تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کارآمدسازی، محصول رویکرد انقلابی/ نگاه جزیره ای به شهر، با روح انقلاب اسلامی سازگاری ندارد/ حسّ تنفر ناشی از حقوق های نجومی با صدها میلیارد قابل جبران نیست

ساعت: 09:46 منتشر شده در مورخ: 1395/11/03 شناسه خبر: 1013112

کارشناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: طبقات اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته در نظام جمهوری اسلامی بسیار نگران کننده است. البته منظور از لزوم مبارزه با تشدید طبقات اجتماعی، توزیع بسویه بین عموم مردم نیست. عدل قرآنی بر تلاش مردم اشاره کرده و می فرماید: لیس للانسان الا ما سعی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، تبیین شاخص های انقلابی گری در حوزه ها و مقیاس های مختلف، از اهمیت وافری برخوردار است. دکتر جعفری آذر کارشناس مسائل اجتماعی، انقلابی گری مسئولین و مردم را مجزا از هم می داند و معتقد است، تفکر و مقررات طبقاتی با روح انقلاب اسلامی ناسازگار است. تفصیل این داستان به شرح ذیل می باشد:

کارآمدسازی، محصول رویکرد انقلابی

برای موضوع انقلابی گری باید شاخص تعیین کرد. شاخص های انقلابی گری در بین مسئولین و شاخص های انقلابی گری در بین مردم. شاخص های انقلابی گری در بین مسئولین و مردم را باید مجزا از هم متصور شد. پاکدستی، پرکاری، کار مثمر ثمر و اثربخش حتما جزو ویژگی های انقلابی گری مسئولین است. کارآمدساختن حوزه ی کاری همه ی مسئولین محصول رویکرد انقلابی گری است. توسعه عدالت در بخش های مختلف نیز جزو شاخص های انقلابی گری می باشد.

تعریف انقلابی گری برای عموم مردم

انقلابی گری مردم عادی که تابع تصمیمات اداره کنندگان کشور هستند اینطور تعریف می شود: اگر شاهد اداره ی موفق کشور و پیشرفت در حوزه های مختلف باشند، انقلابی گری حکم می کند که از اداره کنندگان موفق جامعه حمایت کنند. اما اگر وقوع منکری را درک کنند، باید به انحاء و روش های معقول اعلان انزجار کنند. به طور کلی دنبال کردن توسعه عدالت در جمهوری اسلامی یکی از شاخص های انقلابی گری بین مسئولین و آحاد مردم است. 

انقلابی گری یعنی معروفات

یکی از علت های وقوع انقلاب اسلامی مطالبه ی عدالت با قرائت اسلامی و عدل قرآنی بود. لذا مسئولین و خواص نباید بدنبال تشدید فاصله طبقاتی جامعه باشند. اگر مردم این رویکرد را لمس کنند قطعا حمایت خواهند کرد. اما اگر سیاستی محصولش تولید فقر و غنا باشد، قطعا ظلم است. انقلابی گری نوعا ظلم ستیزی است. ستیز با قوانین ظالمانه و ستیز با اقدامات ظالمانه در داخل و نظام بین الملل نوعا انقلابی گری است. انقلابی گری یعنی معروفات. اگر فرد انقلابی خود مسئول است معروف را باید ایجاد کند. اگر مردم عادی است به روش های مردمی باید در مقابل منکرات اعتراض کند. 

آموزش و پرورش طبقاتی حتما با روح انقلاب اسلامی سازگاری ندارد

برای مثال نظام آموزشیِ انقلابی هیچگاه بدنبال ایجاد و توسعه نظام آموزشی طبقاتی نیست. آموزش و پرورش طبقاتی حتما با روح انقلاب اسلامی و عدالت سازگاری ندارد. نظام آموزشی عادلانه نظامی است که خروجی هر دانش آموز محصول تلاش و استعداد خود باشد نه محصول مدارس طبقاتی. نظام آموزشی طبقاتی با عناوین ظاهرا خوش یک طبقات اجتماعی ایجاد می کنند. 

تفکر و مقررات طبقاتی، یک اقلیت ویژه را در برابر اکثریت عادی قرار می دهد

شاید انگیزه ایجاد کنندگان نظام آموزشی طبقاتی نخبه پروری باشد، اما خروجی میدانی این طرح، طبقاتی کردن اجتماع است. وقتی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مراجعه می کنیم نه تنها از لحاظ آموزشی بلکه از لحاظ بهداشتی و کیفیت فضای آموزشی نیز در رتبه های برتر قرار دارند؛ این درحالی است که در بیشتر مدارس معمولی چنین وضعیتی حاکم نیست. استقرار طبقه ای از دانش آموزان در رتبه های علمی پایین، دلیلی نیست که وضعیت بهداشتی آنها را نیز در رتبه های پایین قرار دهیم! تفکر و مقرارت طبقه ای و غیرعادلانه، یک اقلیت ویژه در برابر یک اکثریت عادی ایجاد می کند.

حسّ تنفر ناشی از حقوق های نجومی را نمی توان با صدها میلیارد برطرف کرد

نظام اقتصادی انقلابی، فقر و غنا تولید نمی کند. فقر و غنا محصول مدیریت انقلابی نیست. مخالفت با تولید فقر و غنا به معنای برخورد با ثروت و سرمایه ها نیست. این رویکرد بدین معناست که نباید فاصله طبقات اجتماعی را تشدید کرد. در خصوص فیش های نجومی، عده ای توجهات را به مبالغ سوق داده و آخرین مبلغ را 24میلیارد تومان اعلام کردند. اما حس تنفری که در جامعه ایجاد می شود را نمی توان با صدها میلیارد برطرف کرد. گیرندگان مبالغ نجومی منتسب به هر جناح سیاسی باشد، منافی رویکرد انقلابی گری است. وقتی مردم این اتفاقات را می شنوند روح تنفر بی سابقه ای در وجود آنها ایجاد می کند؛ حتی اگر وجوه واریزی و دریافتی غیرمتعارف ذیل مقررات و قوانین کشور انجام شده باشد، ایجاد روح تنفر اجتناب ناپذیر است.

انقلابی گری بدنبال ایجاد تنفر در جامعه نیست

انقلابی گری و عدالتخواهی، بدنبال ایجاد تنفر در جامعه نیست. فردی که احساس می کند همسایه ی خود، ره چند ساله را یک شبه طی کرده و یا از رانتی استفاده می کند، ناخودآگاه متنفر می شود، ویژه خواری های مسئولین و خواص به نسبت اولی تر این حس تنفر را در جامعه ایجاد خواهد کرد. اسلام بدنبال ایجاد مودت است. در سایز کشوری اگر مسئولین و چهره های منتسب به هرجریانی به ناحق ثروت هایی را جمع آوری می کنند، در جامعه تنفر ایجاد کرده و آسیب زا هستند. 

ممکن است این اتفاقات یک حالت مقایسه ای در ذهن مردم ایجاد کند، قیاس در این خصوص که نظام شاهنشاهی با نظام جمهوری اسلامی چه تفاوت های ماهوی دارد؟ و چرا پس از سال ها از وقوع انقلاب اسلامی همچنان بر طبل تشدید اختلاف طبقاتی کوبیده می شود؟ این حالت مقایسه ای قابل تامل است، اما خیانت های حکومت پهلوی با نقایصی که در جمهوری اسلامی وجود دارد اصلا قابل مقایسه نیست. امروز در بالاترین سطح اداره کشور به فکر پاک کردن صورت مسئله نبوده و مقام معظم رهبری نسبت به تبعیض و فقر در جامعه اسلامی بشدت اعتراض کرده و با صدور فرمان هشت ماده ای از روند برخورد با مفاسد راضی نیستند. لذا اعداد و اعمال و خیانت های شکل گرفته در نظام شاهنشاهی، در بالاترین سطوح کشورداری اصلا قابل قیاس با نقایص و کم کاری های مسئولین نظام جمهوری اسلامی نیست.

عدل قرآنی بر تلاش مردم اشاره می کند

به طور کلی طبقات اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته در نظام جمهوری اسلامی بسیار نگران کننده است. البته منظور از لزوم مبارزه با تشدید طبقات اجتماعی، توزیع بسویه بین عموم مردم نیست. عدل قرآنی بر تلاش مردم اشاره کرده و می فرماید: لیس للانسان الا ما سعی. انسان ها به قدر تلاش خود باید منتفع گردند. در این میان وظیفه حکومت اینست که امکان و بستر تلاش را برای همه فراهم کند.

نگاه جزیره ای به شهر هیچگاه با روحیات انقلابی گری سازگاری ندارد

در جامعه اسلامی نباید مقررات ظالمانه تصویب گردد. بعضا مقررات خود، پدیده ای به نام ظلم را تولید می کنند. برای مثال وقتی در یک شهر مقرراتی تصویب کرده و مناطق شهری را به درآمدهای محلی تبدیل می کنیم، قطعا پایه های یک ظلم را احداث کرده ایم. این قانون به تبع ماهیت خود قطعا فقر و غنا را ایجاد خواهد کرد. در بستر قانون ظالمانه و غیرکارشناسی، انسان های صالح هم مدیریت کنند قطعا روند ظالمانه را ادامه خواهند داد. نگاه جزیره ای به یک شهر هیچگاه با روحیات انقلابی گری سازگاری ندارد. اگر مسئولین و مردم خوزستان و جنوب کشور درآمدهای نفتی را مختص منطقه ی خود تصور کنند مابقی مردم ایران قطعا اعتراض کرده و دولت چنین اجازه ای را نمی دهد چون نفت یک ظرفیت ملی است. هرچند که به نظرم مردم جنوب کشور به نسبت فداکاری های خود برای انقلاب اسلامی بدرستی از بستر تلاش و پیشرفت بهره مند نشده اند. لکن در مدیریت شهری نگاه همه گیر را رعایت نکرده و محصول چنین تفکری قطعا حاشیه نشینی و تولید فقر و غنا خواهد بود.

توسعه رویکرد کمیته امدادی، از مقررات ظالمانه نشات می گیرد

در بخشی از شهر درآمد کافی وجود داشته و در بخش دیگر موجود نیست. در بخشی از شهر بیش از صد سال سابقه مدیریتی وجود دارد و بیش از هشتاد سال با پول نفت اداره شده است. اما در بخش دیگری از شهر این سرمایه گذاری ها وجود ندارد. لذا برای کمک به مناطق محروم نگاه کمیته ای ایجاد شده و مناطق دیگر را برای اجرای پروژه روانه می کنند. لذا بدنبال قانون و مقررات ظالمانه مجبور می شویم که نهادها و رویکردهای کمیته امدادی را توسعه دهیم. این وضعیت با روح انقلابی گری سازگاری ندارد. 

اگر ما در یک شهر زندگی می کنیم چه اشکالی دارد کل درآمدهای شهری در یک کاسه و یک حساب واریز شود؟ نظارت و اعمال مدیریت بر یک حساب هم راحت است هم اثربخش. بر این اساس اگر مانند بودجه کشوری سال به سال برای مناطقِ تقسیم بندی شده طرح های مختلفی را تصویب کرده و اجرا کنند، سهم مردم هر مناطق شفاف خواهد بود. 

 مسجدِ در طراز انقلاب اسلامی یا تالار مردگان؟

هر مجموعه در ترویج روحیه انقلابی باید به دنبال سهم و ایفای نقش خود باشد. یکی از پایگاههای مهم نهادینه سازی روحیه انقلابی حتما مساجد است. نهادهای متولی امور محتوایی مسجد باید بررسی کنند که آیا مسجدِ امروز از نظر محتوای فعالیت ها در سایز انقلاب اسلامی قرار دارد یا به تالار مردگان تبدیل شده است؟ امروز از ظرفیت چند صد مترمربعی هر یک از مساجد چه استفاده ی بهینه ای انجام می شود؟ امام فرموده مسجد ستاد مسلمین است. مسجد یعنی ستاد فرماندهی تفکر و ایدئولوژی مردم. این ستاد از کدام کارایی برخوردار است؟ اگر این مسجد را از محلات شهری حذف کنیم کدام نواقصات فرهنگی نمایان می شود؟ کدام کمبودها احساس می شود؟.

مسجد، پایگاه مهم نهادینه سازی روحیه انقلابی

بسترهای بسیاری در محلات و مساجد وجود دارد که باید برنامه ریزی شود. برای ستاد مسلمین باید براساس نیازهای امروز جامعه برنامه ریزی های اثربخش انجام گردد. اگر یکی از چالش های نظام اسلامی فروپاشی خانواده هاست، قطعا مسجد محلی برای آموزش بانوان و خانواده محسوب می شود. مسجد محل بسیار مناسبی برای اشاعه معارف خانواده داری است.

سهم حوزه های علمیه در ترویج روحیه انقلابی

وقتی یکی از مطالبات رهبری، انقلابی گریِ حوزه های علمیه است، این مرکز علمیِ موثر باید یک ارزیابی کلی از روند خود انجام دهد. حوزه های علمیه در ترویج روحیه انقلابی گری در کدام سطح قرار داشته و به کدام سطح باید برسند؟ حوزه علمیه از کدام سهم در مقابله با تهاجم فرهنگی برخوردار است؟ حوزه ها باید منابر را غنی کرده و تولید نظریه انجام دهند. بسیاری از منابر از غنای کافی برخوردار نیست. جامعه بلحاظ معلومات کلاسیک بالا رفته و اکثر جوانان از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند. منبر باید نیازهای جامعه ی امروزی را برطرف کند. یکی از وظایف حوزه، تامین محتوا برای منبری هاست. 

منشا آسوده خاطری ها چیست؟

البته این رخوت را باید در آسوده خاطری عموم جامعه جست. جمهوری اسلامی نظام مستقر است و همه نهادها افکار خود را آسوده دیده و جنب و جوش انقلابیون در دوران طاغوت مشاهده نمی شود. برای مثال ما از ناحیه نیروهای مسلح آسوده خاطر هستیم و شب ها راحت می خوابیم و تصور ما اینست که در این سطح از آمادگی نیروهای مسلح، دشمن جرات تعرض نخواهد داشت. اما نمی دانیم که دشمن نیز شبانه روز در حال تلاش است. اگر در حوزه های فرهنگی و اقتصادی نیز در همان سطح تلاش کنیم و عموم جامعه و نهادهای فرهنگی از جنب و جوش کافی برخوردار بوده و به آمادگی کافی نائل آیند، قطعا تاثیرات فرهنگی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کارآمدسازی، محصول رویکرد انقلابی/ نگاه جزیره ای به شهر، با روح انقلاب اسلامی سازگاری ندارد/ حسّ تنفر ناشی از حقوق های نجومی با صدها میلیارد قابل جبران نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..