تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




"آرتروز مفصل زانو" در استان 

انسان همیشه از درد گریزان بوده و به‌دنبال شرایطی است که این فرآیند ناخوشایند و مختل کننده زندگی را از خود دور سازد. آرتروز یا استئو آرتریت Osteoarthritis بیماری بسیار شایعی  است که درد شدید مفاصل و محدودیت حرکتی و کاهش انعطاف پذیری مفاصل را به همراه دارد و در عصر حاضر  به‌دلیل تغییر سبک زندگی شیوع زیادی یافته است.

علت دقیق این اختلال ناشناخته است و درمان‌های دارویی به همراه روش‌های فیزیوتراپی به کاهش این درد کمک می‌کند و توجه به توصیه‌های پزشک معالج و فیزیوتراپ می‌تواند شرایط بهتری را برای افراد مبتلا مهیا سازد.

علم نوین فیزیوتراپی از آغاز دهه 1340 وارد نظام سلامت کشور ما شد و اکنون این درمانگران خاموش توسط ارتباط نزدیک با بیماران و آموزش مستقیم و با دیدگاه غیرتهاجمی و بیمارمحور و کل نگر قدم به قدم تغییر الگوی بیماری را رقم می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، با مشاهده رشد فزاینده آرتروز در گیلان و افزایش مراجعات بیماران به کلینیک‌های تخصصی فیزیوتراپی بر آن شدیم تا با دکتر کامران عزتی رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان در این زمینه به گفت‌وگو بپردازیم.

تسنیم: چند فیزیوتراپ در گیلان فعالیت دارند؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: 150 فیزیوتراپ در استان گیلان مشغول فعالیت هستند که در 70 مرکز خصوصی و 30 مرکز دولتی در استان گیلان به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازند.

تسنیم: چه طیفی از مردم از خدمات فیزیوتراپی بهره‌مند می‌شوند؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: هدف از فیزیوتراپی کاهش دردها و التهابات عصبی، عضلانی و مفصل و بازگرداندن و حفظ عملکرد طبیعی بیماران است و طیف وسیعی از بیماران از خدمات فیزیوتراپی بهره‌مند می‌شوند.

تسنیم: چه اختلالاتی در حوزه فیزیوتراپی مورد درمان قرار می‌گیرند؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: فیزیوتراپی علمی است که به درمان اختلالات عصبی عضلانی، اسکلتی و حیطه‌های مختلف ارتوپدی، نورولوژی، قلبی و عروقی، روماتولوژی و تنفسی قبل و بعد از اعمال جراحی می‌پردازد.

سه بعد اصلی درمانی در این علم مبتنی بر سه شیوه اصلی است. اول استفاده از عوامل الکتروفیزیکی مانند لیزر کم توان و پر توان و مغناطیس و اولتراسوند و رادیو فرکانسی است.

شیوه دوم، درمان‌های دستی همچون مانیپولاسیون و تکنیک‌های انرژی عضلانی و سوزن خشک بوده و شیوه سوم استفاده از حرکات ورزشی تخصصی و تصحیح کننده بدن به‌منظور تقویت و استقامت عضلانی و درمان انحرافات وضعیتی بدن است.

تسنیم: در گیلان بیشترین خدمات فیزیوتراپی در چه بیمارانی و با چه نوع آسیبی ارائه می‌شود؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: گیلان به‌عنوان سالمندترین استان کشور و استانی که با میزان بالای حوادث جاده‌ای روبه‌رو است و به‌علت شرایط شغلی و اقلیمی خاص خود شیوع بیماری‌هایی مانند آرتروز و دیسک کمر و آسیب‌های مغزی و نخاعی و سکته مغزی بیشتر است و درمان‌های فیزیوتراپی عمدتاً در حیطه بیماری‌های ارتوپدی و مغز و اعصاب انجام می‌شود.

تسنیم: چه بیماری‌هایی برای بازتوانی به معجزه فیزیوتراپی و فعالیت بی‌صدای فیزیوتراپ‌ها نیازمند هستند؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: آسیب‌های ورزشی، بیماری‌های روماتیسمی، پوستی و اختلالات ارتوپدی و مغز و اعصاب، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی، عوارض ناشی از جراحی‌ها و سوختگی‌ها و بیماری‌های زنان و زایمان، عوارض ناشی از دیابت و بیماری‌های کلیه، دردهای عصبی، عضلانی و مفصلی، دردهای مزمن ستون فقرات و اندام‌ها قبل و بعد از جراحی از جمله این بیماری‌ها هستند.

تسنیم: چاقی چه میزان در بروز مشکلات و بیماری‌هایی که به فیزیوتراپی نیازمند هستند مرتبط است؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: یکی از مهمترین عوامل خطر بروز دردهای مفصلی، اضافه وزن و شاخص توده بدنی بالای 25 است که در مورد مفاصل به ازای هر یک کیلوگرم اضافه وزن 4 تا 7 برابر بیشتر، فشار به غضروف‌ها و بافت‌های مفصلی وارد می‌شود.

همچنین میزان فشار به دیسک‌های کمری و گردنی نیز افزون شده باعث درد و گرفتگی در ناحیه ستون فقرات می‌شود.

چاقی ریسک فاکتور خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است و دردهای ناشی از کم تحرکی را می‌افزاید بنابراین کاهش وزن و رساندن آن به حد مطلوب شاخص توده بدنی یعنی 18 تا 25، عامل تعیین کننده‌ای در درمان بیماران تلقی می‌شود و بی‌شک یکی از بهترین روش‌ها، کاهش وزن در ابتدای آماده کردن مفاصل با روش فیزیوتراپی،کاهش درد و سپس پیاده‌روی و ورزش‌های مناسب است.

همچنین باید اشاره کرد چاقی و اضافه وزن در حین راه رفتن 3 تا 5 برابر وزن بدن به مفاصل زانو فشار وارد می‌آورد و چاقی در افراد با میانگین سنی 37 سالگی می‌تواند باعث "آرتروز زانو" شود.

تسنیم: مهمترین مشکلاتی که گریبانگیر بشر امروز با سبک زندگی امروزی است و سبب آسیب در سنین سالمندی می‌شود چه مشکلاتی هستند؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: ورزش نکردن و عدم انجام فعالیت جسمی منظم و نداشتن پیاده روی روزانه و نشستن طولانی مدت و وضعیت‌های نامناسب بدن حین نشستن و راه رفتن از جمله مهمترین این مشکلات سبک زندگی امروزی است.

فارغ از دردها و ناراحتی‌های عضلانی و مفصلی در سنین جوانی، این عوامل سبب بروز اختلالات قلبی و عروقی، آرتروز، پوکی استخوان، دیابت و حتی افسردگی می‌شود.

تسنیم: آیا بروز آرتروز در گیلان شیوع بالایی دارد؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: با توجه به اینکه از مهمترین عوامل ایجاد آرتروز افزایش سن است و گیلان سالمندترین استان کشور محسوب می‌شود به نظر می‌رسد بروز آرتروز از جمله " آرتروز مفصل زانو" شیوع بیشتری داشته باشد و چاقی به‌ویژه در سنین بالا تاثیر بسزایی در ازدیاد شیوع آرتروز دارد.

لازم به ذکر است که تشخیص آرتروز به افراد بالای 60 سال اطلاق می‌شود و 50 درصد زنان چاق سالمند، مبتلا به آرتروز هستند.

تسنیم: برای مردم گیلان جهت حفظ سلامتشان چه توصیه‌هایی دارید؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: به نظر می‌رسد در استان گیلان بیماری‌های فرسایشی مفاصل مثل آرتروز و دیسک‌های ستون فقرات و دردهای عضلانی اسکلتی شیوع بیشتری دارد و در همین راستا به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود از قرار گرفتن در وضعیت‌های یکسان به‌مدت طولانی و نشستن و ایستادن یکنواخت بیش از 15 دقیقه خودداری کنند و مرتب تغییر وضعیت دهند و حتماً پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک روزانه را در برنامه زندگی خویش قرار دهند.

با شروع دردهای مفصلی به متخصصان مربوطه مراجعه کنند چرا که درمان در مراحل ابتدایی بیماری‌ها به مراتب سریع‌تر و کم هزینه‌تر است.

تسنیم: ورزش چه تاثیری بر سلامتی بیمارانی با اختلالاتی همچون آرتروز و دردهای ستون فقرات دارد؟

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان: بر خلاف باور عمومی، انجام ورزش‌های خاص برای کسانی که مبتلا به  دردهای ستون فقرات هستند صبح‌ها توصیه نمی‌شود و بهتر است این ورزش‌ها تحت نظر متخصصان فیزیوتراپی و 2 ساعت اول بعد از بیداری انجام شود و توجه به رعایت رژیم غذایی متناسب با نوع بیماری قطعاً بسیار ضروری است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «"آرتروز مفصل زانو" در استان »اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..