http://www.niksalehi.com/din-andishe دین و اندیشه Thu, 19 Jan 2017 15:57:34 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.1 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d9%86%d8%a7.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d9%86%d8%a7.html#respond Thu, 19 Jan 2017 15:57:01 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263721 استمنا به تحریک بدن تا زمان ارضا شدن گفته می شود.
نوشته استمنا بر زیبایی و زندگی افراد چه تاثیراتی میگذارد؟ اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> استمنااستمنا یا خودارضایی نوعی انحراف در ارضای میل جنسی است. استمنا به تحریک بدن تا زمان ارضا شدن گفته می شود. استمنا در میان زنان نیز رایج است.
از همین رو میتوان آن را نوعی انحراف جنسی یا بیماری نامید که با جدیت باید در درمان آن کوشید.
خودارضایی چیست؟استمنا یا خودارضایی یا به اصطلاح عوام جلق عبارت است از سکس با خود تا سر حد ارضا شدن که بیشتر توام با خیالبافی صورت می گیرد.
خودارضایی در قبل از ازدواج در نزد هر دو جنس شایع است. انسان تنها موجودی نیست که خودارضایی می کند و در میمونها نیز مورد خودارضایی مشاهده شده است
آسیبهای معنوی استمنا، حقیقت وجود آدمی را تباه می سازد. استمنا از نظر دین، یک گناه است
و به تعبیر قرآن زنگار بر دل می نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛
(مطففین آیه 24) «چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دلهای آنان را زنگار زده است».
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده می شود
اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان می دهند؛
این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛
نفس آدمی به حسب طبع اولیه اش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک می کند.
پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرماید: «ناکح الکف ملعون»؛ «ملعون است کسی که استمنا کند».
امام صادق (ع) نیز می فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمی گوید و پاکشان نمی خواند
و عذابی دردناک دارند؛ از آن سه اند، استمنا کننده و کسی که لواط دهد»
در روایات دیگری امام صادق (ع) استمنا را گناه عظیم و مورد نهی الهی معرفی فرموده است.
استمنا بعد از ازدواجاستمنا در بعد از ازدواج به دلیل عدم رفتار جنسی مناسب زوجین صورت می گیرد
و می بایست فرد را با ایجاد رویه درست زناشویی به روال عادی بازگرداند.
البته در زمان بارداری و در هفته های آخر بارداری نیز خودارضایی در مردان دیده می شود
فرد پس از خودارضایی خود را آدم ضعیف النفسی می یابد و تا حدودی خود را مریض و متفاوت از دیگران احساس می کند.
پس از خودارضایی بارها به خود قول می دهد که دیگر این کار را نکند ولی مجدداً تکرار می گردد.
این امر باعث می شود که فرد فکر کند اراده نداشته و خود را ضعیف احساس کند.
بعضی افراد بعد از خودارضایی بستگی به نوع تربیت و اخلاقیات خود دچار عذاب وجدان نیز می گردند
در افرادی که گرفتار استمنا هستند عوارض زیر دیده خواهد شد
خستگی و کوفتگی
عدم تمرکز حواس
ضعف حافظه
استرس و اضطراب
نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی
حساسیت بیش از حد و زودرنجی
کمردرد
نازک شدن و ریزش موها
ناتوانی جنسی زودرس در جوانی
بیخوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه
تارشدن دید چشمها
وز وز گوش
انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره
درد کشاله ران و ناحیه تناسلی
دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه
ضعف حافظه و حواس پرتی، اضطراب، منزوی شدن و گوشه گیری، افسردگی، بی نشاطی و لذت نبردن از زندگی،
پرخاشگری، بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده، احساس حقارت،
عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی استمنا می باشد.
ناسازگاری خانوادگی، بی میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر (استمنا بعد از ازدواج)،
احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی،
دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک از جمله آسیب های اجتماعی استمنا می باشد.
اراده و خواست فرد، نقش کلیدی و محوری را در ترک استمنا ایفا میکند.
درمان و چاره جویی خودارضایی باید منطبق بر خواست فرد باشد؛
زیرا تا وقتی که او نخواهد، میتوان با قاطعیت گفت که درمان نخواهد شد.
سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.
از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان اجتناب گردد.
از نگاه کردن به مناظر، فیلمها و تصاویر تحریک کننده، خودداری شود.
یکی از راههای ترک استمنا این است که از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی
و حتی شوخیهای تحریک کننده و فکر کردن در این امور، دوری شود.
از راههای دیگر ترک استمنا این است که از خوردن مواد غذایی محرک،
مانند خرما، پیاز، فلفل، تخممرغ، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.
از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شبها و قبل از خوابیدن).
یکی دیگر از راههای ترک استمنا این است که از دستورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دستورزی کرد!
به منظور تخلیه انرژی زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.
برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشید و آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و… پر کنید.
سعی کنید کمتر در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید.
هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود
و خود را به کاری سرگرم کند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در برنامه های جمعی بسیار مفید است
زنا و رابطه نامشروع دو جنس مخالف، یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی است
که باعث خسارت های جبران ناپذیر است به همین جهت اسلام آن ر ا حرام دانسته و با آن شدیداً مبارزه نموده است
و در قرآن برای آن مجازات های سنگین تعیین شده است.
استمنا نیز گناه بزرگی است که در روایات از آن نهی شده است.
اما از آنجا که در آیات و روایات فقط اجازه تعزیر مرتکب این گناه را داده اند و مجازات معینی (حد) برای آن تعیین نشده است
و نیز به دلایل دیگر می توان نتیجه گرفت که گناه زنا بیش از گناه استمناست.
همه مراجع بالاتفاق معتقدند که استمنا عملی حرام است و تفاوتی در این نظریه وجود ندارد.
آیتالله سیستانی در توضیح این مطلب میافزایند: «استمنا کفاره ندارد و حکم آن این است
که باید برای نماز و مانند آن غسل نماید و واجب است که توبه کند و از این کار دست بردارد.»
آیتالله فاضللنکرانی بر قیدی تأکید داشته و میفرمایند: «اگر اطمينان دارد كه منی خارج شده، بايد غسل كند.»
همچنین همه فقها اجماعاً، استمنا را موجب بطلان روزه میدانند؛
چنانچه آیتالله خامنهای میفرمایند: «استمنا مطلقاً حرام است و اگر منجر به خروج منی شود، موجب غسل جنابت هم میشود
و اگر اين عمل در حال روزه در روز ماه رمضان صورت بگيرد، در حکم افطار عمدی با حرام است
و اگر نماز و روزه را با حالت جنابت و بدون غسل و تيمم انجام دهد، نماز و روزهاش باطل و قضای آنها واجب است.»
ستاره
نوشته استمنا بر زیبایی و زندگی افراد چه تاثیراتی میگذارد؟ اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d9%86%d8%a7.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%87%d9%84-%d8%b9%d9%84%d9%85.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%87%d9%84-%d8%b9%d9%84%d9%85.html#respond Thu, 19 Jan 2017 15:36:53 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263719 چند دعا برای اهل علم و تحصیلنوشته دعا برای اهل علم و تحصیل اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> دعا برای اهل علمچند دعا برای اهل علم و تحصیل
دعا برای زیاد شدن علمروز چهارشنبه هفتاد بار این ذكر را بخواند،(ایه ۲۲ سوره حشر) بر اهالى علم و قلم فائق آید و غنى و مكرم گردد: هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ .
از آيت الله بهجت (ره) پرسيدند: چه كنيم تا تمركز فكر پيدا كنيم؟ فرمودند: اذكاري مثل لا اله الا الله را زياد بگوييد.كتاب جامع الشتات به نقل از امام صادق عليه السلام نقل شده : اگر خواستي حديثي از ما نقل كني
و شيطان باعث فراموشي تو شد دست خود را بر پيشاني بگذار و بگو :
حاج آقا جواد رحيمي كه از اولياء خدا بودند مي فرمايند: تكرار آيت الكرسي و استمرار آن
بخصوص پس از نمازهاي يوميه اثر مستقيم بر تقويت حاقظه و قدرت ادراك انسان دارد.
آيت الله بهجت مي فرمايند: پس از اتمام نمازها اين تعقيب را مداومت داشته باشيد.
سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ
سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر
کدر
نوشته دعا برای اهل علم و تحصیل اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%87%d9%84-%d8%b9%d9%84%d9%85.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa.html#respond Thu, 19 Jan 2017 15:36:40 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263720 چند دعا برای موفقیت در امتحاننوشته دعا برای قبول شدن در امتحانات اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> دعا برای موفقیت در امتحاناتچند دعا برای موفقیت در امتحانات
قدرت حفظ عظیم :در بعضی از نسخه های قدیمی آمده است که هر کس این دعا را هفت صبح بر هفت مویز ( انگور سیاه خشک شده ) بخواند
و بخورد خداوند متعال حفظ عظیمی به او کرامت فرماید مجرب است :
منبع : معراج العارفین ص 79 و گوهر شب چراغ ج 1 ص 92
دعا برای قبول شدن در امتحانات قوت حافظه :هر کس آیه ۲۸۵ سوره بقره ( امن الرسول ) را بر ظرف پاکی با زعفران بنویسد
و با آب چاه ( آب چاه همین آبهای درون لوله هاست که تصفیه شده نیز می باشد )
شسته هر صبح ناشتا بیاشامد قوت حافظه اش باذن الله بسیار خوب خواهد شد .
لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
منبع : کشکول سیاح ج ۲ ص ۲۵۲
دعا برای موفقیت در کنکور جهت آسان شدن امور:اگر کسی این پنج اس مبارک و شریف یعنی اَلْمُصَوِّرُ اَلْمُبْدِئُ اَلْمُعِيدُ اَلْمُحْیُ اَلْمُمِيتُ را چهل روز و هر روز ۱۷۴۰
مرتبه بخواند اگر طالب علم باشد عالم می گردد و اگر فهم و عقل و ادراک خواهد او را فهم و عقل و ادراک بخشد و هیچ چیز بر او مشکل نگردد .
منبع : بحر الغرائب ص ۳۶
دعا برای قبول شدن در امتحانات زیادی فهم و حفظ و علم :هر کس با ایمان آیات فوق را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد در روز دوشنبه و با خود نگاه دارد
آیات ۱ الی ۵ سوره علق :
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ
منبع : خواص آیات قرآن کریم ص ۲۱۴
دعا برای موفقیت در امتحان برای زیاد شدن حافظه:برای زیاد شدن حافظه بر روی نان خشک این آیات را به این ترتیب بنویسد
روز شنبه : لا اله الا الله الملک الحق المبین
روز یکشنبه : رب زدنی علما و فهما
روز دوشنبه : سنقرئک فلا تنسی
روز سه شنبه : انه یعلم الجهر و ما یخفی
روز چهارشنبه : لا تحرک به لسانک لتعجل به
روز پنج شنبه : ان علینا جمعه و قرآنه
روز جمعه : فاذا قرآناه فاتبع قرآنه
و هر روز صبح ناشتا آن را بخورد مجرب است
حاشیه خلاصة الاذکار / نسخه خطی
نوشته دعا برای قبول شدن در امتحانات اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%aa.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87.html#respond Wed, 18 Jan 2017 16:46:35 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263709 بنابر آنچه در روایات آمده است، گاهی یک نگاه می تواند حکم عبادت را برای انسان به همراه داشته باشد.نوشته نگاه هایی که عبادت است اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> نگاه هایی که عبادت استبنابر آنچه در روایات آمده است، گاهی یک نگاه می تواند حکم عبادت را برای انسان به همراه داشته باشد.
در روایاتی از ائمه اطهار (ع) دسته ای از نگاهها چون عبادت برشمرده شده اند. این روایات به شرح زیر است:
1. نگاه به قرآنأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَینِ؛
حضرت صادق علیه السّلام در حدیث مرفوعی فرمود: هر كه قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهره مند شود،
و سبب سبك شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو كافر باشند. (1)
اگر انسان قرآن را حفظ هم باشد از رو بخواند خوب است!
إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی أَحْفَظُ الْقُرْآنَ
عَلَی ظَهْرِ قَلْبِی فَأَقْرَؤُهُ عَلَی ظَهْرِ قَلْبِی أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِی الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِی
بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِی الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ عِبَادَه؛
اسحاق بن عمار گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: قربانت گردم من قرآن را حفظ دارم آن را از حفظ بخوانم بهتر است یا از روی قرآن؟
فرمود: بلكه آن را بخوان و نگاه به قرآن كن (و از روی آن بخوان) كه بهتر است، آیا ندانسته ای كه نگاه كردن در قرآن عبادت است؟ (2)
النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ مِنْ غَیرِ قِرَاءَه عِبَادَه؛ نظر در قرآن حتّی بدون خواندن عبادتست. (3)
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَعْطُوا أَعْینَكُمْ حَظَّهَا مِنَ الْعِبَادَه فَقَالُوا یا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا حَظُّهَا مِنَ الْعِبَادَه قَالَ النَّظَرُ فِی الْمُصْحَفِ وَ التَّفَكُّرُ فِیهِ وَ الِاعْتِبَارُ عِنْدَ عَجَائِبِه؛
رسول خدا (ص) فرمود: چشمانتان را از عبادات بهره مند سازید، پرسیدند: یا رسول الله! بهره چشم از عبادت چیست؟ فرمود: نگاه به قرآن و اندیش
ه در آن و پند گرفتن از شگفتی های آن. (4)
قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ نَظَرَ إِلَی الْكَعْبَه عَارِفاً فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنَا وَ حُرْمَتِنَا مِثْلَ الَّذِی عَرَفَ مِنْ حَقِّهَا وَ حُرْمَتِهَا غَفَرَ اللَّهُ؛
هر كه نظر به كعبه كند و عارف باشد بحق آنكه آن را بزرگ دانسته خداوند حق تعالی، گناهان او را بیامرزد و كفایت كند مهمات او را (5)
و در روایت دیگر آمده : هر كه نظر كند به كعبه و حق حرمت ما كه ائمه معصومانیم را بداند(اینگونه كه ما را امامان واجب الاطاعه داند)
چنانكه حق و حرمت كعبه را می داند، حق سبحانه و تعالی همه گناهان او را بیامرزد و كفایت كند از او غم ها یا مهمات دنیا و آخرت را (6)
قَالَ الرِّضَا(علیه السلام):النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیتِنَا عِبَادَه(7)
امام رضا (ع): نگاه به اولاد ما عبادت است.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ:النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَه(8)
رسول اکرم (ص) : نگاه به صورت عالم عبادت است.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ : نَظَرُ الْوَلَدِ إِلَی وَالِدَیهِ حُبّاً لَهُمَا عِبَادَه؛
نگاه كردن فرزند از روی مهر و محبّت به پدر و مادر، عبادت محسوب می شود. (9)
پی نوشت ها:
[1] کافی ج 2 ص 613
[2] كافی ج2، ص: 614
[3] بحار ج 96 ص 65
[4] مجموعه ورام، ج1 ص: 250
[5] من لا يحضره الفقيه ج2 ص: 204
[6] كافی ج8 ص: 150
[7] وسائل الشیعه ج12 ص311
[8] عوالی الآللی، ج4، ص73
[9] بحار ج 71 ص ۸۴
باشگاه خبرنگاران جوان
نوشته نگاه هایی که عبادت است اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%b1%d8%b3%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%af%d9%86%d8%a7%d9%87.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%b1%d8%b3%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%af%d9%86%d8%a7%d9%87.html#respond Wed, 18 Jan 2017 16:38:48 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263708 دعایی که به وقت رسوایی از گناه دستمان را میگیردنوشته رسوایی از گناه ، دعا در هنگام ابتلا به گناه اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> رسوایی از گناهدعایی که به وقت رسوایی از گناه دستمان را میگیرد
سی و چهارمین بخش از صحیفه سجادیه، به دعایی با موضوع دستگیری بندگان به هنگام ابتلا و رسوایی از گناه اشاره میکند.
در این گزارش میخوانیم که:* ستایش خداوندی را که میداند، اما میپوشاند. بنده زشتی میکند، اما او رسوایش نمیکند.
* چه بسیار گناهانی که بر نهی خدا از آنها آگاه بودیم اما انجامشان دادیم؛ اما خداوند افشایشان نکرد.
* از خدا بخواهیم آنچه از ما پوشانده، مایه پند و توبه ما گردد.
* خداوند محمد(ص) و اهلبیتش را از میان نابترین مردم برگزید؛
پس به گفتههایشان گوش فرا دهیم و فرمانبردار آنان باشیم.
وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیهالسلام إِذَا ابْتُلِی أَوْ رَأَی مُبْتَلًی بِفَضِیحَةٍ بِذَنْبٍ:
و از جمله دعا های آن حضرت(ع)، به وقتی که گرفتار میشدند:
اللَّهُمَّ لَک الْحَمْدُ عَلَی سِتْرِک بَعْدَ عِلْمِک، وَ مُعَافَاتِک بَعْدَ خُبْرِک،فَکلُّنَا قَدِ اقْتَرَفَ الْعَائِبَةَ فَلَمْ تَشْهَرْهُ، وَ ارْتَکبَ الْفَاحِشَةَ فَلَمْ تَفْضَحْهُ، وَ تَسَتَّرَ بِالْمَسَاوِئِ فَلَمْ تَدْلُلْ عَلَیهِ.
خداوندا سپاس تو را که میدانی و پرده میپوشی، و آگاهی و در میگذری،
زیرا هر کدام از ما به ارتکاب زشتیها برخاسته و رسوایش ننمودی،
و به اعمال ناروا دست زده و او را مفتضح نکردی، و در پنهانی بدیها مرتکب شده و تو سرّش را فاش ننمودی.
کنْتَ الْمُطَّلِعَ عَلَیهَا دُونَ النَّاظِرِینَ، وَ الْقَادِرَ عَلَی إِعْلَانِهَا فَوْقَ الْقَادِرِینَ، کانَتْ عَافِیتُک لَنَا حِجَاباً دُونَ أَبْصَارِهِمْ، وَ رَدْماً دُونَ أَسْمَاعِهِمْ
چه بسا بدیها که مرتکب شدیم، و چه فرمانهایی که ما را بر آنها بازداشتی و ما از آنها تجاوز کردیم،
و چه زشتیها که کسب کردیم، و چه گناهان که به انجامش برخاستیم،
در حالی که تو از بین بینندگان بر آن آگاه بودی، و در افشای آن بیش از توان داران توان داشتی،
اما عفو و چشمپوشی تو برای ما در برابر دیدگان ایشان پردهای، و در مقابل گوششان سدّی بود.
وَ اقْتِرَافِ الْخَطِیئَةِ، وَ سَعْیاً إِلَی التَّوْبَةِ الْمَاحِیةِ، وَ الطَّرِیقِ الْمَحْمُودَةِ
پس این پوشاندن عیبها، و پنهان نگاهداشتن فسادها را برای ما پنددهنده و بازدارندهای از بدخویی و ارتکاب معصیت،
و وسیله پیمودن راه توبهای که گناه را میزداید، و آن راهی که پسندیده است قرار ده،
و زمان پیمودن این راه را نزدیک ساز، و ما را گرفتار غفلت از خود مکن، زیرا که ما به سوی تو مایل، و از معصیت تائبیم.
وَ صَلِّ عَلَی خِیرَتِک اللَّهُمَّ مِنْ خَلْقِک: مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الصِّفْوَةِ مِنْ بَرِیتِک الطَّاهِرِینَ، وَ اجْعَلْنَا لَهُمْ سَامِعِینَ وَ مُطِیعِینَ کمَا أَمَرْتَ.
الهی بر انتخاب شده از آفریدگانت: محمد و آلش که از سایر بندگان ممتاز و پاکیزهاند درود فرست،
و ما را مطیع و گوش به فرمان آنان همان طور که فرمان دادی قرار ده.
باشگاه خبرنگاران جوان
نوشته رسوایی از گناه ، دعا در هنگام ابتلا به گناه اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%b1%d8%b3%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%af%d9%86%d8%a7%d9%87.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%b4%d8%b1-%d9%88-%d8%a8%d8%af%db%8c.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%b4%d8%b1-%d9%88-%d8%a8%d8%af%db%8c.html#respond Wed, 18 Jan 2017 16:15:44 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263707 آیا شر و بدی که به انسان می رسد به خواست خداوند است؟نوشته شر و بدی که به انسان می رسد به خواست خداوند است؟ اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> شر و بدی که به انسان می رسدآیا شر و بدی که به انسان می رسد به خواست خداوند است؟
طبق آموزه های قرآنی هر چه از جانب خداوند به انسان می رسد؛ خیر و نیکی است و امور نامناسب و ناگوار خواستگاه عمل و عوامل گوناگون دیگر است.
خداوند کریم، جواد، بخشنده، رئوف و رحیم است
و برای بندگان جز خیر، خوبی و امور شادی بخش و پسندیده (حسنه) نمی خواهد.
اگر به بندگان شر و بدی، امور ناخوشایند و ناراحت کننده(سیئة) می رسد،
نتیجه گناهان و اعمال و اقدامات بد خودشان است. همانطور که در آیات فراوان دیگر هم بیان کرده است:
«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ؛ (۱) هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده ايد، و بسيارى را نيز عفو مى كند!»
این آیه هم در همان راستا و جواب به توهم غلط افراد بی ایمان و سست ایمان است. آیات قبل، توهم غلط آنان را این گونه بیان می کند:
«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ فَمَا لِهَـؤُلاء الْقَوْمِ لاَ يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا؛
اگر به آنها [منافقان] حسنه (و پيروزى) برسد، می گويند: «اين، از ناحيه خداست.»
و اگر سيّئة(و شكستى) برسد، می گويند: «اين، از ناحيه توست.» بگو:
«همه اين ها از ناحيه خداست». پس چرا اين گروه حاضر نيستند سخنى را درك كنند؟!
در آیه بالا بعد از نقل توهم غلط منافقان سست ایمان که امور خوب و خوشایند
را از خدا و امور ناخوشایند و دردآور را از ناحیه پیامبر می شمردند،
اولا خطاب را از آن نفهم ها منصرف کرده و متوجه پیامبر نموده و بعد می فرماید
که همه امور از خوشایند و ناخوشایند به امر و اراده خدا است.
ولی شما هنوز به توحید نرسیده اید و نمی فهمید، بعد می فرماید:
آنچه از پیروزی و موفقیت به شما می رسد، عنایت خدا و یاری اوست
که شامل حال شما شده است و آنچه از شکست و مغلوبیت و…
به شما می رسد به جهت رفتارهای غلط خود شما است.
طبق این گونه آموزه های قرآنی معلوم می شود که هر چه از سوی خداوند است
خیر ونیکی است و امور نامناسب و ناگوار خواستگاه عمل و عوامل گوناگون دیگر است.
نکته دیگر در انتساب خیرات به خدا و شرور و بدیها به مخلوقات این است
که بر اساس رویکرد فلسفی و عرفانی، خدا هستی مطلق و نامحدود است
و هستی مطلق خیر محض و کمال صرف است. هیچ گونه نقص و محدودیتی در ساحت قدسی او راه ندارد،
ولی وجود مخلوقات محدود بوده و همراه با نقص است و شرور و بدیها از وجودات ناقص و محدود برخیزد،
از این رو خاستگاه و مبدأ خیرات وجود حق است و مبدأ شرور وجود ممکنات است.
پی نوشت ها:
۱. شوری (۴۲) آیه 30
باشگاه خبرنگاران جوان
نوشته شر و بدی که به انسان می رسد به خواست خداوند است؟ اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%b4%d8%b1-%d9%88-%d8%a8%d8%af%db%8c.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%ae%d8%b4%d9%85-%d8%b4%db%8c%d8%b7%d8%a7%d9%86.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%ae%d8%b4%d9%85-%d8%b4%db%8c%d8%b7%d8%a7%d9%86.html#respond Tue, 17 Jan 2017 17:36:16 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263695 خشم شیطان از این 5 نفرنوشته خشم شیطان از این 5 نفر اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> خشم شیطانخشم شیطان از این 5 نفر
خداوند در قرآن می فرماید که از شیطان تبعیت نکنید و او دشمنی آشکار برای شماست.در جهان عده ای با رفتارشان شیطان را خشمگین می کنند
شاید در طول یک روز انسان چند بار فریب حیله گری شیطان را بخورد
و در محضر خداوند مرتکب گناه شود.اما برخی ها هم وجود دارند که به بهترین شکل از دین خود پاسداری می کنند
و تسلیم هوای نفس نشده و با شیطان معامله نمی کنند.وجود این انسان ها را نور خدا فراگرفته است.
امام صادق(ع)در مورد این دست افراد که شیطان را پیشوای خود قرار نمی دهند می فرمایند:
قال إبليس: خمسة (أشياء) ليس لي فيهن حيلة وسائر الناس في قبضتي …
ابليس گفت: پنج نفر هستند که هيچ چاره اي براي آنها ندارم اما ديگر مردمان در مشت من هستند:
1. هر که با نيت درست به خدا پناه برد و در همه کارهايش به او تکيه کند.
2.کسي که شب و روز بسيار تسبيح خدا گويد.
3.کسي که براي برادر مؤمنش آن پسندد که براي خود مي پسندد.
4.کسي که هر گاه مصيبتي به او مي رسد، بي تابي نمي کند.
5.هر کسي که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزيش را نمي خورد.
الخصال، ج ۱، ص ۲۸۵
حال هر انسانی بهتر است خود را با این اوصاف تطبیق دهد و ببیند که آیا توانسته با اعمالش شیطان را خشمگین کند و در مقابل به ریسمان الهی چنگ زند؟
باشگاه خبرنگاران جوان
نوشته خشم شیطان از این 5 نفر اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%ae%d8%b4%d9%85-%d8%b4%db%8c%d8%b7%d8%a7%d9%86.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1.html#respond Tue, 17 Jan 2017 17:32:18 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263696 بهترین زنان و مردان از دیدگاه پیامبر(ص)نوشته بهترین زنان و مردان از دیدگاه پیامبر (ص) اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> بهترین زنان و مردانبهترین زنان و مردان از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) چه کسانی هستند؟
بهترین زنان و مردان چه کسانی هستند برای آنکه به این سوالمان پاسخی بدهیم
به سراغ سخنان پیامبر اکرم(ص) می رویم و به این مسئله از دیدگاه ایشان نگاه می کنیم.
یکی از همسران پیامبر(ص) می گوید از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمود:
بهترین مردان امت من کسی است که نسبت به همسر خود بهترین رفتار را داشته باشد
و بهترین زنان امت من کسی است که نسبت به شوهرش بهترین کردار را داشته باشد.
همچنین هر زنی که آبستن می شود، هر شب و روزی که بر وی می گذرد
برابر با هزار شهید اجر و پاداش دارد. بهترین زنان امت من زنی است که در آنچه معصیت نباشد
رضای شوهر خود را بدست آورد و بهترین مردان امت من مردی است
که با خانواده اش به لطف و مدارا زندگی کند. چنین مردی هر روزی که بر او بگذرد اجر صد شهید را دارد.
در این هنگام عمر گفت: یا رسول الله! چگونه می شود زنی که رضایت شوهرش را بدست آورد
اجر هزار شهید و مردی که با خانواده اش مدارا کند اجر صد شهید را داشته باشد؟
پیامبر فرمود: بدان که اجر زنان نزد خداوند بیش از مردان است،
به خدا سوگند که ستم شوهر نسبت به زن بعد از شرک به خدا بزرگترین گناهان است.
نسبت به رفتار با زنان و یتیمان از خدا بترسید که خداوند به خاطر ایشان شما را موأخذه می کند .
هر که به این دو نیکی کند رحمت الهی نصیب او شود و هر که بدی نماید مورد خشم الهی واقع می شود.
پيامبر بزرگوار اسلام آنچنان براي مقام زن اهميت قائل مي شوند كه به مردان مي فرمايند:
بهترين شما كسي است كه با خانواده اش رفتار نيك داشته باشد و من از همه شما نسبت به خانواده ام خوش رفتارترم.
باشگاه خبرنگاران جوان
نوشته بهترین زنان و مردان از دیدگاه پیامبر (ص) اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d9%86%d8%ac%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d9%86%d8%ac%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87.html#respond Tue, 17 Jan 2017 17:28:32 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263697 چرا مسلمانان نماز های پنجگانه می خوانند؟نوشته نماز های پنجگانه در دین اسلام اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> نماز های پنجگانه در دین اسلامچرا مسلمانان نماز های پنجگانه می خوانند؟
تنها در دین ما این موضوع وجود دارد که یک فرد مسلمان در طول یک روز موظف است پنج بار نماز بخواند.
نماز های پنجگانه در دین اسلام، به عنوان ستون های این شریعت محسوب می شوند
و کسی که نماز را با خلوص قلب بخواند، از مقربان درگاه خدا می شود.در واقع به گفته مصحف شریف،
نماز با حضور قلب انسان را از ارتکاب به اعمال ناپسند باز می دارد.اما دلیل اینکه در روز 5 بار باید یک فرد نماز بخواند
در چیست.رسول گرامی اسلام(ص) به این سوال پاسخ می دهد.
«صبح آغاز فعالیت شیطان است هرکه در آن ساعت نماز بگذارد
و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان می ماند.»
ظهر، همه عالم تسبیح خدا می گویند زشت است که امت من تسبیح خدانگوید. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه می شود.
چرا نماز عصر مۍخوانیم؟«عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم.»
چرا نماز مغرب میخوانیم؟«مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نمازمی خوانیم.»
چرا نماز عشا میخوانیم؟«خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرارداد.»
علل الشرایع ص ۳۳۷
باشگاه خبرنگاران
نوشته نماز های پنجگانه در دین اسلام اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d9%86%d8%ac%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87.html/feed 0 http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a7%d9%86%d9%81%d8%a7%d9%82.html http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a7%d9%86%d9%81%d8%a7%d9%82.html#respond Mon, 16 Jan 2017 15:29:02 +0000 http://www.niksalehi.com/din-andishe/?p=263679 انفاق در راه خدا یکی از اعمالی است که اجر آن را فقط خود پروردگار می تواند محاسبه کندنوشته انفاق و شرایط پذیرش آن اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> انفاق و شرایط پذیرش آنانفاق در راه خدا یکی از اعمالی است که اجر آن را فقط خود پروردگار می تواند محاسبه کند.اما انفاق کردن شرایطی دارد.
ما شیعه و پیرو امامانی هستیم که همواره اعمالشان را در راه خدا انفاق می کردند
و توصیه این بزرگواران به شیعیان این بود که این عمل را ترک نکنند.اما انفاق کردن شرایطی دارد که باید به آن پایبند بود.این شرایط به شرح زیر است:
«ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺃَﻧْﻔِﻘُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﻃَﻴِّﺒﺎﺕِ ﻣﺎ ﻛَﺴَﺒْﺘُﻢْ ﻭَ ﻣِﻤَّﺎ ﺃَﺧْﺮَﺟْﻨﺎ ﻟَﻜُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ
ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻴَﻤَّﻤُﻮﺍ ﺍﻟْﺨَﺒِﻴﺚَ ﻣِﻨْﻪُ ﺗُﻨْﻔِﻘُﻮﻥَ ﻭَ ﻟَﺴْﺘُﻢْ ﺑِﺁﺧِﺬِﻳﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﺃَﻥْ ﺗُﻐْﻤِﻀُﻮﺍ ﻓِﻴﻪِ ﻭَ ﺍﻋْﻠَﻤُﻮﺍ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻨِﻰٌّ ﺣَﻤِﻴﺪٌ»
” ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ،
ﻳﺎ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻯ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﺮﻭﻳﺪ
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺍﻏﻤﺎﺽ، ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺍﺳﺖ”
(ﺑﻘﺮﻩ- 267).
«ﻭَ ﻳُﺆْﺛِﺮُﻭﻥَ ﻋَﻠﻰ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻬِﻢْ ﻭَ ﻟَﻮْ ﻛﺎﻥَ ﺑِﻬِﻢْ ﺧَﺼﺎﺻَﺔٌ»
” ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﻘﺪم ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺷﺨﺼﺎ ﺷﺪﻳﺪﺍ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ”. (ﺣﺸﺮ- 9).
« ﻟِﻠْﻔُﻘَﺮﺍءِ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃُﺣْﺼِﺮُﻭﺍ ﻓِﻰ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪ»ِ
” ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺷﻤﺎ (ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ) ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ”
(ﺑﻘﺮﻩ 273).
«ﻭَ ﺇِﻥْ ﺗُﺨْﻔُﻮﻫﺎ ﻭَ ﺗُﺆْﺗُﻮﻫَﺎ ﺍﻟْﻔُﻘَﺮﺍءَ ﻓَﻬُﻮَ ﺧَﻴْﺮٌ ﻟَﻜُﻢْ»
” ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺨﻔﻰ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ” (ﺑﻘﺮﻩ 271).
«ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﻟﺎ ﺗُﺒْﻄِﻠُﻮﺍ ﺻَﺪَﻗﺎﺗِﻜُﻢْ ﺑِﺎﻟْﻤَﻦِّ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺫﻯ»
” ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻗﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻨﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﻜﻨﻴﺪ” (ﺑﻘﺮﻩ 264).
«ﻳُﻨْﻔِﻘُﻮﻥَ ﺃَﻣْﻮﺍﻟَﻬُﻢُ ﺍﺑْﺘِﻐﺎءَ ﻣَﺮْﺿﺎﺕِ ﺍﻟﻠَّﻪِ»
” ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﻠﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ” (ﺑﻘﺮﻩ 265).
«ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻤْﻨُﻦْ ﺗَﺴْﺘَﻜْﺜِﺮُ»
” ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻨﺖ ﻣﮕﺬﺍﺭ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺸﻤﺮ”
(ﻣﺪﺛﺮ 6) .
«لَنْ ﺗَﻨﺎﻟُﻮﺍ ﺍﻟْﺒِﺮَّ ﺣَﺘَّﻰ ﺗُﻨْﻔِﻘُﻮﺍ ﻣِﻤَّﺎ ﺗُﺤِﺒُّﻮﻥَ»
” ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﻯ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ”
(ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ- 92).
«ﻭَ ﺃَﻧْﻔِﻘُﻮﺍ ﻣِﻤَّﺎ ﺟَﻌَﻠَﻜُﻢْ ﻣُﺴْﺘَﺨْﻠَﻔِﻴﻦَ ﻓِﻴﻪِ»
” ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ”
(ﺣﺪﻳﺪ 7).
«ﺇِﻧَّﻤﺎ ﻳَﺘَﻘَﺒَّﻞُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﺘَّﻘِﻴﻦَ»
” ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﺍﻥ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ”
(ﻣﺎﺋﺪﻩ 27).
تفسیر المیزان، آیه ۱۲ سوره مبارکه حدید
باشگاه خبرنگاران جوان
نوشته انفاق و شرایط پذیرش آن اولین بار در دین و اندیشه پدیدار شد.
]]> http://www.niksalehi.com/din-andishe/%d8%a7%d9%86%d9%81%d8%a7%d9%82.html/feed 0