تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




در مورد ضایعات عروقی چه می دانید؟

poost-2 در مورد ضایعات عروقی چه می دانید؟
ضایعه های عروقی پوستی، به شکل خال، لک، زخم یا ضایعه های بدخیم سرطانی بروز پیدا می کنند.جریان خون در این ضایعات شدت زیادی دارد و عمده اختلال در آن ها در محل اتصال شریان ها با وریدها دیده می شود.جزو اصلی تشکیل دهنده ضایعه های عروقی رگ های سرخرگی ـ سیاهرگی و لنفاوی است.

متخصص پوست برای تشخیص نوع ضایعه عروقی، به شکل و رنگ ضایعه در بیمار توجه می کند. اگر ضایعه ته رنگ قرمز یا ظاهری شبیه به رگی داشته باشد که خون در آن جریان دارد، به این نتیجه می رسد که منشا آن رگ است اما در بررسی های تخصصی تر ساختمان سلولی ضایعه هم بررسی می شود تا معلوم شود ضایعه، خطری برای بیمار در پی دارد یا نه.

انواع ضایعه های عروقی
ضایعه های عروقی را به سه گروه طبقه بندی می شوند :
الف ـ ضایعه های عروقی که جریان خون در آنها شدت زیادی دارد و اختلال عمده در آنها در محل اتصال شریان ها با وریدها دیده می شود. به طور طبیعی فشار و شدت جریان خون در شریان ها بالاتر و در وریدها پایین تر است. در این اختلال دریچه ارتباطی بین شریان ها و وریدها کار طبیعی خود را انجام نمی دهند و خون با فشار بالا وارد وریدها شده، آنها را گشاد و از زیر پوست برجسته و ضربان دار می کند.

ب ـ ضایعه های عروقی که جریان خون در آنها شدت پایینی دارد و عملکرد مویرگ ها دچار اختلال می شود؛ مانند بیماری های «لکه سالمون» و «ماه گرفتگی»

ج ـ ضایعه های عروقی مختلط که معمولاً در شریان ها، وریدها و مویرگ ها مشاهده می شوند. در این بیماری دست ها و پاها به شکل بیمارگونه و غیر قرینه ای بزرگ شده و خال های متعدد برجسته نیز دیده می شوند. علاوه بر اینها، اختلال هایی نیز در شکل و اندازه جمجمه بروز می کند. این بیماری درمان خاص یا قطعی ندارد.

خال های عنکبوتی
شکل و قیافه ضایعه خال های عنکبوتی دقیقاً مانند این است که عنکبوت بسیار کوچک قرمز رنگی روی پوست تان نشسته باشد. این ضایعه نقطه ای است که مویرگ های بسیار ریزی از حاشیه اش خارج شده و شکل عنکبوتی به خود گرفته اند. خال های عنکبوتی خال هایی دو تا سه میلیمتری هستند و بیشتر در افراد دارای پوست روشن دیده می شوند. این بیماران می گویند: «وقتی این نقطه را با دست فشار می دهیم قرمزی اش از بین می رود اما بعد از مدتی دوباره قرمز می شود.» قرمز شدن دوباره ناحیه نشان دهنده این نکته است که این ضایعه منشا عروقی دارد و در دو فرم بدون دلیل و با دلیل دیده می شود. در فرم با دلیل می توان ردپای مصرف بعضی از داروها، مشکلات کبدی، تابش آفتاب، مصرف هورمون و… را دید.

رگ های ریز کنار بینی
هر جا که رگ باشد، سر و کله ضایعه های عروقی هم ممکن است آنجا پیدا شود، حتی پره های بینی هم از شر آنها در امان نیستند. مویرگ های ریز کنار بینی از جنس سیاهرگی هستند و اندازه شان زیر یک میلیمتر است و به دلایل مختلفی مانند تابش آفتاب، ضربه خوردن یا زخمی شدن، داشتن زمینه بیماری های کبدی و کلیوی، مصرف بعضی داروها و… ایجاد می شوند. این ضایعه های عروقی گاهی به لیزر پاسخ درمانی مناسبی می دهند اما در بعضی موارد متخصص پوست از روش های تخریبی مانند حرارت برای درمان این ضایعه ها کمک می گیرند.

رگ های بد ترکیب در ساق پا
کمتر کسی وجود دارد که واریس را نشناسد؛ یک بیماری عروقی طوری زیر پوست دیده می شود که انگار چند کرم کنار هم چنبره زده اند. رگ های واریسی رنگ شان بنفش است و اگر خیلی مشهود باشد، بیمار حتماً باید به پزشک عروق مراجعه کند تا درمان زمینه ای انجام شود. بعد از درمان زمینه ای متخصص پوست وارد عمل شده و روی سطح پوست درمان می شود.

ضایعه های عروقی با شیوع بسیار کم
برخی از ضایعه های عروقی که میزان شیوع شان بسیار کم است و ممکن است به دنبال یک ضربه به وجود بیایند.در ناحیه ای که سرخرگ و سیاهرگ به هم متصل می شوند، می توان یک ضایعه با ته رنگ خاکستری ـ آّی مشاهده کرد. ضایعه عروقی بدخیمی به نام «آنژیوسارکوم» وجود دارد که نادر است و به صورت تغییر رنگ قرمز ـ آبی و در حد وسیع در کف سر در سنین بالا به وجود می آید. بعضی وقت ها بدون علامت است و بعضی وقت ها هم با علامتی مانند تورم همراه است. در چنین مواقعی بیمار باید شیمی درمانی شود و از متخصصان سرطان شناسی هم کمک گرفته می شود. درصد بدخیمی ها بالا نیست اما خوش خیم ها درصد قابل ملاحظه ای را شامل می شوند. البته پیدایش بعضی ضایعه های عروقی به دلیل داشتن یک زمینه است. بیماری هایی مانند بیماری قلبی، اشعه درمانی، جراحی های سینه می توانند زمینه های ابتلا به بعضی سرطان ها با منشا عروقی را در افراد فراهم کنند.»

درمان لیزری ضایعات عروقی
انواع مختلف این ضایعات می توانند به راحتی با استفاده از تکنولوژی مدرن نظیر لیزرها و IPL و سایر روش های تهاجمی و غیرتهاجمی تحت درمان قرار گیرند. تکنولوژی IPL عموما برای ضایعات عروقی کوچک تر و سطحی تر و لیزرهای نظیر Nd:YAG برای ضایعات عروقی عمقی تر مورد استفاده قرار می گیرند. درصد موفقیت به قطر ضایعه های عروقی، میزان عمرشان و تازه یا قدیمی بودن شان بستگی دارد. ضایعه هر چه سطحی تر و ته رنگ قرمزتر داشته باشند و اشعه لیزر به عروقش برسد، طبعاً میزان موفقیت هم بالاست، مانند لکه های ماه گرفتگی و خال های عنکبوتی. ضایعه هایی که عمق بیشتری دارند و بنفش تر هستند، درمان مشکل تر است. در مواردی که ضایعه به درمان مقاومت نشان می دهد، می توان از لیزرهای دیگری مانند اندی یگ و دی اکسیدکربن استفاده کرد. ضایعه هایی که عمیق خیلی زیادی دارند و بخشی از آنها از تابش اشعه لیزر جان سالم می برد، قابلیت عود دوباره را دارند. در ضایعه های بزرگ و پر از رگ و خون، به دلیل خونریزی های زیاد و غیرقابل کنترلی که اتفاق می افتد از جراحی استفاده نمی شود و از سایر روش های درمانی کمک گرفته می شود.

منبع: شفا آنلاین




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «در مورد ضایعات عروقی چه می دانید؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..