تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاثیر سیاست خارجی ترامپ بر جهان

وب‌‎سایت واشنگتن پست در مطلبی به بررسی پیامدهای سیاست خارجی رئیس‌جمهور جدید آمریکا بر جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت واشنگتن پست در مطلبی نوشت: تنها چند دقیقه پس از آن که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام شد، برنامه‌های وب‌سایت کاخ سفید به روز رسانی شد. در میان برنامه‌های جدید این وب‌سایت، سیاست خارجی موسوم به "آمریکا در اولویت" مشاهده می‌شود.

ترامپ در ماه‌های گذشته، چشم‌انداز ناسیونالیستی را برای آمریکا به گونه‌ای ترسیم کرد که گویی تنها منافع آمریکا در جهان اهمیت دارد. وی در سخنرانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری به برنامه کابینه‌اش برای افزایش همکاری‌ها با دیگر کشورها اشاره خاصی نکرد. در عوض، وی گفت: "ما دهه‌ها صنعت خارجی را به صنعت داخلی ترجیح داده ایم و در حالی که ارتش خودمان هرچه بیشتر تضعیف می‌شد، ارتش دیگر کشورها را تقویت کرده ایم. ما از مرز دیگر کشورها دفاع کرده‌ایم در حالی که از دفاع از مرزهای خودمان سر باز زده‌ایم. ما هزاران میلیارد دلار در خارج از مرزهایمان هزینه کرده ایم در حالی که زیرساخت‌های کشورمان به نابودی رسیده است. ما دیگر کشورها را ثروتمند کرده‌ایم در صورتی که ثروت، قدرت و اطمینان به کشور ما در افق محو شد."

ترامپ افزود: "از این لحظه به بعد، آمریکا در اولویت قرار خواهد گرفت." (این شعار پیشتر از جانب آمریکایی‌های طرفدار حزب نازی استفاده می‌شد.)

این مسئله در عمل به این معنی است که دولت آمریکا قصد دارد سیاست‌ خارجی واشنگتن را به گونه‌ای تغییر دهد که قراردادها و توافق‌نامه‌هایی که به امضا خواهد رسید، سود بیشتری برای این کشور به ارمغان آورد. این در حالی است که در این برنامه‌ها، به بهبود وضع حقوق بشر، دموکراسی، و مقابله با تغییرات اقلیمی و یا ریشه‌کن کردن فقر و ترویج صلح اشاره‌ای نشده است. وب‌سایت پولیتیکو در روزهای اخیر گزارش داده بود ترامپ قصد دارد اولویت برای وزارت خارجه آمریکا را به مبارزه با تروریسم و افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی تغییر دهد.

این اقدام به این معنی خواهد بود که باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای این وزارت‌خانه صورت بگیرد و این مسئله نیازمند تخصیص بودجه‌های بیشتری خواهد بود.

باراک اوباما – رئیس جمهور سابق آمریکا – برای وزارت خارجه این کشور در سال 2017، بودجه‌ای‌ 50.1 میلیارد دلاری را پیشنهاد داد. بخشی از این مبلغ برای مسائل امنیتی هزینه می‌شود اما بخش اعظم آن به کمک‌های اقتصادی اختصاص می‌‎یابد. این مبالغ به منظور حصول اطمینان از منافع آمریکا در خارج از مرزهای این کشور و تقویت نهادهای بین‌المللی که به بحران‌های مختلف در جهان واکنش نشان می‌دهند، هزینه می‌شوند.

نگارنده این مطلب در ادامه آورده است: به احتمال بسیار زیاد تقسیم هزینه‌ها در سال آینده میلادی تغییر چشمگیری خواهد داشت. ترامپ در سال آینده هزینه کمک‌های اقتصادی به کشورهای دیگر را کاهش خواهد داد و یا به طور کل حذف خواهد کرد.

البته پیامد این مسئله برای تمامی کشورها یکسان نخواهد بود. بخش بزرگی از این مبالغ در کشورهای آفریقایی و به منظور مقابله با بیماری‌هایی مانند ایدز هزینه می‌شود. افغانستان نیز سهم بزرگی در این مبالغ دارد. در پی جنگ 15 ساله آمریکا در این کشور، اکنون کابل از این هزینه‌ها برای بازسازی زیرساخت‌های تضعیف‌شده‌اش استفاده می‌کند.

حال روشن نیست آیا دولت ترامپ کمک‌های نظامی آمریکا به مناطق دیگر را مورد بازبینی قرار خواهد داد یا خیر. در حال حاضر، نزدیک به 75 درصد از کمک‌های نظامی آمریکا برای اسرائیل و مصر هزینه می‌شود. آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بیشترین کمک‌‎های نظامی‌اش را متوجه اسرائیل کرده است. مصر نیز به موجب "پیمان کمپ دیوید" شامل این کمک‌ها می‌شود.

با این‌حال، نگارنده این مطلب معتقد است احتمال دارد ارتش آمریکا از کاهش بودجه ناگهانی در امان بماند. زیرا بر اساس قانون، این مبالغ اعطایی باید تنها در قراردادهای نظامی آمریکا هزینه شوند و به این صورت، منافع آمریکا تامین خواهد شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاثیر سیاست خارجی ترامپ بر جهان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..