تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترویج استفاده از وسایل نقلیه عمومی بر بستر مسابقه دوچرخه سواری

به گزاش روز چهارشنبه ایرنا، این همایش با شعار 'همه با هم به سوی هوای پاک' برگزار شد تا شاید تلنگری باشد برای شهروندانی که بی تفاوت به وضعیت آلوده و خاکستری شهر، شانه بالا انداخته و برون رفت از این وضعیت را توسط نهادها سازمان های دولتی و شهری خواستارند.
این در حالی است که در صورت تداوم بی تفاوتی مان، خیلی زود باید در سوگ از دست دادن نعمت های طبیعی بنشینیم و خود را برای مقابله با مشکلات و آسیب های عدیده ناشی از آلودگی هوا آماده کنیم.
همایش دوچرخه سواری همگانی با حضور مسئولان خانه محیط زیست آذربایجان شرقی، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز و مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری تبریز از مقابل اداره کل محیط زیست استان در خیابان آزادی تبریز شروع و به ساختمان شهرداری این شهر ختم شد.
حضور گسترده زنان در این برنامه از جمله نکات قابل توجهی بود که حساسیت آنها به مسائل زیست محیطی را نشان می داد.
جمعیت حاضر در این برنامه همگانی اعم از زن و مرد با دغدغه های مختلف زیست محیطی به خیابان آمده بودند تا نشان دهند می توان با اندکی تغییر در سبک زندگی، بار دیگر آسمان آبی را به مردم شهر هدیه داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در حاشیه این همایش با تاکید بر نقش مشارکت همگانی در دستیابی به شهر پاک با رعایت نظافت شهری، اظهار کرد: هر شهروندی به طور مستقل می تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست داشته باشد.
علیرضا اصغری ادامه داد: برگزاری مستمر همایش های مرتبط با موضوع زیست محیطی ، نقطه عطف بهره مندی از هوای پاک با مشارکت عمومی است.
وی گفت: شهروندان تبریز همواره با اجرای طرح های کلان زیست محیطی همگام بوده و شاهد بازخوردی با درصد بالا در اجرای این گونه طرح ها هستیم.
اصغری افزود: همایش دوچرخه سواری در طول سال ضمن همسویی با مناسبت های مختلف ملی برگزار می شود و شهروندان با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در مسافرت های داخل شهری، شرایطی برای کاهش آلودگی های هوا، آلودگی های صوتی و کاهش حجم ترافیک را فراهم می کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز ابراز امیدواری کرد بازنگری در نحوه اطلاع رسانی به شهروندان و دقیق شدن این مهم به عنوان حق شهروندی، استفاده از نظرات نخبگان و گروه های مردم نهاد بتوان به بهره مندی 100 درصدی محیط زیست پاک دست یافت.
وی همچنین یادآور شد: توجه به برگزاری مداوم و مستمر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا، نظارت بر میزان پیشرفت محورهای برنامه و پاسخگو بودن سازمان های متولی نشان از عزم جدی برای کاهش آلودگی هوای تبریز دارد ولی مستلزم کوشش بیشتری است.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز نیز با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: شهروندان مسئول و با دغدغه می توانند با اقدام هایی هر چند کوچک در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشند که به طور مثال می توان نمود این رویکرد را در استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای خودروی شخصی عنوان کرد.
محمدحسین حسن زاده ادامه داد: چاره اندیشی برای کنترل وضعیت شتاب زده آلودگی هوا در تبریز به عنوان یکی از 6 کلانشهر آلوده ایران، یکی از چالش های نهادهای زیست محیطی است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرایط و اتخاذ ساز و کار هایی جهت تحقق هوایی سالم، افزود: هر چند اقدام اساسی و اصولی در این زمینه باید از سوی مجموعه های مدیریتی اتخاذ شود ولی در این میان نمی توان نقش برجسته و قابل توجه شهروندان را انکار کرد.
وی خاطرنشان کرد: عنوان شهر توسعه یافته به شهری اطلاق می شود که در آن بیش از برنامه ریزی برای حرکت وسایل نقلیه، برای آسایش و حرکت شهروندان برنامه ریزی شود.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه اصلاح و فرهنگ‌سازی باید از مردم آغاز شود، گفت: سیاست‌گذاران امور شهری موظفند مردم را به سطح مناسبی از آگاهی برای استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی رسانده و ساختارها را برای این امر مهیا کنند.
شرکت کننده های این همایش مسافت بین اداره کل محیط زیست استان تا ساختمان شهرداری تبریز را در حالی رکاب زدند که برای کاهش آسیب های آلودگی هوا ماسک زده بودند.
بر اساس این گزارش، امسال همزمان با روز هوای پاک مردم تبریز بیش از همیشه دلتنگ روزهای آفتابی و دیدن آسمان آبی هستند؛ آسمانی که روزهاست پشت پرده‌ای از مه و دود خفته و شهر صنعتی شده بی‌باغ و سبزی را عبوس‌تر نشان می‌دهد .
29 دی ماه در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است.
بحران آلودگی هوا در تهران و 6 شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال 1374 مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز 29 دی‌ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام کنند.
هدف از اعلام روز ملی هوای پاک، ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است، این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد.
هر چند هوای امروز تبریز هم همچنان آلوده و ناسالم برای گروه های سنی حساس است، ولی حتی این موضوع هم باعث نشد تا دوستداران محیط زیست برای ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در این همایش حضور نداشته باشند.
به اعتقاد کارشناسان و مسئولان اداره کل محیط زیست، افزایش وسایل نقلیه و بیرون آمدن خودروهای تک سرنشین یکی از عمده علت های افزایش وجود آلاینده ها در هوای کم رمق شهر است.
بر این اساس سهم خودروها در آلایندگی هوای کلانشهر تبریز 70 درصد، واحدهای صنعتی 25 درصد و مصارف خانگی 5 درصد است.
آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان و سومین عامل مرگ و میر در ایران است و یک میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند.
همچنین سالانه 3 میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست می‌دهند.
خبرنگار: پرویز انصاری **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3071/518

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترویج استفاده از وسایل نقلیه عمومی بر بستر مسابقه دوچرخه سواری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..