تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مراکز سرپایی بدون مجوز درمان اعتیاد نداریم/ درمانگران با هزینه خود بی‌بضاعت ها را درمان می‌کنند

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور تأکید کرد: نمی توان هیچ معتادی را برای درمان به زور به مراکز درمان سرپایی فرستاد.

محمدهادی پناهی رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به سوالی در مورد توسعه متناسب مراکز درمان اعتیاد اظهار داشت: در مورد NGO ها قوانین زیادی تصویب شده و اقدامات زیادی صورت گرفته اما تلاش های موجود برای راه اندازی این سازمان‌ها  به اهداف خود نرسیده است. 

وی افزود: توسعه مراکز و سیاست‌های انقباضی خاصی  که در نهاد اصلی متولی سلامت یعنی وزارت بهداشت صورت گرفته باعث شده توسعه کیفی مراکز متوقف شود و گاهی توسعه کمی را با معیار علمی و نیاز سنجی انجام نداده است، مثلا با نفوذ افراد در بخش‌هایی که نیازی نبوده مجوز صادر شده است. 

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور ادامه داد: این تنها بخش مضرت زای توسعه کمی مراکز بوده وگرنه تعداد 7 هزار مورد نیاز برای کنترل اعتیاد در کشور می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتادان را می‌توان به اجبار به مراکز درمانی برد، گفت: مراکز درمانی سرپایی خودمعرف هستند، به این معنا که خود بیمار برای درمان مراجعه می کند اما کمپ‌ها درمان اجباری هستند. 

پناهی ادامه داد: کسانی که به طور خودمعرف قصد درمان دارند، باید به مراکز ذیل ماده 15 قانون یعنی مراکز سرپایی و در موارد خاصی بستری مراجعه کنند و تحت درمان زیر نظر پزشک روانشناس و پرستار قرار بگیرند. 

وی افزود: این مراکز تعرفه های دولتی و خصوصی دارند. اقداماتی برای پوشش بیمه ای انجام شده اما قابل قبول نیست، برای درمان رایگان بیماران بی بضاعت در حال حاضر ارگان یا نهاد خاصی اقدامی را شروع نکرده و برخی اقدامات در دست بررسی است. 

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در مورد پوشش بیمه ای درمان اعتیاد گفت:  متأسفانه علی‌رغم راهکارهای قانونی ذیل ماده 16، بیماران بی بضاعت توسط سیستم دولتی جذب نشده اند، اما راهکار درمان برای بیماران بی بضاعت یا درمان رایگان در قالب طرحی به نام جنت که توسط کانون سراسری به طور آزمایشی در استان البرز اجرا شد، قابل انجام است.

وی ادامه داد: در این قالب در 6 ماه اول حدود 450 بیمار رایگان توسط خود پزشکان اعضای صنف درمانگران اعتیاد تأمین بودجه و درمان شدند، البته در گام‌های بعدی مقرر است تا این طرح در کشور سراسری شود، این طرح به وزارت بهداشت ارایه شده اما پاسخی دریافت نشده است، کانون آماده همکاری با نهادهای دولتی در این زمینه برای پوشش بیماران بی بضاعت هستند.

پناهی در مورد این که آیا مراکز درمان سرپایی به صورت غیرمجاز نیز در کشور فعال هستند، گفت: ما مرکز سرپایی بدون مجوز نداریم اما کمپ‌های بدون مجوز وجود دارد.

وی همچنین در مورد اثر بخشی درمان در ایران تصریح کرد: باید گفت شیوه های درمان در کشور از تمام کشورهای منطقه جلوتر است و از نظر استانداردهای جهانی قابل قبول است، تغییرات شدید سیاست‌های حوزه تولیت سلامت مانع کارآمدی است، به عبارتی حساسیت وزارت بهداشت بر اساس دستورالعمل‌های نظارتی آن اعمال می شود و این مشی نظارتی نشان می دهد که سیاستگزاران اهمیتی به کیفیت خدمات درمان نمی دهند و فقط به پوکه شماری متادون اهمیت می دهد، ضمن اینکه این دستورالعمل‌های وزارتی به سرعت تغییر می کند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات وزارت بهداشت بر پایه متد علمی روز دنیاست و بر اساس مطالعات روز دنیا به شما الگوها و پروتکل های به روز شده برای درمان می دهند؟ گفت: وزارت بهداشت به جای پرداختن به ارتقا خدمات و کیفیت آن ها و دستورالعمل ها، بیشتر در موضوع داروها پوکه شماری را در اولویت قرار داده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مراکز سرپایی بدون مجوز درمان اعتیاد نداریم/ درمانگران با هزینه خود بی‌بضاعت ها را درمان می‌کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..