به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی خاتمی ظهر چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در ارتباط با قداست و جایگاه معلمی بحث ها و مطالب متعددی عنوان شده است، افزود: منزلت معلمی ،یک منزلت والایی است گرچه زیر دنده های مباحث زندگی و مادی له می شود.
وی با اشاره به اینکه فراز و نشیب ها و انتقاد هایی در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، ادامه داد: با وجود همه چالش ها و مشکلات، حوزه آموزش و پروش روند روبه رشد را طی می کند و همواره در مسیر تربیت و آموزش موفق است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: وزارت آموزش و پرورش لشگر بسیار عظیم و آماده به کاری دارد و باید این فرصت را قدر دانسته و از آن به نحو احسن استفاده نماید.
خاتمی به تصویب سند تحول بنیادی در دولت اشاره کرد و یاد آور شد: با تغیر مدیریت ها نباید برنامه راهبردی و تحولی تغییر یابد و تحقق اهاف برنامه های راهبردی آموزش و پرورش به توسعه این بخش در جامعه بسیار کمک خواهد کرد.
وی گفت: سه گروهی که برای تربیت کودکان برنامهریزی میکنند باید دقت کنند که یک گروه خانواده است، گروه دوم وزارت آموزش و پرورش بوده و گروه سوم دولت است و این در حالی است که این هیچ کدام از گروههای برنامهریزی کننده بر موضوع تعلیم و تربیت از عملکرد این واحد راضی نیستند.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان با بیان اینکه این مسئله در تمام دولت ها و حکومت ها به عنوان هدف اصلی قلمداد می شود، گفت: فرهنگی ترین صنف در جامعه جمهوری اسلامی ایران ، فرهنگیان می باشند.
وی با بیان اینکه فرهنگ مانند چیدن دیوار نیست که به سرعت خود را نشان دهد و نیازمند زمان است، افزود: ما برای جامعه، انسان توانمند و دانشمند لازم داریم نه ماشین توانمند بر همین اساس باید برای تربیت دانشآموزان تلاش شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: در همه دولتها و حکومتها تعلیم و تربیت نسل آینده به عنوان هدف و استراتژی مدنظر است و به همین دلیل است که در دولتهای مختلف طرحهایی برای تحقق این هدف پیشبینی شده است و اگر بنا است تحولی وجود داشته باشد، نباید طرح تغییر یابد، در تغییر دولتها تنها باید مجریان تغییر کنند و وقتی دولتی بر سر کار میآید همه مدیران عوض میشود و در تغییرات دولتها در همه بخشها تا آبدارچیها نیز انجام میشود.
خاتمی تصریح کرد: در موضوع تعلیم و تربیت اگر برنامهای وجود داشته باشد مدیران بدون در نظر گرفتن گرایشات حزبی و جناحی آن را باید اجرایی کنند و فرهنگ مانند چیدن دیوار نیست که به سرعت خود را نشان دهد و نیازمند زمان است.
وی با اشاره به اینکه در بحث آماری آموزش و پرورش به بحث پرورشی کم تر پرداخته شده است،اظهار داشت:ما انسان ها دانشمند بیشتر از انسان های ماشین نیاز مند هستیم.
خاتمی درادامه دانش آموزان را امانت ها ی برای آموزش و پرورش دانست و گفت: اگر به آموزش می پردازیم به برنامه پژوهشی دانش آموزان نیز اهمیت قائل شویم.