تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید

کد خبر: ۴۶۴۲۶۸

۵۸۳  بازدید

وبسایت گجت نیوز: در سالی که گذشت، ماجراها و معماهای فراوانی شکل گرفتند که برخی از آن‌ها به نتیجه رسیده و برخی دیگر، بدون پاسخی قطعی و قانع‌کننده رها شدند.

ما فهمیدیم که هابیت ها گونه‌ای از انسان‌ها نیستند؛ دلیل مرگ گونه‌ای عظیم و باستانی از میمون‌ها را نیز یافتیم اما هنوز نمی‌دانیم که سیگنال "Wow!” از کجا آمده یا آنکه چه بلایی بر سر پرواز 370 مالزی آمد.

در اینجا می‌خواهیم بزرگترین معماهای سال 2016 را مرور کنیم که برای برخی از آن‌ها پاسخی داریم و برای برخی دیگر، هنوز منتظر شواهد و دلایل محکم‌‌تر هستیم.

بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید 

حل شده: حلقه های نازکا


حلقه های نازکا، یکی از بزرگترین معماهای سال 2016 لقب گرفته است.

منطقه‌ی نازکا در کشور پرو به دلیل وجود خطوط و طرح‌های عظیم حک شده بر روی زمین‌هایش معروف است. تصاویر گرفته شده از این طرح‌ها، نشان‌دهنده‌ی شکل‌های خاص یا برخی حیوانات مانند میمون هستند.

تحقیقاتی که در سال گذشته انجام شد، در نهایت به این نتیجه رسید که این طرح‌ها در حقیقت، مسیرهای عبادتی برای ورود به یک معبد باستانی بوده اند. در سال 2016، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا، باستان شناسان متوجه شدند که این خطوط و طرح‌ها که با نام "پوکیوس” شناخته می‌شوند، یک نوع سیستم هیدرولیکی برای هدایت آب از آبخوان‌های زیرزمینی بوده‌اند.

رزا لاساپوناراک از انستیتوی متودولوژی تحلیل محیطی ایتالیا در مصاحبه‌ی خود با BBC می‌گوید: "چیزی که امروز به وضوح آشکار است، این است که سیستم پوکیوس بسیار بیشتر از آنچه که امروز به نظر می‌رسد، پیشرفته بوده است.

این سیستم با دستیابی به یک منبع تمام نشدنی از آب‌های زیر زمینی در طی سال، کمک بزرگی به کشاورزی مداوم در داخل دره‌ها، در یکی از خشک ترین مناطق جهان کرده است”. بدین ترتیب یکی از بزرگترین معماهای سال 2016 و البته سال‌های گذشته که صحبت‌های فراوانی نیز درباره‌ی آن شده بود، حل شد.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید
حل نشده: پرواز 370 خطوط هواپیمایی مالزی

در تاریخ هشتم مارچ 2014، پرواز شماره 370 خطوط هواپیمایی مالزی، فرودگاه بین المللی کوالالامپور را به مقصد پکن ترک کرد. آخرین تماسی که با این پرواز برقرار شد، در ساعت 1:19 دقیقه‌ی شب به وقت محلی و کمتر از یک ساعت پس از بلند شدن هواپیما بود. این هواپیما دارای 227 سرنشین و 15 خدمه بود که دیگر هرگز آن‌ها خبری نشد.

پس از دو سال جستجوی مداوم و بیش از 150 میلیون دلار هزینه، آخرین کشتی جستجو در این ماه به آب انداخته می‌شود و آنطور که NBC News گزارش می‌دهد، این آخرین کشتی‌ای خواهد بود که به دنبال کشف بقایایی از پرواز MH370 خواهد رفت.

خانواده‌های قربانیان این پرواز درخواست دارند که جستجو را ادامه دهند اما با نبود هیچگونه شواهد یا سرنخ‌های تازه، مقامات رسمی دلیلی بر ادامه‌ی جستجو نمی‌بینند.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید حل شده: دژاوو

آیا ما بالاخره توانستیم معمای دژاوو یا آشناپنداری را در سال گذشته حل کنیم؟ اگر قبلا نتوانسته بودیم، این بار دانشمندان اعلام کردند که می‌دانند دلیل اینکه گاهی اوقات احساس می‌کنیم صحنه ای را قبلا دیده‌ایم چیست.

به گفته‌ی تیمی از محققان به سرپرستی Akira O’Connor از دانشگاه سنت اندروز انگلستان، این حس زمانی ایجاد می‌شود که مغز سعی در تأیید خاطرات خود دارد. در حقیقت، محققان بر این باورند که کسانی که چنین حسی ندارند، شاید دچار مشکلات حافظه‌ای باشند.

در این آزمایشات، محققان موفق شدند تا حس دژاوو را به صورت مصنوعی در آزمایشگاه بازسازی کنند. آن‌ها دنباله‌ای از کلمات مرتبط مانند تخت خواب، بالشت، شب و رویا را به افراد نشان دادند اما کلمه‌ی "خواب” را بیان نکردند.

سپس زمانی که این افراد را مورد پرسش قرار دادند، آن‌ها نمی‌توانستند کلمه‌ی خواب را دقیقا به یاد آوردند اما برای آن‌ها آشنا بود. در حین پرسش، محققان از اسکن fMRI برای بررسی فعالیت مغزی افراد استفاده کردند و مشاهده کردند که بخش‌های مربوط به تصمیم گیری مغز در این زمان روشن می‌شوند.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید
حل نشده: پرونده‌ی D.B. Cooper

از سال 1971 تاکنون، سازمان FBI در حال تعقیب سارق مشهور D.B. Cooper است اما در تابستان سال گذشته FBI اعلام کرد که پرونده‌ی کوپر را مختومه کرده و به جای آن تصمیم دارد تا منابع خود را به "سایر اولویت‌های تحقیقاتی” اختصاص دهد.

بیانیه‌ای که FBI در ماه جولای منتشر کرد، چنین بود: "در طی 45 سال از تحقیقات NORJAK، سازمان FBI تمامی سرنخ‌های بدست آمده را بررسی کرد، از چندین دفتر خود در شهرهای مختلف برای جستجو استفاده کرد، تمامی شواهد ممکن را بدست آورد و تمامی شاهدان شناسایی شده رو مورد بازجویی قرار داد.

در طی این سال‌ها، FBI روش‌های جدید و خلاقانه‌ی تحقیقاتی زیادی را به کار برد و آیتم‌های متعددی را در آزمایشگاه‌های مخصوص خود بررسی کرد. برای آنکه FBI بتواند یک پرونده را حل کند، باید اتهام فرد را بدون کوچکترین شک اثبات کند و متأسفانه هیچیک از روش‌ها و تکنولوژی‌های به کار گرفته شده نتوانستند شواهد اینچنینی را بدست دهند.”

با این حال، شواهد مرتبط با پرونده‌ی کوپر بایگانی خواهد شد و اگر اطلاعات یا سرنخ‌های جدیدی بدست آیند، مخصوصا چترهای به کار رفته یا پول‌های به سرقت رفته توسط متهم، FBI مجددا پرونده را به جریان می‌اندازد.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید
حل شده: هابیت ها با انسان‌ها فرق دارند

تا حدود 15 هزار سال پیش، نژادی از موجودات کوچک در جزایر اندونزی زندگی می‌کردند که تصور می‌شد گونه‌ای از انسان‌های کوچک باشند.‌این نژاد که اولین بار در سال 2003 یافت شدند، بلافاصله بحثی را در بین دانشمندان به راه انداختند که آیا این موجودات نژادی متفاوت و خاص هستند یا آنکه گونه‌ای کوچک‌تر از انسان‌های امروزی است که توسط بیماری‌ها به این شکل در آمده‌اند.

این بحث در سال 2016 پایان یافت چراکه محققان با بررسی جمجمه‌ی آن‌ها متوجه شدند که هومو فلورسینسیس ها (Homo floresiensis) نژادی متفاوت و جدا از انسان‌ها هستند.

هومو فلورسینسیس‌ها در حدود 1 متر قد و 25 کیلوگرم وزن داشتند. جزیره‌ی فلورس زیستگاه برخی موجودات کوچک اندام دیگر نیز بوده است که اکنون منقرض شده‌اند. برای نمونه، می‌توان به موجوداتی شبیه فیل اشاره کرد که اندامی بسیار کوچک‌تر داشته اند.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید
حل نشده: کشتار جمعی سفره‌ماهی‌ها

یکی از بزرگترین معماهای سال 2016 که در اواخر سال رخ داد، از بین رفتن بیش از 70 سفره‌ماهی بزرگ آب شیرین در رودخانه‌ی Mae Klong تایلند به طور دسته‌جمعی بود.

دانشمندان و متخصصان حیات وحش هنوز نمی‌توانند دلیل این واقعه را متوجه شوند اما احتمال می‌دهند که این سفره‌ماهی‌ها به دلیل اسیدی شدن بیش از حد آب یا مسمومیت جان داده باشند.

سفره‌ماهی Himantura polylepis می‌تواند تا 2.5 متر طول و حدودا 2 متر عرض داشته باشد و وزن آن نیز به بیش از 450 کیلوگرم می‌رسد. در این اواخر، این گونه در خطر انقراض قرار گرفته که دلیل آن، از بین رفتن زیستگاه و آلودگی آب‌ها به دلیل ساخت و سازها و صنایع نزدیک رودخانه است.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید
حل شده: چه چیز کینگ کونگ را کشت؟

تا حدودا 100 هزار سال پیش، بزرگترین میمون شناخته شده - شبیه‌ترین حیوان شناسایی شده به کینگ کونگ - در جنگل‌های جنوبی چین، هند و ویتنام زندگی می‌کرده است. این میمون عظیم که Gigantopithecus نام دارد، تا 3 متر قد و 540 کیلوگرم وزن داشته است.

پس چه چیزی توانسته این میمون قدرتمند را از بین ببرد که اولین بار در حدود 9 میلیون سال پیش شکل گرفته است؟ آنطور که پیداست، قاتل کینگ کونگ، آب و هوا بوده است.

زمانی که تغییرات جوی باعث از بین رفتن میوه‌های جنگلی شد، این میمون‌ها که فقط گیاهخوار بودند و از این میوه‌ها تغذیه می‌کردند، نتوانستند خود را با شرایط جدید و خشک جنگل سازگار کنند. این حیوانات به مقدار زیادی از این میوه‌ها برای زنده ماندن نیاز داشتند و با کم شدن و از بین رفتن منبع خوراکشان، به تدریج منقرض شدند.

 بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید
حل نشده: سیگنال فضایی Wow

حداقل یک سال دیگر زمان نیاز است تا نجوم شناسان بتوانند دلیل سیگنال دریافت شده توسط رصدخانه‌ی رادیویی Big Ear در سال 1977 که منجر به پیام مشهور "Wow” شد را پیدا کنند.

از آن شب در تاریخ 15 آگوست 1977، دانشمندان در این فکر هستند که آیا این سیگنال، دلیلی بر وجود حیات پیشرفته‌ی فرازمینی در یکی از سه منظومه‌ی ستاره‌ای Chi Sagittarii در صورت فلکی Sagittarius است یا آنکه صرفا تداخل ایجاد شده توسط یکی از شهاب‌های در حال عبور بوده است.

در طی 10 سال گذشته، دو شهاب شناسایی شده‌اند که می‌توانند دلیل سیگنال دریافتی در 1977 باشند و در مدار دور Chi Sagittarii می‌چرخند. اولین شهاب در سال 2017 به دور این منظومه خواهد چرخید و دومین شهاب نیز در سال بعد عبور خواهد کرد.

آنتونیو پاریس از دانشگاه سنت پترزبورگ امیدوار است که با ساخت آنتن رادیویی خود و بررسی این واقعه در زمان مناسب و در نهایت شبیه‌سازی اتفاقات سال 1977، معمای پیام Wow را حل کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بزرگترین معماهای سال 2016 را بشناسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..