تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایران جابجایی پایتخت را بررسی کند!

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی از تهران نوشت: فروریختن فاجعه آمیز ساختمان پلاسکو در تهران موجب این نگرانی شده است که آیا پایتخت ایران باید از این منطقه زلزله خیز خطرناک به جای دیگری انتقال یابد یا خیر. با وجودی ساختمان نمادین پلاسکو در تهران در سال 1962 به دست مهندسان برجسته ایرانی احداث شده بود، روز پنجشنبه یک حریق بزرگ در این ساختمان مرتفع آن را  ویران کرد.

 

این واقعیت که آتش سوزی بتواند چنین تخریبی را موجب شود مردم ایران را به این فکر انداخت که اگر زلزله ای شدید در تهران رخ دهد چه بر سر ساختمان های شهر خواهد آمد.

 

بهرام عکاشه، متخصص برجسته زمین شناسی که به پدر علم زلزله شناسی ایران مشهور است به خبرگزاری اسپوتنیک فارسی گفت: مقامات ایران باید با فوریت مسئله انتقال پایتخت از تهران به منطقه ای کم خطرتر یا دست کم بهبود مقاومت ساختمان های تهران را بررسی کنند.

 

عکاشه در این گفتگو همچنین توضیح داد که 20 سال قبل شورای عالی امنیت ملی ایران از وی خواست به تجزیه و تحلیل بارگذاری لرزه ای بپردازد و دلایل خود را در تایید اینکه تهران یک منطقه زلزله خیز خطرناک است ارائه کند که عکاشه این ماموریت را با موفقیت انجام داد.

 

وی گفت: من سه نوع تدبیر ضد زلزله ارائه کردم. پیشنهاد نخست و اصلی من این بود که اطمینان حاصل کنیم همه ساختمان ها دارای سازه های مقاوم در برابر زلزله هستند. پیشنهاد دوم من این بود که یک ستاد بحران برای هماهنگی تلاش های امداد برای روزهای پس از وقوع زمین لرزه ویرانگر تشکیل دهیم. و پیشنهاد سوم این بود که پایتخت را منتقل کنیم.

 

وی افزود: هرچند ستاد بحران در عمل تشکیل شد، اما مسئله انتقال پایتخت، هرچند ابتدا به تایید دولت قبل رسید، سرانجام متوقف ماند و ظاهرا کنار گذاشته شد. اما اگر اقدامات احتیاطی مناسب اتخاذ نشود، یک زلزله شدید ممکن است ویرانی غیرقابل وصفی در تهران به بار آورد. شهر تهران 15 میلیون نفر جمعیت و بارگذاری لرزه ای قابل توجهی دارد.

 

عکاشه گفت: جابجایی پایتخت روندی بسیار دشوار و طولانی خواهد بود که ممکن است چندین سال طول بکشد. از طرف دیگر، اگر ما بودجه انتقال پایتخت را روی مقاوم سازی ساختمان های موجود خرج کنیم، این اقدامی بی حاصل خواهد بود.

 

پدر زلزله شناسی تاکید کرد: قبل از تهران، شهرهای تبریز (به مدت 50 سال)، قزوین (به مدت 40 سال)، شیراز (به مدت 16 سال) و اصفهان (به مدت 138 سال) پایتخت ایران بودند. در مورد تهران، انتخاب این شهر برای پایتختی از دید من اشتباه بزرگی بود. افسوس که مردم ما این حقیقت را در نظر نمی گیرند که علت اصلی زلزله ها در زیر پوسته زمین است، نه روی آن.

 

 

ایرنا/2024




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایران جابجایی پایتخت را بررسی کند!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..