تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زنجیره حمایت عاطفی و شغلی ،خلاء جدی در ساماندهی معتادان متجاهر در استان مرکزی

به گزارش ایرنا، معتادان متجاهر به افرادی گفته می شود که با وجود تمام بسترها و امکانات لازم برای درمان، حاضر به ترک اعتیاد خود نیستند و از مصرف موادمخدر در بستر عمومی جامعه بیم و هراسی ندارند.
بیشتر معتادان متجاهر از حمایت خانواده ها دور و محروم شده اند و به افراد کارتن خواب تبدیل می شوند و برای تهیه و مصرف موادمخدر تن به هر کاری می دهند.
این قشر بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر توسط پلیس جمع آوری و بر اساس این ماده قانونی به مراکز ترک اعتیاد اجباری معرفی می شوند.
معتادان متجاهر افرادی هستند که در کنار اعتیاد و مصرف موادمخدر به سایر آسیب های اجتماعی نیز مبتلا شده اند و وجود این افراد در جامعه می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی گفت: معتادان متجاهر به دلیل نبود حمایت خانواده ها در بیرون از منزل و در خیابان ها به سر می برند.
علی جعفری افزود: استان مرکزی یکی از استان های موفق در زمینه جمع آوری معتادان متجاهر است و این افراد در کمترین زمان ممکن توسط ماموران انتظامی جمع آوری می شوند.
وی بیان کرد: پلیس وظایف خود را در راستای جمع آوری معتادان متجاهر به خوبی انجام می دهد اما، مشکل اصلی در بحث هزینه های بالای درمان این افراد است.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی ادامه داد: بخشی از افراد جمع آوری شده به مراکز ترک اعتیاد میان مدت و بخش دیگر به مرکز دولتی نگهداری و ترک اعتیاد ابراهیم آباد اراک معرفی می شوند.
جعفری گفت: اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد امری ضروری است و خیران در این راستا نقش بسیار موثری دارند.
وی عنوان کرد: پزشکان خیر نیز باید در مسیر درمان معتادان متجاهر گام های بلندی بردارند و در مجموع همه باید در توان خود کمک دهند تا مبارزه جدی با اعتیاد صورت گیرد تا روز به روز شاهد کاهش اعتیاد در جامعه باشیم.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی اضافه کرد: معتادان متجاهر به دلیل محروم بودن از حمایت های خانواده و دچار شدن به مجموعه ای از آسیب های اجتماعی، تعهدات اخلاقی در آنها از بین رفته و کمرنگ شده است.
جعفری اظهار کرد: بیشتر معتادانی که توسط پلیس دستگیر و به مراکز میان مدت ترک اعتیاد معرفی می شوند توان پرداخت هزینه های درمانی خود را ندارند که این امر مشکلات زیادی را برای این مراکز ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: یک معتاد بهبود یافته برای رهایی همیشگی از اعتیاد و جلوگیری از برگشت مجدد نیازمند تغییر تفکر است که توجه به این مهم امری ضروری است.
نماینده مراکز درمانی ترک اعتیاد استان مرکزی افزود: تغییر تفکر در معتادان به ویژه افرادی که به متجاهر تبدیل شده اند نیازمند حمایت های مالی خیران و نگهداری بیشتر این افراد در مراکز است.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: گسترش موادمخدر از توطئه های استکبار جهانی در راستای ضربه زدن به ارزش های اسلامی و اخلاقی است.
سرهنگ احمدرضا چگینی افزود: اعتیاد یکی از اولویت های مهم در بحث آسیب های اجتماعی است و این آسیب در بروز سایر آسیب ها نیز اثرگذار است.
وی اظهار کرد: در 9 ماه امسال 12 هزار و 882 نفر در حوزه اعتیاد و موادمخدر دستگیر و 6 تن و 250 کیلوگرم انواع موادمخدر از سوداگران مرگ کشف و ضبط شده است.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: پلیس در راستای مبارزه با موادمخدر همه تلاش خود را به کارگرفته اما برای کسب توفیق بیشتر همه باید در این راستا تلاش کنند.
سرهنگ چگینی عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در زمینه معتادان متجاهر نبود مکانی برای نگهداری اولیه و غربالگری این افراد است که انتظار می رود شهرداری در این زمینه گام های بلندی بردارد.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: اعتیاد در افراد یک آسیب است که به مرور زمان تبدیل به بحران می شود اما معتاد متجاهر فردی بحران زده است که چندین آسیب را با خود همراه دارد و می تواند خطرهای زیادی را در اجتماع پدید آورد.
کیانوش امینی افزود: در بررسی های صورت گرفته بسیاری از معتادان متجاهر دارای خانواده های سطح بالا، شغل مناسب و یا تحصیلات عالیه هستند اما بنا به دلایلی دچار اعتیاد شده و پس از اینکه از حمایت های خانواده دریغ شده اند به سمت متجاهری کشیده می شوند.
وی بیان کرد: برخی دیگر از معتادان متجاهر از افراد سطح پایین هستند که این قشر نیز به دلیل مشکلات مالی و نبود حمایت از سوی خانواده رها می شوند و برای تهیه مواد مخدر مصرفی خود از هیچ کاری ابا ندارند.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از معتادان متجاهر به دلیل مشکلات و شرایط حاکم بر آنان دست به سرقت، خرده فروشی مواد مخدر، درگیری، تجاوز و سایر موارد می زنند.
امینی اظهار کرد: امروز حمایت هایی که از معتادان متجاهر و اقدام های درمانی صورت می گیرد بیشتر از توجه به برنامه های پیشگیری است که این مهم باید مورد بازنگری جدی صورت گیرد.
وی گفت: در امر پیشگیری نیاز است تا تلاش های زیادی صورت گیرد که فرد مبتلا به اعتیاد متجاهر نشود و توجه به این مهم امری ضروری است.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: اعتبارات پیشگیری به نسبت درمان روز به روز در حال کاهش است در حالیکه این موضوع اید برعکس باشد.
امینی عنوان کرد: کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سنی در بیشترین معرض آسیب هستند و توجه به این قشر در برنامه های پیشگیری از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
وی بیان کرد: دولت در راستای جمع آوری و درمان معتادان متجاهر هزینه های گزافی را متحمل می شود اما با توجه ویژه به برنامه های پیشگیری نه تنها بسیاری از این هزینه ها کاهش می یابد بلکه سایر آسیب های اجتماعی نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی افزود: در گذشته اعتیاد از طریق مصرف تریاک و به شکل یک مصرفی بود اما امروز مصرف موادمخدر تغییر یافته و به سمت مخدرهای توهم زا مانند شیشه و گل رفته و چند مصرفی گرایش یافته است.
امینی اظهار کرد: بسیاری از معتادان چند مصرفی در کنار مواد مخدر، الکل نیز مصرف می کنند که از تخریب بالایی برخوردار است و این افراد در مدت زمان کوتاهی دچار مشکلات و آسیب های مختلف می شوند.
وی تاکید کرد: در مجموع حمایت های خانوادگی و اجتماعی باید قبل از اعتیاد مورد توجه جدی قرار گیرد اما اگر فردی به اعتیاد مبتلا شد خانواده نباید آن را رها کند و باید حمایت ها به سمت و گونه ای دیگر باشد تا فرد از اعتیاد رها و به متجاهر تبدیل نشود.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به معتادان بهبوده یافته دارد و تاکنون گام های بلندی در این راستا برداشته است.
امینی یادآور شد: بیشترین تسهیلات اشتغالزایی 2 سال گذشته این نهاد، به معتادان بهبود یافته پرداخت شده است.
وی گفت: سال گذشته 235 مورد تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ 40 میلیارد ریال به معتادان بهبود یافته این استان پرداخت شد و در 6 ماه اول امسال نیز 167 مورد تسهیلات اعطا شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی هم گفت: بحث مراقبت های پس از خروج معتادان بهبود یافته از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
نبی الله شاه محمدی حیدری افزود: خیران نقش موثری در راستای حمایت از معتادان بهبود یافته دارند و کمک های خیران باید در این مسیر افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: تعداد پذیرش شدگان در مرکز ابراهیم آباد اراک از 90 نفر در سال گذشته به 120 نفر در سال جاری افرایش یافته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: در مرکز اقامت، درمان و نگهداری معتادان ابراهیم آباد اراک تیم مجرب درمانی حضور دارد و با همت اداره کل فنی و حرفه ای این استان کارگاه جوشکاری این مرکز در دی ماه جاری راه اندازی شده و معتادان بهبود یافته پس از آموزش های لازم در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می کنند.
شاه محمدی حیدری عنوان کرد: دستگیری معتادان متجاهر در استان مرکزی در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: در این مدت با پیگیری های صورت گرفته برای 33 نفر از معتادان بهبود یافته در این مرکز اشتغال ایجاد شده که امید است این مهم با حمایت های ویژه دستگاه ها و نهادهای مختلف افزایش بیشتری یابد.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی اضافه کرد: دستگیری معتادان متجاهر و نگهداری آنان در این مرکز نقش موثری در کاهش مرگ و میر این قشر، افزایش رضایتمندی عمومی، جلوگیری از پدیده کارتن خوابی در سطح شهر، کاهش سرقت های خرد، قطع ارتباط معتادان با سرپنجه های قاچاق و کاهش مستقیم و غیرمستیم خسارت های اجتماعی و فرهنگی داشته است.
استاندار استان مرکزی نیز در جریان بازدید از مرکز اقامت، نگهداری و درمان معتادان ابراهیم آباد اراک گفت: تغییر نگرش جامعه به معتادان بهبود یافته امری ضروری است
محمد زمانی قمی افزود: جامعه باید معتادان بهبود یافته را به گرمی بپذیرد زیرا اگر حمایت های لازم از این قشر پس از بهبودی صورت نگیرد بازگشت مجدد آنان به دام اعتیاد دور از دسترس نیست.
وی بیان کرد: همه آحاد جامعه باید کمک کنند تا افراد گرفتار از آسیب و بلای خانمان سوز اعتیاد رهایی پیدا کنند.
استاندار مرکزی ادامه داد: بسیاری از رفتارهای غلط و بی اخلاقی با معتادان بهبود یافته می تواند مسیر زندگی این افراد را تغییر دهد و از آنان مجرمانی بزرگ بسازد.
وی بیان کرد: در مرکز ابراهیم آباد اراک با وجود امکانات محدود و تنگناهای مختلف تلاش های زیادی در راستای بهبود معتادان به کارگرفته شده اما هنوز تا رسیدن به وضعیت رضایت بخش فاصله است.
زمانی قمی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به امر مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه موضوع اعتیاد تاکید ویژه دارند که این مهم باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
استاندار مرکزی عنوان کرد: نیروی انتظامی این استان تاکنون در راستای مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر گام های بلندی برداشته و انتظار است همه نهادها و دستگاه ها در این راستا همت و تلاشی مضاعف را سرلوحه امور خود قرار دهند.
بسیاری از کارشناسان امر بر این باورند که رفتار و برخورد صحیح خانواده ها پس از آگاهی از مصرف اعتیاد در بین اعضای خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که هرگونه سهل انگاری و رفتار ناصحیح در این راستا می تواند عمق آسیب و معضل را افزایش دهد.
نخستین حمایت برای ترک اعتیاد و جلوگیری فرد معتاد به متجاهر شدن باید از سوی خانواده ها و پس از آن از سوی مسئولان و خیران صورت گیرد تا شاهد معضل معتادان متجاهر و سایر آسیب های اجتماعی در جامعه نباشیم.
در 9 ماه امسال 12 هزار و 882 نفر در حوزه اعتیاد و موادمخدر در استان مرکزی دستگیر شده اند که از این تعداد 336 نفر قاچاقچی، یک هزار و 695 نفر خرده فروش و 10 هزار و 851 نفر معتاد بوده است.
3005/6013/خبرنگار:معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زنجیره حمایت عاطفی و شغلی ،خلاء جدی در ساماندهی معتادان متجاهر در استان مرکزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..