تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گزارش تکان دهنده از نظام سلامت ایران/پرداخت از جیب مردم فاجعه بود

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حسن هاشمی در بیست و چهارمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که با موضوع نقد و بررسی طرح تحول سلامت برگزار شد، اظهارداشت: متاسفانه کشور گرفتار رودربایستی و در کنار آن گرفتار فساد شده است و این دو عامل مانع از این می شود که بتوانیم اجرای قانون را ببینیم و حتی تصویب قانون مفید و موثر را داشته باشیم که ما را به سر منزل مقصود برساند.

وی افزود: تا زمانی که این دو عامل در جامعه وجود داشته باشد، دائم باید تاسف بخوریم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نباید مردم را به قانون گریزی تشویق کنیم، تصریح کرد: در دو سال منتهی به دولت دهم، و قبل از وزارت دکتر طریقت، وزیر بهداشت نداشتیم، چون رئیس دولت و وزیر مربوطه با هم مشکل داشتند. زیرا رفتارهایی دیدیم که وضعیت این وزارتخانه را تحت تاثیر قرار داد.

هاشمی از صدور مجوز ۳۰ دانشکده پزشکی ظرف مدت ۶ ماه در دولت قبل به شدت انتقاد کرد و گفت: تقریبا در دو سال آخر دولت دهم، راس کشور وزارت بهداشت را قبول نداشت و ما با ۸ هزار میلیارد تومان بدهی شروع کردیم و دولت تنها ۱۸۰۰ میلیارد به ما داد و بقیه را از محل درآمد اختصاصی جبران کردیم.

وزیر بهداشت با انتقاد شدید از «خودزنی» جامعه پزشکی، افزود: ما اصلا توقع نداریم نظام سلامت ایران مثل سوئیس و سوئد باشد، ولی انقلاب کردیم که «اخلاق» و «رفاه» داشته باشیم.

وضعیت تخت بیمارستانی در ایران

وی در ادامه به تشریح وضعیت نظام سلامت کشور و مقایسه آن با کشورهای منطقه و جهان پرداخت و گفت: در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۷ تخت بیمارستانی داریم که از کشورهای ترکیه، ازبکستان، آذربایجان و... در منطقه پایین تر هستیم و تنها از کشورهای مثل افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه جلوتریم.

هاشمی با اعلام این مطلب که دولت عراق ۳ برابر بیشتر از ما به حوزه سلامت پول اختصاص می دهد، افزود: ۶۲ درصد تخت های بیمارستانی کشورمان فرسوده اند که این آمار در تهران به ۶۴ درصد می رسد.

وزیر بهداشت گفت: وقتی چنین شرایطی داریم، اجازه بدهید بخش خصوصی بیاید.

هاشمی به وضعیت تخت های مراقبت های ویژه اشاره کرد و افزود: ۱۰ درصد تخت های بیمارستان ها باید تخت های مراقبت های ویژه باشد، در حالی که تا قبل از دولت یازدهم، تنها ۵ هزار تخت مراقبت های ویژه در کشور داشتیم اما الان ۲۵۰۰ تخت مراقبت های ویژه اضافه کرده ایم. یعنی در این مدت دولت یازدهم، به اندازه ۵۰ درصد کل تخت های مراقبت های ویژه، تخت اضافه کرده ایم.

وی تاکید کرد: البته هنوز هم تنها ۴ درصد تخت های بیمارستانی در کشور سهم مراقبت های ویژه است.

تعداد پزشکان و پرستاران در ایران کمتر از کشورهای منطقه

وزیر بهداشت به تعداد پزشکان در کشور اشاره کرد و افزود: تعداد پزشک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در ایران از همه کشورهای منطقه کمتر است. بطوریکه با ۱.۲۸ پزشک به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت، قرار بود بر اساس سند چشم انداز در رتبه اول منطقه قرار بگیریم.

وی با اعلام اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۴ پرستار داریم، گفت: در سه سال گذشته حداقل ۳۰ هزار پرستار بازنشسته شده اند اما نتوانسته ایم یک نفر پرستار استخدام کنیم.

پرداخت از جیب مردم

هاشمی در ادامه به پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۱۰ جزو بدترین کشورها در زمینه پرداخت از جیب مردم بودیم، بطوریکه جزو ۳۷ کشوری بودیم که بالای ۵۰ درصد پرداخت از جیب مردم بود.

سهم هزینه کرد منابع عمومی

وزیر بهداشت با اعلام اینکه از سال ۱۳۸۱ تا الان سهم هزینه کرد منابع عمومی از کل بودجه سلامت حداکثر ۴۰ درصد بوده است، گفت: این سهم در افغانستان از زیر ۱۰ درصد به ۳۷ درصد رسیده و در ترکیه از ۷۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده است. کشور عراق که در سال ۱۳۸۱ این عدد صفر بود الان به بالای ۷۵ درصد رسیده اما ایران همچنان روی عدد ۴۰ ثابت مانده است.

وی با اعلام اینکه رتبه سیزدهم از سهم منابع عمومی و دولتی از سرانه هزینه های سلامت را داریم، افزود: این سرانه در ایران ۲۰۰ دلار، در قطر ۱۸۰۰ دلار و عربستان ۸۰۰ دلار است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گزارش تکان دهنده از نظام سلامت ایران/پرداخت از جیب مردم فاجعه بود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..