تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طیف‌بندی حوزۀ علمیه در نسبت با علوم انسانی

به گزار خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، اولین دوره مدرسه درس‌گفتار آفاق حکمت با عنوان «طیف‌بندی حوزه علمیه در نسبت با علوم انسانی» روز پنجشنبه 30 دی در سالن خواجه نصیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول در علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، رئیس قطب علوم انسانی و علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در افتتاحیۀ این مراسم، مسعود معینی‌پور مدیر مؤسسه آفاق حکمت، توضیحاتی را در مورد مؤسسه و مدرسه درس‌گفتار آفاق و اهداف و ضروت‌های تأسیس این درس‌گفتارها ارائه کرد.

مدیر مؤسسه آفاق حکمت گفت: انقلاب اسلامی وضعیت جدیدی را در ایران به وجود آورد و تولد انسان و جامعه جدیدی را نوید داد.

معینی پور با بیان اینکه انقلاب اسلامی صرفاً یک ایده ذهنی نبود که توان مواجهه با مناقشات عینی حوزه سیاست، اجتماع و اقتصاد را نداشته باشد، اظهار کرد: در عرصه‌های مختلف، هر جا انسان انقلاب اسلامی، مبتنی بر مبانی آن برای حل مناقشات وارد میدان شده، توانسته است مناقشات را از راهکارهای برآمده از تفکر انقلاب اسلامی که ذیل مکتب اسلام ناب است، حل کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به تناسب تحول عظیمی که در بنیانهای فکری و روبنایی جامعه ایران در ابعاد فردی و اجتماعی اعم از ساختاری، نهادی، قانونی و... که پس از انقلاب اسلامی رخ داده است، از تحول حوزه‎های علمیه در عرصه‌های  حکمت نظری و عملی صحبت می‌شود، بیشترین توجهات به تحول در حوزه علوم انسانی برآمده از مبانی تمدن غرب معطوف می‌شود که از حیث مبانی و چارچوبها با ما (مبانی تنظیم زندگی اجتماعی جامعه اسلامی ایران) تفاوت ماهوی دارند و به دلیل این تفاوت ماهوی در مبانی، امکان حل مسائل ما بر مبنای آنها در برخی موارد نشدنی و در بسیاری از موارد، حداقلی است. در این میان، از تحول در ساختار، منابع، روشها، مسائل و غایات علوم اسلامی و نهاد روحانیت که اتفاقاً در شالوده و مبنا با مبانی اصیل انقلاب اسلامی مشترک هستند (و بر اساس آنها جامعه ایران، انقلاب را به پیش برده است) غافلیم.از این رو بایستی با توجه به اقتضائات جامعه پساانقلابی از سویی در منابع، اهداف، روشها و مسائل حکمت نظری و حکمت عملی و از سوی دیگر در نهادها و ساختارهای متولی شناخت و پاسخگویی به مسائل حوزه‌های نظری و عملی اعم از برساخته‎های تمدن اسلامی یا تمدن غربی  بازخوانی جدی صورت بگیرد.

مدیر مؤسسه آفاق حکمت در پاسخ به این سؤال که چرا مدل آموزشی درس‌گفتار را انتخاب کرده است، گفت: آموزش کلاسیک توان و کشش و قصد تحول‌خواهی ندارد و اساساً این امکان برای ساختارهای رسمی چندان فراهم نیست. لذا به محیط‌های آموزشی سیال، پویا، رها از قید و بندهای رسمی نیاز است تا مخاطبان، نیازهای بر زمین مانده خود را آنجا بیایند. اساتید اهل فکر و معتقد به مبانی انقلاب اسلامی، محلی برای عرضه نتیجه سالها فکر و تأمل خود را داشته باشند که در قالب سرفصلهای رسمی نمی‌توانند مطرح کنند و موضوعات مهمی که در ساختارهای رسمی دنبال نمی‌شود، جایی برای مطرح شده و شنیده شدن و بحث کردن داشته باشند.

وی در مورد شیوه کار این مدرسه، یادآور شد: در رابطه با تحول در علوم انسانی نیز حرکت از کل به جزء و از اجمال به تفصیل و تخصص خواهد بود. یعنی ابتدا از ایده‌های کلان شروع کره و بعد به مبانی کلان هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی پرداخته و بعد به سراغ شاخه‌ها و رشته‌های تخصصی رفته و مفهوم تحول و مسیر طی شده و تجربه انباشته شده در طول چهار دهه گذشته از انقلاب را مرور خواهیم کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طیف‌بندی حوزۀ علمیه در نسبت با علوم انسانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..