تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت رنگ قرمز زبان چیست؟(بیماری های زبان)

با دلگرم همراه باشید تا بدانید تغییر رنگ زبان نشان‌دهنده چیست؟

 علت سرخی زبان چیست؟بیماری های زبان

رنگ سرخ زبان نشانه چیست ؟

تغییرات رنگ و بافت زبان در مواردی بسیار، هشداردهنده و نشان‌دهنده احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی چون سرطان حفره دهان و زبان یا بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی است، ولی در برخی موارد نیز تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد که سفید شدن سطح زبان از این موارد است.در این حالت ممكن است دانه های ریز روی زبان نیز متورم شده و آن را شبیه توت فرنگی كنند . البته عكس این وضعیت نیز پیش می آید، یعنی زبان به رنگ سفید در آمده و دانه های ریز قرمز رنگی روی آن ظاهر می شوند .

علت سرخی زبان + درمان

معمولاً در چنین مواقعی تب كودك نیز بالاست و حتی ممكن است به 40 درجه برسد، علت آن چیست ؟

باكتری معروفی به نام استرپتوكوك عامل چنین تغییری در سطح زبان است . این میكروب عامل بیماری مخملك ( بعد از سن سه سالكی ) و عفونت های دیگری مانند ورم حنجره نیز می باشد كه در هر دو مورد نقاط سرخ رنگی بر روی زبان كودك ظاهر می شوند . در صورت ابتلا به مخملك ، رنگ قرمز زبان تنها زمانی به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت كه این بیماری درمان شود . در این صورت به علت تب ، باید غذاهای سبك و آب فراوان به كودك داده شود تا كمبود مایعاتی كه در اثرعرق كردن از بدن خارج می شوند ، جبران گردد. اگر طفل به ورم حنجره مبتلا شده باشد ، پزشك درمان ساده تری نسبت به مخملك تجویز خواهد كرد و مشكل به سادگی رفع می شود .

علت سرخی زبان + درمان

علت بروز لكه های رنگی روی زبان چیست ؟

گاه لكه های سفید رنگی كه بی شباهت به گلبرگ های كوچك نیستند ، تمام سطح زبان و حتی سایر قسمت های داخلی دهان كودك را می پوشانند .در اغلب موارد مادر فكر می كند این لكه ها باقیمانده شیری است كه نوزاد برگردانده است . اما موفق به تمیز كردن آنـــــــان نمی شود . در واقع این لكه ها مربوط به برفك دهان است كه معمولاً در نخستین ماه های زندگی نوزاد بسیار رایج است.

علت سرخی زبان + درمان

علت آن نوعی قارچ است

برفك نوعی عفونت است كه عامل آن قارچی به نام كاندیدا ( candida) می باشد . این قارچ معمولاً بدون آنكه هیچگونه آسیبی به بدن وارد كند ، بر روی مخاط داخل بدن زندگی می كند . اما در صورت عدم رعایت بهداشت توسط مادر و یا وجود عفونت رحمی ، به طور غیر طبیعی تكثیر یافته و به هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود .پزشك متخصص با تجویز محلول های مناسب و كاملاً مؤثر، این مشكل نوزاد را رفع می كند .

علت سرخی زبان + درمان

زبان قرمز و دردناک

زبان سالم، صورتی رنگ است، اما اگر رنگ زبان، قرمز روشن یا تیره باشد، نشان‌دهنده یکی از مشکلات زیر است:

کمبود ویتامین B3 یا نیاسین (بیماری پلاگر) کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 کم خونی  بیماری سلیاک یا اسپیرو (بیماری مناطق گرمسیری): در این بیماری روده کوچک آسیب می‌بیند و جلوی جذب برخی از غذاها را گرفته می‌شود.  سندرم Plummer-Vinson که در اثر کمبود آهن به وجود می‌آید.  زبان جغرافیایی: این وضعیت به نام ورم زبان نیز معروف است که در آن، تکه‌های قرمز روی زبان وجود دارد و در اطراف این تکه‌های قرمز، حاشیه سفید رنگی موجود است و با گذشت زمان این نقاء تغییر مکان می‌دهد. اگر بیشتر از دو هفته، زبان جغرافیایی داشتید، به نزد پزشک بروید. تب اسکارلتی: افرادی که دارای عفونت استرپتوکوکی، تب، گلودرد، خارش و زبان قرمز هستند، مطمئنا دچار تب اسکارلتی شده‌اند. اگر تب بالا و زبان قرمز داشتید، حتما به نزد پزشک بروید. درمان آنتی بیوتیکی برای تب اسکارلتی لازم است.  سندرم کاواساکی (Kawasaki syndrome ) : این سندرم غالبا در کودکان زیر 5 سال دیده شده است. بر روی رگ‌های خونی اثر دارد و موجب قرمزی زبان می‌شود. این کودکان دارای تب بالا، دست درد، پا درد و قرمزی دست و پا هستند. بیشتر قرمزی و درد زبان ناشی از غذایی است که می‌خورید. حساسیت به طعم خاص خمیردندان، دهان شویه، آدامس (مانند طعم دارچین) و غذاهای اسیدی (مانند آناناس) علت قرمزی و درد زبان هستند. برای اطمینان از این‌که آیا این غذاها موثر هستند یا نه، می‌توانید این غذاها را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید و ببینید که آیا قرمزی و درد متوقف می‌شود یا نه.

علت سرخی زبان + درمان

 زخم زبان یا دهان

زخم‌ها ممکن است کوچک باشند، اما بسیار دردناک هستند. کسانی که از لحاظ ژنتیکی، آمادگی بروز زخم دهان را دارند، وقتی که عامل‌های دیگری پیش می‌آیند، خیلی زود زخم دهان ظاهر می‌شود، عامل‌هایی مثل سرماخوردگی، تب، سیگار کشیدن، استرس زیاد، سندرم سوختن زبان (بیشتر در زنان یائسه دیده شده است)، مصرف بیش از حد مرکبات، بلند شدن پرزهای زبانی و یا گاز گرفتن زبان.

بیماران دیابتی و یا کم خون نیز ممکن است دچار زخم زبان یا دهان شوند.زخم معمولی زبان یا دهان در طی 1 هفته تا 10 روز بهبود می‌یابد. اما زخم دهانی که بیشتر از 10 روز طول بکشد و بهبود نیابد، امکان دارد نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. لذا فورا به نزد پزشک بروید.

علت سرخی زبان + درمان

 زرد شدن زبان

زردی زبان، نشان‌دهنده نوعی عفونت قارچی یا باکتریایی در دهان می‌باشد. یکی دیگر از علل زردی زبان، ریفلاکس (برگشت اسید معده) است، زیرا ممکن است اسید، فلور باکتریایی دهان را به هم بزند.در برخی افراد، این تغییر رنگ زبان نشان‌دهنده یک بیماری به نام زبان جغرافیایی می‌باشد. در این بیماری برخی نقاط روی زبان، زرد رنگ می‌گردند و بقیه نقاط به همان رنگ صورتی باقی می‌مانند.

علت سرخی زبان + درمان

سوزش زبان

سندرم سوزش زبان به نام dysesthesia دهانی نیز خوانده می‌شود. این سندرم در اثر مصرف برخی غذاها به وجود می‌آید و باعث سوزش موقت در زبان می‌گردد. این بیماری با درد و سوزش همراه است که می‌تواند فقط زبان و یا کل دهان را درگیر کند. این احساس سوزش ممکن است دائمی باشد و یا ممکن است در طول چند روز برود و بیاید.غالبا، این سندرم زنان یائسه را مبتلا می‌کند. در اثر تغییرات هورمونی یائسگی، اعصاب زبان صدمه می‌بینند و این یکی از علل به وجود آورنده این سندرم می‌باشد.از علت‌های دیگر می‌توان به عفونت‌های باکتریایی، خشکی دهان (در اثر مصرف برخی داروها) و یا کمبودهای تغذیه‌ای اشاره کرد.درمان این سندرم عبارت است از: نوشیدن آب، جویدن آدامس (برای جلوگیری از خشکی دهان) و یا مصرف داروهای ضد افسردگی و یا ضد اضطراب.

علت سرخی زبان + درمان

 زبان بی رنگ و بدون پرز

زبان شخصی که کمبود آهن دارد، بی رنگ و صاف می‌باشد. این بی رنگی، به خاطر کمبود آهن می‌باشد، زیرا خون به اندازه کافی قدرت حمل اکسیژن را ندارد.

علت سرخی زبان + درمان

با رعایت بهداشت می توان پیشگیری كرد

از آنجایی كه كودكان زیر سه سال همه چیز را به دهان می برند ، تمیزی اشیایی كه در دست می گیرند از اهمیت بسیاری برخوردار است ، چرا كه از طریق آنها میكروب ها وارد دهان كودك می شوند .اسباب بازی های پلاستیكی را در محلول های ضد عفونی كننده مخصوص كه معمولاً جهت ضد عفونی كردن پستانك و شیشه شیر كودكان مورد استفاده قرار می گیرند ، ضد عفونی كنید .اگر كودك از شیر مادر تغذیه می كند ، شستشوی مرتب نوك پستان ها را فراموش نكنید .

علت سرخی زبان + درمان

درمان بیماری های زبان

جلوگیری از خشکی دهان (نوشیدن آب - جویدن آدامس)

مصرف داروهای ضد افسردگی و یا ضد اضطراب

زبان بدون رنگ و پرز

این عارضه در مبتلایان به کم خونی دیده می شود

 گلوسیت (التهاب زبان)

برای رفع این مشکل ابتدا چند روز آب نمک غرغره کنید اگر برطرف شد به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است دلیل بیماری های زمینه ای داشته باشد از قبیل :

1- كم‌خونی

2- كمبود نياسين (بيماری پلاگر)

3- مرض قند

علت سرخی زبان + درمان

نکاتی برای حفظ سلامت زبان

رعایت موارد زیر برای سلامت زبان شما مفید است:  مانند هر عضوی از بدن، زبان تحت تاثیر تغذیه و رژیم غذایی افراد است. تغذیه صحیح عبارت است از متنوع و متعادل خوردن. اما این نکته را فراموش نکنید که تغذیه درست، بیماری‌های زبان را درمان نمی‌کند، بلکه باعث پیشرفت بهبودی می‌شود.  برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن باید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتر مصرف کنید. این آنتی اکسیدان ها از منابع غذایی ویتامین‌های A و C تامین می‌شود. ویتامین C نقش مهمی در درمان بیماری زخم زبان دارد.  مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنید. از غذاهای تازه و سبوس دار استفاده کنید و کمتر از غذاهای فرآوری شده استفاده نمایید.  نمک و چربی را کم مصرف کنید. سبزیجات و میوه جات را زیاد مصرف کنید، زیرا آن‌ها دارای ویتامین‌های A، C، K ، اسید فولیک، آهن و کلسیم می‌باشند. تحقیقات نشان داده که سبزیجات و میوه جات می‌توانند از بروز سرطان دهان و زبان جلوگیری نمایند.  از آجیل و حبوبات نیز استفاده کنید.  میان وعده‌ها را کمتر مصرف کنید، زیرا اگر دهان‌تان همیشه پر باشد، برخی از این مواد به زبان شما آسیب می‌رسانند.  ورزش را جزو برنامه زندگی خود قرار دهید.  از استرس دوری کنید.

 علت سرخی زبان + درمان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت رنگ قرمز زبان چیست؟(بیماری های زبان)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..