تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عدم حمایت از «شبکه‌های اجتماعی بومی» توسط نهادهای مسئول

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ جذابیتهای شبکه‌های اجتماعی برای جامعه ایرانی باعث شده که تعداد زیادی از کاربران تلفن همراه در کشورمان مشتری ثابت شبکه‌های اجتماعی موبایلی باشند؛ از ایجاد ارتباطات بین افراد دور و نزدیک تا محملی برای خرید و فروش و ایجاد گالریهای اختصاصی و ... نمونه‌هایی از استفاده است.

اما اکثریت قریب به اتفاق ما می‌دانیم هیچگونه امنیتی در زمان استفاده از این مجاری ارتباطاتی نداریم البته همه بر خلأ وجود شبکه‌های بومی اذعان دارند و تاکنون بارها مسئولان اعلام کردند که از شکل‌گیری و استقرار چنین سیستمهایی با پشتیبانی بومی و امکانات مناسب در جامعه پشتیبانی می‌کنند اما حلقه مفقوده کجاست؟

نخبگانی که توان نوشتن الگوریتمهای پیچیده، دانش‌ برنامه‌نویسی بالا، بهره‌گیری از تکنولوژی‌ و طراحی‌های نوین برنامه‌نویسی، تولید واسط کاربری قوی، امکان استفاده از بانکهای اطلاعاتی مدرن، ایجاد ارتباط امن و رمزگذاری شده و تجربه تولید نرم‌افزارهای پایدار و تجاری را برای تولید نرم‌افزار دارند، چه می‌شود که در مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری با مشکل مواجه هستند؟!

حدود سال 93 با ورود زودهنگام چند شبکه اجتماعی که با حمایت وزیر محترم ارتباطات نیز همراه بود، مشخص شد این برنامه‌ها از بومی بودن تنها اسم آن را یدک می‌کشند و حتی تجاری نشده و سبب از بین رفتن اعتماد مردم و برخی مسئولان به نمونه‌های مشابه آتی شدند.

غفلت از این موضوع که ایجاد نرم‌افزارهای بومی بیش از فناوری توسعه نرم‌افزاری، در مرحله نخست به ایجاد ساختارهای بومی و کاربرپسند نیاز دارد تا کاربرانی که نیاز ارتباط و سرگرمی را از نمونه‌های خارجی با پشتیبانیهای قدرتمند دریافت کرده با تنزل کیفیت و دسترسی رو به رو نشوند.

نرم‌افزار ساعت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی (ساعت: سامانه اطلاع‌رسانی واحد علوم و تحقیقات) یکی از نخستین نمونه‌های کاربردی شبکه‌های اجتماعی در جایگاه توسعه نرم‌افزارری محسوب می‌شود که می‌تواند تجربه موفقی برای سایر کاربران و مدیران نرم‌افزاری کشور باشد.

این نرم‌افزار با استفاده از قابلیتهای شبکه‌های اجتماعی، خدمات مدیریت آموزش عالی را در اختیار کاربران و جامعه دانشگاهی قرار داده و نسخه کاربردی واقعی از شبکه‌های اجتماعی را معرفی کرده است.

در این نرم‌افزار دانشجویان به عنوان جامعه مخاطب امکان دسترسی به تمامی امکانات آموزشی و تحصیلی را داشته و اساتید نیز در بستری امن به ارائه خدمات و آموزه‌های خود خواهند پرداخت؛ اطلاع‌رسانی عمومی و شخصی با اعتبار موثق، کاهش هزینه‌های آموزشی برای دانشگاه و دانشجو، تسهیل ارتباطات دانشجویی و دانشگاهی، ارائه خدمات نوین تحصیلی و بسیاری خدمات دیگر در این نرم‌افزار چهره جدیدی از شبکه‌های اجتماعی را نمایان کرده است.

هسته اصلی این نرم‌افزار با عنوان متا (مرکز تماس ایرانیان) توسط یک تیم ایرانی در مدت 2 سال طراحی شده و نسخه‌های متعددی از آن تاکنون به بازار ارائه شده که سیستم مدیریت آموزش عالی تنها یکی از این موارد است، سیستم پایش سلامت لحظه‌ای افراد، ارائه خدمات پزشکی و نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی خاص نمونه‌های دیگر این مجموعه است که تاکنون بدون سروصدا طراحی شده و در مراحل مختلف تولید و آزمایش است.

این گروه با وجود تلاشهای مکرر، تاکنون بجز حمایت شخص دکتر عباسپور مدیر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، موفق به استفاده از هیچگونه کمکی از سوی نهادهای مدعی کمک به توسعه علمی در این زمینه نشده‌اند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عدم حمایت از «شبکه‌های اجتماعی بومی» توسط نهادهای مسئول»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..