تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : ۷سوال تعیین‌کننده برای تشخیص تکبر


۷سوال تعیین‌کننده برای تشخیص تکبر


زندگی > مهارت‌ها – همشهری دو – سید مهدی سیدی:
مگر می‌شود خداوند با ۲مخلوق خود بر سر یک خطای مشابه، متفاوت برخورد کند؟

مگر اصلا خدا اهل تبعیض و برخوردهای دوگانه است؟ هرگز! خدایی که من و شما می‌شناسیم، حتما اهل عدل و عدالت است. حال برای این سؤال مهم جوابی پیدا کنیم: آیا می‌شود خداوند به‌خاطر گناه شیطان، او را از بهشت اخراج کند اما به‌خاطر همان گناه با ما مدارا کند؟ امیرالمؤمنین(ع) در خطبه «قاصعه» می‌فرمایند: از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید… او ۶هزار سال عبادت کرد… اما با ساعتی «تکبر» همه را نابود کرد؛ حال چگونه ممکن است پس از ابلیس، فرد دیگری همان اشتباه را تکرار کند و سالم بماند؟

پس بپذیریم تکبر، آدمی را نابود می‌کند آنچنان‌که ابلیس را شیطان کرد. گفته‌اند ۷عامل، سبب ساز رشد تکبر در آدم‌هاست؛ علم، اعمال نیک و عبادت، مال و ثروت، علم و دانش، زیبایی و جمال، قدرت و موقعیت، کثرت فرزندان و هواداران. البته اینها همگی خوب هستند، این توهم زدن به‌خاطر آنها و جوگیر شدن به واسطه آنهاست که آدم را دچار خودبرتربینی می‌کند، حال آنکه سبک زندگی مدرن، کشتزار مستعدی است برای اینگونه جوگیری‌ها.

هیچ‌کس نیست که دلش نخواهد با یکسری سؤال محرمانه، عیار خود را در میزان تکبر و خضوع بسنجد. حالا فرصت خوبی است در این آزمون کوچک شرکت کنید:
۱- بعد از عبادت یا کار خوب، خود را برتر از انسان ها دانسته و خود را بی‌نیاز از دعا و کمک آنها می‌دانم.
۲- هنگام گفت‌وگو با دیگران حق را به سختی می‌پذیرم و با کراهت به اشتباه خود اعتراف می‌کنم.
۳- تعظیم به مقام پدر و مادر برایم خیلی سخت است و تا حالا نتوانسته‌ام حتی یک‌بار دست‌شان را ببوسم.
۴- اگر با دستهی وارد مجلسی شوم اما من را مقدم ندارند یا به من تعارف ویژه نکنند و برایم جا باز نکنند، دلخور می‌شوم.
۵- در دسته‌های مجازی فراوان به من بر می‌خورد و زود به زود قهر می‌کنم یا دسته را ترک می‌کنم.
۶- عموما از انسان ها نفرت دارم و خود را بالاتر از آنها می‌دانم و همنشینی با فقرا یا انسان‌های پایین‌تر از خودم خیلی برایم سخت و نگران‌کننده است.
۷- عذرخواهی کردن سخت‌ترین کار دنیا برای من است.
لطفا پاسخ‌هایتان را لو ندهید، اما کارهای لازم را انجام دهید!

حتما بخوانید :   زیباجو : مشکل طرح تحول سلامت، عدم‌نظارت است

زیباجو




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : ۷سوال تعیین‌کننده برای تشخیص تکبر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..