تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مطلقا با هیچ عینکی نمی‌توان تعیین نرخ جدید گاز را به عنوان حرکتی در جهت منافع ملی نگاه کرد/ آیا یارانه بیشتر برای مسرفین جامعه، مصداق بارز بی‌عدالتی نیست؟

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدرضا قلی‌زاده مسئول بسیج پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به بیژن زنگنه وزیر نفت با اعتراض به نرخ جدید تعرفه‌های گاز تصریح کرد: مطلقا با هیچ عینکی نمی‌توان اقدام اخیر دولت در تعیین نرخ گاز را به عنوان حرکتی در جهت منافع ملی نگاه کرد.

در ابتدای این نامه آمده است: همان طور که مستحضر هستید، بیش از شش سال از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که به منظور توزیع عادلانه‌ یارانه‌ها و جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی در دستور کار دولت قرار گرفت، می‌گذرد و در راستای اجرای این قانون، تعرفه پلکانی موجود تقویت شد؛ بدین صورت که تعرفه گاز برای مشترکین، متناسب با میزان مصرف گاز، افزایش می‌یافت و پرمصرف‌ها باید پول بیشتری بابت هر مترمکعب گاز مصرفی می‌پرداختند. البته اختلاف کم میان تعرفه پرمصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها و همچنین بهره‌‌مند شدن پرمصرف‌ها از یارانه، از ایرادات آن بود که طبق برنامه، باید به مرور این اختلاف افزایش یافته و یارانه گاز خانگی برای پرمصرف‌ها، حذف شود و قیمت آزاد آن را بپردازند.

در ادامه این نامه تاکید شد: متاسفانه در مهرماه سال جاری طی ابلاغیه‌ای از سوی هیئت وزیران و بدون مصوبه‌ای از سوی مجلس هشت ماه اول سال به عنوان فصل گرم شناخته شده و قیمت‌ گاز برای تمام مصرف‌کنندگان 150 تومان تعیین شد. یعنی کم‌مصرف‌ها دچار افزایش قیمت گاز مصرفی و پرمصرف‌ها مشمول تخفیف شدند.

مسئول بسیج پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در نامه‌ خود خطاب به بیژن زنگنه بیان داشت: این اقدام دولت، در تضاد کامل با سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف مبنی بر اعمال اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور است. با قیمت‌های جدید(برای 8 ماه مذکور)، پرمصرف‌ها شاهد 65 درصد کاهش قیمت گاز (معادل بیش از 80 هزار تومان در ماه) خواهند بود. چگونه می‌توانیم با چنین سیاست‌های قیمتی‌ شاهد کاهش شاخص شدت انرژی کشور باشیم؟

در ادامه این نامه بیان شد: طبق اطلاعات مرکز آمار کشور در سال 92، حدود 28درصد از مصرف گاز خانگی توسط دو دهک پردرآمد صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، عمده مشترکین پرمصرف کشور، پردرآمدها هستند. با این حال، دولت برای افزایش تعرفه حامل‌های انرژی برای این قشر پردرآمد و پرمصرف نه تنها اقدامی نمی‌کند؛ بلکه تعرفه‌ها را کاهش داده و جبران آن باید بر عهده قشر ضعیف جامعه باشد. این سیاست ضعیف‌کُشی در دولت جمهوری اسلامی که باید حامی مستضعفین و سختگیر نسبت به مرفهین باشد، چه معنایی دارد؟

مسئول بسیج پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در نامه‌ خود خطاب به بیژن زنگنه تصریح کرد: در کشورهای دیگر، نه تنها پرمصرف‌ها مشمول یارانه نمی‌شوند، بلکه دستگاه اجرایی مربوطه، با اعمال جریمه، آن‌ها را به سمت رعایت الگوی مصرف سوق می‌دهد. از طرفی مشترکین کم‌مصرف با تخفیف در قیمت حامل‌های انرژی، تشویق می‌شوند. پس نمونه‌ این سیاست قیمتی دولت را نه در دولت‌های خارجی می‌توانیم ببینیم، نه در سیاست‌های کلی کشور و نه در دین‌مان قرابتی با آن می‌یابیم. پس این تصمیم براساس چه اصولی گرفته شده است؟

همچنین در این نامه خاطر نشان شد: یکسان شدن قیمت برای تمام پله‌های مصرف گاز، برگشت به عقب در هدفمندی یارانه‌هاست که طی آن، مشترکین با مصرف‌ بیشتر، از یارانه بیشتری برخوردار می‌شوند. آیا یارانه بیشتر برای مسرفین جامعه، مصداق بارز بی‌عدالتی نیست؟

در ادامه این نامه آمده است: مطلقا با هیچ عینکی نمی‌توان به اقدام اخیر دولت به عنوان حرکتی در جهت منافع ملی نگاه کرد. این کار با هر انگیزه‌ای انجام شده باشد، با بررسی کارشناسانه می‌توان راه حل بهتری برای آن پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد شیوه درست افزایش درآمد دولت، آزادسازی تعرفۀ پله‌های بالای مصرف است به ‌نحوی که مشترکین پرمصرف به ازای مصارف بی‌رویۀ خود، میانگین قیمت صادرات و واردات گاز را بپردازند. این شیوه نه‌تنها مشوق کاهش مصرف انرژی است؛ بلکه به دلیل عادلانه بودن، سبب می‌شود رضایت عمومی از اقدام دولت افزایش یابد.

در پایان این نامه خطاب به زنگنه آمده است: در پایان از جنابعالی انتظار می‌رود با انجام اقدامات لازم، در اسرع وقت از روا داشتن این ظلم بزرگ به قشر آسیب‌پذیر جامعه و بروز رفتار متناقض با سیاست‌های کلی کشور و منویات رهبری، جلوگیری به عمل آورید.

انتهای پیام/

http://fna.ir/7EAXI



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مطلقا با هیچ عینکی نمی‌توان تعیین نرخ جدید گاز را به عنوان حرکتی در جهت منافع ملی نگاه کرد/ آیا یارانه بیشتر برای مسرفین جامعه، مصداق بارز بی‌عدالتی نیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..