تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آسبادهای نشتيفان مرمت می‌شوند؟

آسبادهای نشتیفان بزرگترین آسياب‌های بادی باقیمانده در ایران حساب می‌آیند.

رجبعلی لباف خانیکی، باستان‌شناس و مدیر کل اسبق اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در خصوص وضعیت فعلی آسبادهای نشتیفان به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آسبادهای نشتیفان بزرگترین آسبادهای باقیمانده در ایران هستند و تا به امروز سه مورد از آنها بازسازی شده‌اند. دلیل باقی ماندن آسبادهای نشتیفان این است که در مسیر بادهای 120روزه سیستان قرار گرفته‌اند.آسبادهاي نشتيفان مرمت می‌شوند؟

وی افزود: بادهای 120 روزه سیستان از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه می‌وزند و در این مدت آسبادهای نشتیفان گندم آرد می‌کردند.
 
این باستان‌شناس اظهار داشت: این آسبادها سازه‌های دو طبقه‌ای هستند که طبقه بالا اختصاص به توربین بادی دارد و طبقه همکف هم سنگ‌های آسباد را در خود جای داده است.

لباف خانیکی ادامه داد: توربین بادی آسبادها از یک سازه چوبی تشکیل شده که دربرگیرنده یک محور افقی یا خرپا، یک محور عمود در وسط خرپا یا محور و پره‌های چوبی تشکیل شده از تخته‌های چوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته است که تبدیل به یک محور پره‌دار می‌شوند.

آسبادهاي نشتيفان مرمت می‌شوند؟

وی تصریح کرد:در طبقه همکف آسبادها نیز محور جسمی به نام تبره به زیر سنگ آسباد وصل می‌شود و محور نیز در وسط قرار می‌گیرد. در زمان آرد کردن گندم‌ها، گندم به تدریج به میان سنگ می‌رود و سرعت حرکت سنگ‌ها و میزان ریختن گندم در میان آنها به وسیله تشکیلات و ابزار ساده‌ای تنظیم می‌شود. این امر باعث می‌شود که اندازه خرد شدن گندم‌ها نیز مشخص شود.

مدیر کل اسبق اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی افزود: آسبادهای نشتیفان تا 40 یا 50 سال قبل کار می‌کردند؛ چون در این منطقه باد زیاد است و آب جاری هم نبوده ولی بعد از اینکه تشکیلات موتوری و آسیای آتشی آمد آنها از کار افتادند و در حدود 15یا20 سال قبل به صورت ویرانه‌ای درآمده بودند اما قرار بر آن شد که این آسبادها مرمت شوند.

انتهاي پيام/

 
انتها




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آسبادهای نشتيفان مرمت می‌شوند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..