختلف را مورد بررسی و ارزیابی جدی قرار دهند. ارومیه در صورت بروز آتش سوزی، انفجار، زلزله و... با چه شرایطی مواجه خواهد شد؟

کوچه های تنگ و باریک، تهدید بالقوه جان مردم!

ارومیه 417 هکتار بافت فرسوده مصوب دارد. بسیاری از معابر این مناطق، کوچه هایی تنگ و باریک اند که در مواردی عرض آن ها حتی به دو متر هم نمی رسد. امری که راه را برای نوسازی ساختمان های مسکونی و حتی تجاری واقع در آن دشوار کرده است.

علاوه بر این مشکل که سازه های مذکور را در برابر حوادثی نظیر زلزله به شدت آسیب پذیر کرده است، اشتعال پذیری بالای مصالح به کار رفته در این بافت ها و متصل بودن سربندی سازه ها می تواند در صورت بروز آتش سوزی، حریق را شدت گسترش دهد.

عرض پایین این کوچه های در هم تنیده اما امکان امدادرسانی موثر را نیز در شرایط اضطراری سلب خواهد کرد.

 

 

ترافیک سنگین، مانع امدادرسانی

یکی از اصول ابتدایی مدیریت بحران، نحوه مواجهه با جمعیت و پراکنده ساختن تجمع برای تسهیل امدادرسانی است. ترافیک سنگین ارومیه اما چالشی جدی در مقابل این امر مهم است.

عرض پایین معابر، سرانه بالای خودرو، عدم اقبال مردم به ناوگان حمل و نقل عمومی و نبود اقدامات جدی برای تسهیل رفت و آمد، ترافیک را به یکی از اصلی ترین معضلات مردم ارومیه طی سال های گذشته تبدیل کرده است.

همه روزه در ساعاتی مشخص از شبانه روز رفت و آمد در بخش های عمده ایی از شهر با اخلال جدی مواجه می شود، این مشکل البته در خیابان های مرکزی ارومیه از جمله خیابان امام (ره) شدت بیشتری دارد. تمرکز ادارات و ساختمان های مهم و همچنین مراکز درمانی در کوچه خان بابا خان از جمله دلایل اصلی بروز این وضعیت است. 

طبیعتا وقتی عبور از یک مسافت چند ده متری در یکی از همین خیابان های مرکزی ارومیه قریب به یک ساعت به طول می انجامد، اولین حادثه می تواند تبعات جبران ناپذیری برای مردم در پی داشته باشد، چرا که نه امکان فرار وجود خواهد داشت و نه امکان امدادرسانی مناسب.

بازار ارومیه، آتشی زیر خاکستر

بسیاری از بناها و ساختمان های قدیمی ارومیه از نظر ایمنی در شرایط مناسبی به سر نمی برند. در راس این بناها بازار تاریخی ارومیه است که چند وقت قبل نیز دچار آتش سوزی شده بود.

آتش سوزی که هر چند پیش از گسترش توسط آتش نشانان مهار شد، اما همان حادثه مقطعی نیز کافی بود تا بسیاری از مشکلات ریشه ای و خطرناک آن خود را نشان دهد.

سیم کشی بازار ارومیه فرسوده است. به گفته برخی مسئولین حاضر در حادثه اخیر، یک بارش ساده باران کافی بود که آتش سوزی مذکور به محوطه داخل بازار سرایت کند.

سقف بازار نیز نیازمند بهسازی است تا در برابر ریزش احتمالی ایمن شود. برخی اقدامات ترمیمی نیز در آن آغاز شده که به گفته کارشناسان ریشه ای نبوده و نمی توان به آنان امیدوار بود.

شاید هیچ مکان دیگری به اندازه بازار ارومیه این حجم از حضور و رفت و آمد مردم شهر را شاهد نباشد و از این حیث باید آن را یکی از مهمترین اولویت های ایمن سازی به شمار آورد.

بی توجهی به ایمنی در ساخت و سازهای جدید

بر اساس اعلام مسئولین 2 سال است که هیچ ساختمان جدیدالاحداثی در ارومیه به دلیل رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان موفق به اخذ پایان کار نشده است. این بی توجهی به مقررات، ساختمان ها را در برابر حوادث غیرمترقبه به شدت آسیب پذیر می سازد.

در مواردی برخی شهروندان میلیاردها تومان برای احداث یک ساختمان هزینه می کنند بدون این که کوچکترین اعتنایی به ابتدایی ترین نکات ایمنی آن داشته باشند. برای مثال نبود یک پله فرار در ساختمان 5 طبقه کافی است تا جان ده ها نفر به خطر بیفتد.

همچنین عدم توجه به استانداردهای شهری از دیگر تهدیدات ایمنی و موانع پیش روی امدادرسانی سریع در ارومیه است. کافی است وضعیت یک کوچه شش متری که پر شده از آپارتمان های سر به فلک کشیده را به هنگام حوادثی نظیر آتش سوزی و زلزله در ذهن مجسم کنیم.

به هر عنوان، موارد مذکور سلامت جانی صد ها ارومیه ای را در معرض خطر جدی قرار داده است. نباید فراموش کنیم که برای نابودی یک شهر فقط بمب و عملیات تروریستی لازم نیست، انکار واقعیت های شهری، نادیده گرفتن مقررات ساختمان، سهل انگاری و عدم آمادگی برای امدادرسانی، دور زدن اصول شهرسازی و معماری به هر طریقی، از تراکم فروشی های افسارگسیخته گرفته تا تغییر کاربری های بی حساب و کتاب و... منجر به بروز فاجعه خواهد شد.

ای کاش پیش از این که کسی جان خود را از دست دهد و بروز فاجعه ای جبران ناپذیر همگان را عزادار کند مسئولین به فکر پیشگیری بیفتند...

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطر در کمین صدها ارومیه ای!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..