تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا واکنش بدن در مقابل خون هراسی با سایر فوبیاها تفاوت دارد؟

چرا واکنش بدن در مقابل خون هراسی با سایر فوبیاها تفاوت دارد؟

افرادی که از فوبیای خون یا خون هراسی رنج می برند در مواجهه با ترس خود – که شامل دیدن خون، پیش بینی یک مصدومیت، یا دریافت یک تزریق می شود – با افت ضربان قلب و فشار خون روبرو می شوند که گاه آنقدر شدید است که به بیهوش شدن آنها می انجامد. در ادامه با تک شات همراه باشید.


معمولا در هنگام احساس ترس، بدن ما سریعا وارد عمل می شود و ضربان قلب را تشدید کرده و فشار خون را افزایش می دهد. این امر در خصوص تمامی انواع فوبیا صحت دارد که شامل ترس از ارتفاع، عنکبوت و یا هر ترس دیگری  می شود. فقط یک فوبیا بدن را به واکنشی متفاوت وادار می کند: خون هراسی.


تفاوت این است که افراد مبتلا به انواع فوبیا در این وضعیت واکنشی را تجربه می کنند موسوم به واکنش هراسی، که در مغز آغاز می شود و به عنوان پاسخ دفاعی به سیستم اعصاب سمپاتیک گسترش می یابد. همراه با افزایش ضربان قلب و فشار خون، ممکن است واکنش هایی مانند تعریق، لرز و گرفتگی عضلات نیز تجربه شوند. اما مبتلایان به خون هراسی واکنش وازوواگال را تجربه می کنند که توسط اعصاب واگ بخشی از سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تحریک می شود. با تحریک این عصب، ضربان قلب و فشار خون افت می کند که خود به سرگیجه، تعرق، دید تونلی، تهوع و غش منجر می شود.


اما چرا چنین اتفاقی می افتد؟ پاسخ دقیقی برای این پرسش وجود ندارد، اما بسیاری از محققین در این خصوص حدس و گمان هایی را مطرح کرده اند. بعضی از محققین عقیده دارند که بیهوش شدن در مواجهه با خون بقایایی از روند تکاملی از واکنش غریزی تظاهر به مرده بودن در مواجهه با خطر است. عده ای دیگر به منشا تکاملی دیگری اشاره می کنند و می گویند اجداد ما زمانی که مورد اصابت نیزه یا حمله یک حیوان درنده قرار می گرفتند، با کاهش فشار خون مانع هدر رفت خون می شدند تا بدین ترتیب شانس بقای بیشتری داشته باشند. در هر حال یک مورد کاملا مشخص است: خون هراسی احتمالا ژنتیک است. بیش از 60 درصد افراد مبتلا به این فوبیا در اقوام درجه یک خود نیز یک فرد مبتلا به این فوبیا را دارند و تحقیقات نشان داده که دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای غیر همسان به احتمال بیشتری در این فوبیا مشترک هستند.


خون هراسی 3 تا 4 درصد کل جمعیت دنیا را مبتلا کرده است که جمعیت قابل توجهی را تشکیل می دهد. این فوبیا در موارد ساده ای مانند بریدن دست در هنگام آشپزی و یا ابتلا به آنفلوانزا و ضرورت تزریق دارو می تواند بسیار مشکل ساز باشد.

خوشبختانه علم ثابت کرده که این فوبیا قابل درمان است. در تحقیقی در سال 1991 مشخص شد که 90 درصد افراد مبتلا به خون هراسی پس از پنج جلسه رویارویی با ترسشان در حالیکه سعی می کنند همزمان عضلات بازو یا پای خود را منقبض کنند دیگر علایم خون هراسی را تجربه نکرده اند.


همچنین بخوانید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا واکنش بدن در مقابل خون هراسی با سایر فوبیاها تفاوت دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..