تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جرقه اولین مبارزه مسلحانه در کدام شهر زده شد؟

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از فرار محمدرضا شاه، از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب‌های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.    
    
شاه خائن، پس از جنایت‌های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نمی تواند حکومتش را حفظ کند، از کشور گریخت.    
   
دوم بهمن ۵۷؛ روزی که مسجد اعظم ارومیه به توپ بسته شد

رشد اعتراضات مردمی به رژیم ستمشاهی در اقصی نقاط کشور در سال ۵۷ در حالی از طریق تظاهرات مردمی در خیابان‌های شهرهای مختلف در حال پیگیری بود که ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را در دوم بهمن ماه ۵۷ پشت سر گذاشت. 

در روزهای تداوم نهضت بزرگ انقلاب اسلامی، جرقه اولین مبارزه مسلحانه در ارومیه کلید خورد که در شکل‌گیری و هدایت آن حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی امام جمعه ارومیه بیشترین نقش را داشت.  

نماد جنگ مسلحانه انقلاب و پیروزی نخستین برخورد مسلحانه با عوامل رژیم طاغوت مسجد اعظم ارومیه است که در مرکز شهر قرار گرفته است. 

مردم ارومیه و آذربایجان غربی از دوم بهمن به عنوان واقعه بزرگ مسجد اعظم ارومیه یاد می‌کنند. واقعه‌ای که تنها به یک درگیری خیابانی به مدت چند ساعت تیراندازی بین انقلابیون ارومیه به فرماندهی حجت‌الاسلام حسنی و نیروهای نظامی محمدرضا پهلوی خلاصه نمی‌شد؛ بلکه نقطه عطفی در تاریخ ایران است و نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب ایفا کرد. 

از جمله اقدامات انقلابیون این شهر برای مقابله با عوامل طاغوت می‌توان به استقرار در گنبد مسجد اعظم، سنگربندی خیابان، ایجاد مانع برای حرکت نیروهای زرهی، ایجاد سنگر در پشت بام یکی از بانک‌های مستقر در نزدیکی مسجد، قطع درختان بزرگ و انداختن آن در مسیر تانک‌ها برای جلوگیری از پیشروی خودروهای زرهی اشاره کرد که در این نوشته حجت الاسلام حسنی مجاهد نستوه و مبارز خستگی ناپذیر آذربایجان غربی در کتاب خاطرات خود،‌ به بیان این حماسه پرداخته‌اند.  
   
مهر تایید امام خمینی (ره) بر حماسه دوم بهمن 57 ارومیه 

جمله معروف امام راحل در خصوص امام جمعه ارومیه مهر تاییدی بر حماسه دوم بهمن 57 این دیدار است. نقش و تاثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم. 

در تاریخ مبارزات انقلابی مردم ارومیه برای ساقط کردن رژیم شاهنشاهی روزهای بزرگی چون خرداد 42، 19 دی قم، 29 بهمن تبریز، 17 شهریور تهران و 13 آبان و سایر ایام ثبت و ضبط است که دوم بهمن ارومیه نیز در زمره این روزهای تاریخی قرار دارد. 

جنگ مسلحانه روز دوم بهمن 1357 مردم ارومیه نقطه عطفی در اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران است و این روز به عنوان سالروز نخستین جنگ مسلحانه مردم ایران علیه رژیم ستم‌شاهی باید در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شود. 

مصاحبه آیت الله طالقانی با خبرنگاران خارجی 

با قوت گرفتن شایعه كودتا در دوم بهمن 57، مردم برای مقابله با آن آماده می‌شدند. جزوه‌های آموزشی ساخت بمب‌های دست ساز و استفاده از اسلحه‌های سبك، دست به دست می گشت. در بهشت زهرا، دانشگاه تهران و تمامی مساجد، سربازان فراری و چریك‌های مبارز به جوانان آموزش‌های نظامی می‌دادند. آیت الله طالقانی در مصاحبه با خبرنگاران خارجی گفت : «‌... تا به حال جلوی مردم را گرفته‌ایم. مردم كشته دادند ولی یك گلوله به سمت ارتشی‌ها شلیك نكردند، ولی اگر ارتش دست به كشتار مردم بزند، مردم مسلح خواهند شد ...»

با وجود احتمال كودتا و كشتارهای هرروزه، بدنه ارتش یعنی سربازان‌، درجه‌داران و افسران هر روز گرایش بیشتری به مردم پیدا می‌كردند. فرار سربازان از پادگان‌ها با وجود مقررات شدید و مرگبار، افزایش یافته بود. دیدن جوانان با سرهای تراشیده در خیابان‌ها امری عادی شده بود، زیرا بسیاری از مردان موهایشان را از ته می‌زدند تا سربازان فراری كه لباس شخصی پوشیده بودند، در میان مردم،‌ قابل شناسایی نباشند. اعتصاب در بین طبقات مختلف ارتش گسترش می‌یافت، چهار هزار افسر نیروی هوایی در كارخانه تعمیر چرخ‌بال‌های جنگی ایران، دست به اعتصاب غذا زدند و اخراج كاركنان آمریكایی را خواستار شدند. آنها اعلام كردند كه از تلاش فرماندهان برای كودتای نظامی پشتیبانی نخواهند كرد. 

گزارش الهام قبادی 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جرقه اولین مبارزه مسلحانه در کدام شهر زده شد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..