تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آقای روحانی! هوای پاک را هم باید با عینک ببینیم/کلید قفل آلودگی هوا دست کیست؟/ دولت تحریم ها را بهانه نکند/ضرورت جرم انگاری آلودگی هوا/ سرطان خون و ریه در کمین کودکان پایتخت

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، امروز 29 دی ماه مصادف با روز ملی هوای پاک است، روزی که آنگونه که از اسم آن مشخص است مردم باید در هوای پاک نفس بکشند و این از حقوق مسلمی است که در حقوق شهروندی مورد تأیید رئیس جمهور هم به آن اشاره شده است، اما این حق مسلم مردم در ماه ها و روزهای اخیر به شدت به مخاطره افتاده است به گونه‌ای که مردم آلوده‌ترین دی‌ماه را طی سه سال گذشته تجربه کردند، در طول همین 28 روزی که از ابتدای زمستان گذشت 4 روز در حالت اضطرار و 16 روز در وضعیت ناسالم بودیم و فقط 8 روز سالم را پشت سر گذاشته ایم. اگر روزهای ناسالم زمستان پیش‌رو به این مقادیر افزوده شوند چه بسا رکوردی از آلودگی هوا در سال 1395 ثبت شود.

آلودگی هوا در روزها و ماه‌های اخیر نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده و واکنش نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر را نیز به دنبال داشته است:

وزارتخانه‌ها در کاهش آلودگی هوا کُند و لَخت هستند

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه وزارتخانه‌ها در کاهش آلودگی هوا کُند و لَخت هستند، گفت: برای خروج خودروی فرسوده نیاز به مذاکرات 5+1 نیست.

وی ادامه داد: وی با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی از نان شب برای مردم واجب تر است، گفت:‌ خودروهای فرسوده باید از سطح شهر جمع‌اوری شوند و اولویت نیز باید تاکسی‌های فرسوده و موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری باشد. 

وی ادامه داد: ما به جای اینکه پول خرج دوا و درمان مردم کنیم که مؤثر نیز نیست، این پول را خرج تولید و وسایل حمل و نقل برقی کنیم تا به سلامت مردم نیز کمک کرده باشیم. 

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: می‌گویند مشکل مالی داریم، خزانه پول ندارد، عدم رونق اقتصادی وجود دارد، با این موارد، چرا از بخش خصوصی دعوت نمی‌کنید؟ ما خواسته‌های بخش خصوصی را محقق کنیم تا نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی توسط شرکت‌های خصوصی اقدام شود.

کلید قفل آلودگی هوا دست کیست؟/ مترو با توجه به جامعه هدف مهمتر از خرید هواپیماست

ابوالفضل قناعتی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به خرید هواپیما توسط دولت و انتقاد از وضعیت الودگی هوا در تهران و بی توجهی مسئولان دولتی ، گفت:

قناعتی با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه مشکل کدام دستگاه است و یا کلید آلودگی هوا دست کیست؟ تاکید کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما از دولت درخواست می‌کنیم که به تعهدات و وعده‌هایی که داده است و مترو را هم در اولویت‌های خود ببیند.

وی یادآور شد: هواپیما برای کشور نیاز و مهم است ولی آیا در شرایط فعلی هواپیما جامعه هدف بیشتری داشته است یا مترو.

قناعتی یادآور شد: جمعیتی که روزانه با مترو تردد می‌کنند و در این وضعیت آلودگی هوا به سر می‌‌برند بیشتر از افرادی که روزانه از هواپیما استفاده می‌کنند ولی در همه جا باید به حداکثری‌ها بیشتر توجه شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: دولت در تغییر صنعت خودروها به سمت هیبریدی و برقی پیش برود.

وی گفت: تهران اگر با همین فرآیند پیش برود در 20 سال آینده دیگر کسی نمی‌تواند در آن زندگی کند.

حقوق شهروندی کاغذی پاسخگوی هیچیک از مطالبات مردمی نیست/ مسبب آلودگی هوا دولت است

الهه راستگو دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه تعطیلی مدارس و صنایع آلوده راهکار حل معضل آلودگی هوا نیست و باید با برنامه ریزی مناسب از بسیاری از نتایج این سوء مدیریت ها ممانعت کرد، گفت: مسبب آلودگی هوا دولت است ، مسئولین باید بدانند حقوق شهروندی کاغذی و پیاده سازی آن در قالب تنها یک منشور پاسخگوی هیچ یک از مطالبات مردمی و گره گشای مشکلات آنها نبوده و لازم است اقدام و عملی مناسب در این زمینه صورت گیرد.

راستگو در ادامه به بدهی 14000 میلیاردی دولت تنها در حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: سرفاصله خارج از حد استاندارد و ازدحام بیش از حد در خطوط مترو به دلیل کمبود قطار، توقف‌های ناشی از فرسودگی واگن، عدم تجهیز برخی خطوط مترو به پله برقی و بسیاری از کمبودهای دیگر تنها به دلیل استنکاف دولت در پرداخت بدهی کلان خود به مدیریت شهری بوده و این در حالی است که مردم مسبب تمامی این کوتاهی ها را شهرداری و مدیریت شهری می دانند.

این گفته‌ها و انتقادات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از نمایندگان سابق و فعلی مجلس شورای اسلامی نیز از این وضعیت و از بی توجهی مسئولان نسبت به حل معضل آلودگی هوا گلایه دارند:

دولت به جای توسعه مترو سرگرم کاستی‌های خود است

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه سازمان محیط زیست مسئول است که در جایگاه قانونی باید نظارت‌های لازم را بر تولیدات خودرو و جایگاه‌های سوخت انجام دهد در حالی که متأسفانه همیشه سیاسی نگاه کرده است، گفت:

بیگی گفت:‌ بنابر این ورود سازمان محیط زیست و استحکام بر مواضع خود و دفاع از حقوق مردم در این رابطه ضروری است که متأسفانه دچار ملاحظاتی شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: از سوی دیگر سازمان استاندارد نیز در مورد سوخت جایگاه‌های پمپ‌بنزین نظر خود را اعلام نکرده است.

وی افزود:‌دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها باید توجه کند ما این مشکل را داریم که دولت سهم خود را باید معادل سهم شهرداری‌ها بپردازد در حالی که نکرده و اکنون بیشترین فشار متوجه شهرداری‌ها است. 

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت:‌ زمانی برعکس این اوضاع را داشتیم و آورده شهرداری‌ها کمتر بود به نظر می‌رسد دولت اکنون اولویت‌های دیگری به جزء مترو دارد و می‌خواهند کاستی‌های دیگر را جبران کند چرا که در پروژه‌های زیرساختی پیشرفت چندانی  نداشته رکود اقتصادی به این دلیل است که پروژه‌های عمرانی و زیرساختی فعال نیستند.

بیگی گفت:‌دولت اولویت‌های دیگری را تعریف کرده و بیشترین سرمایه‌گذاری را روی هواپیما می‌کند در حالی که سهمی که سفرهای هوایی در جابه‌‌جایی مسافران دارند بیشتر از 4 درصد نیست و بیشتر جابه‌جایی‌ها با حمل نقل زمینی جاده‌ای و ریلی است.

وی ادامه داد: حجم منابعی که به سفرهای هوایی اختصاص یافته تناسبی با وضعیت جامعه امروز ندارد و نمونه آن حادثه تصادف قطار تبریز ـ مشهد بود که نشان داد با شیوه ابتدایی سرویس حمل و نقل ریلی خدمات ارائه می‌دهد. 

آقای روحانی! هوای پاک را هم باید با عینک ببینیم/ هوای محیط زیست آلوده به جنجال‌های سیاسی است

عبدالوحید فیاضی نماینده سابق مجلس نیز با انتقاد از این وضعیت و با اشاره به هوای ناسالم بسیاری از کلانشهرها همزمان با روز هوای پاک، گفت: موضوع هوای پاک کاملاً قابل لمس است و اگر مسئولان می‌گویند هوا پاک است ما هم باید آن را ببینیم هرچند بسیاری موارد دیگر مانند رکود و تورم هم وجود دارد که مسئولان می‌گویند همه چیز عالی است شاید هوای پاک را هم باید با عینک ببینیم.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: تعداد روزهای تعطیل را کمتر می‌کنند تا بگویند کار و عملکرد ما از دولت گذشته بهتر بوده است، بنابراین سازمان محیط زیست تا الان به طور دقیق پای کار نیامده است و باید به آن سازمان «محیط ایست» گفت، که مانع ترقی و توسعه در کشور شده است و بیشتر وارد بگو مگوهای سیاسی شده‌اند و در مجموع در موضوع هوای آلوده اقدامی نداشته اند.

مردم تهران در حال خفگی هستند/ دولت تحریم ها را بهانه نکند/ داشتن هوای پاک حداقل حقوق شهروندی است

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت نیز با اشاره به اینکه مردم حقوقی دارند که از اولین حقوق آنها داشتن آب و هوای پاک است، گفت: به طور ویژه، توسعه مترو و قطار شهری، اصلاح و کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی از مواردی است که در جهت کاهش آلودگی هوا مؤثر است. 

این نماینده مردم گفت: در برنامه‌های توسعه‌ای نیز پیش‌بینی شده و دولت و شهرداری باید نسبت به آن اقدام کنند تا یکی از مراکز آلودگی هوا کم شود. 

قمی گفت: در این برنامه‌ها بودجه‌هایی برای توسعه مترو و ناوگان عمومی اختصاص داده شده، شورای شهر نیز بودجه‌ای درنظر گرفته شده و در برنامه ششم توسعه نیز یکی از محورها توسعه ریلی کشور است که باید به آن توجه کرد. 

وی با اشاره به نبود و کمبود بودجه، تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، گفت: شاید این عوامل است که باعث می‌شود برنامه‌های کاهش آلودگی، عملیاتی نشوند، در حالی که از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین کارهاست. دولت باید از نان شب بزند و به این موضوع بپردازد.

قمی گفت: مردم در این هوای آلوده در تهران دارند خفه می‌شوند و سلامت آنها به خطر افتاده و ما هر روز شاهد این هستیم که چندین نفر بر اثر آلودگی تلف می‌شوند.

وی یادآور شد: مردم در چنین شرایطی حداقل هوای سالم باید داشته باشند که بتوانند تنفس کنند و این از حقوق شهروندی است. 

آلودگی هوا ارثیه‌ای که به دوش می‌کشیم/ کوتاهی دولت پذیرفتنی نیست

احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استمرار الودگی هوا در تهران گفت: در مورد آلودگی هوای تهران و رفع آن خیلی حرف‌ها زده شده و از سال‌های سال دولت‌های گذشته آن را مطرح کرده‌اند و این معضل جدیدی نیست.

وی ادامه داد: کلانشهر تهران به دلیل جاذبه‌هایی که دارد و عدم وجود امکانات در شهرستان‌های کوچک و روستاها و همچنین وضعیت اجتماعی، اقتصادی و ... در این شهر مردم را به این شهر سوق داده است.

بیگدلی گفت: بنابر این آلودگی ارثیه‌ای است که از گذشته به جا مانده و مقصر آن شهردار و دولت فعلی نیست. اما از طرفی شعار دادن یکجا باید قطع شود و عمل‌گرایانه رفتار شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در یک جایی باید جلوی این معضل گرفته شود و اگر وظیفه‌ای بر عهده دولت بوده و خواسته و از روی عمد در آن کوتاهی کرده باشد پذیرفتنی نیست.

بیگدلی تصریح کرد: مسئولان دولتی، شهرداری‌ها و نمایندگان مجلس باید فکری اساسی کنیم که ایجاد امکانات حمل و نقل عمومی یکی از این راهکارها است. 

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش آلودگی هوا گفت: مردم باید در این زمینه فعال شوند و از من نماینده و مسئول گرفته تا مردم عادی باید در زمینه کاهش این معضل کمک کنیم در حال حاضر وجود ماشین‌های تک‌سرنشین به جای کم شدن بیشتر شده‌اند و شاید نبود امکانات سریع در حمل و نقل عمومی یکی از دلایل این موضوع باشد.

بیگدلی گفت:‌تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ در آسیا و شاید در دنیا باشد بنابر این باید امکانات مناسب شهرنشینی نیز در آن فراهم شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همه باید در جهت رفع نقص آلودگی هوا اقدام کنیم تا این نقصان از چهره شهر برطرف شود.

یک دلار از تسهیلات مترو پرداخت نشد/ با توسعه مترو برخورد سیاسی می‌شود تا ملی!

عبدالرضا هاشم‌زائی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات برای گسترش و تجهیز حمل و نقل عمومی و مترو و نقش ان در تشدید آلودگی هوای تهران، گفت: مجلس در بحث مترو چندین بار تسهیلات داد و اعتبارات 2.5 میلیارد تومانی به توسعه مترو چند بار تکرار شد اما دولت یک دلار از آن را نداد به نظر می‌رسد با این موضوع سیاسی برخورد می‌شود نه ملی.

وی ادامه داد: در شهر تهران در حال حاضر 2 میلیون موتورسیکلت غیراستاندارد کار می‌کند که در محدوده بازار بسیار قابل مشاهده است هر یک از این موتورسیکلت‌ها به اندازه 5 خودرو آلودگی دارند.

هاشم زائی گفت: متأسفانه جمع‌آوری این موتورسیکلت‌ها کار یک دستگاه نیست و دولت می‌تواند با دادن مجوز، فاینانس یا تولید موتورهای کاربراتوری به این اوضاع کمک کند. 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت:‌در کلانشهر تهران ماشین‌های 20 ساله هم کار می‌کنند یا اتوبوس‌های فرسوده می‌بینیم که باید برای آنها جایگزینی باشد و این مهم نیاز به تصمیم بزرگ و عزم ملی است .

این نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ یکی از مسکن‌هایی که در این رابطه پیشنهاد می‌شود این است که یک ماه از تعطیلات تابستانه مدارس را به زمستان بیاوریم چرا که در فصل زمستان وارونگی هوا را  همیشه داریم و از این طریق تا حدی مشکل حل می‌شود.

مسئولان محیط زیست بهتر شدن کیفیت هوا به کمک باد را به نام خود تمام نکنند

حسن اصیلیان معاون سابق محیط زیست هم به آلودگی هوای تهران همزمان با روز هوای پاک واکنش نشان داده و با اشاره به آمارهایی که مسئولان از تعداد روزهای سالم و ناسالم و مقایسه آن با سآلهای گذشته مطرح می‌کنند، گفت: اینکه مسئولان مطرح می‌کنند که امسال تعداد روزهای هوای پاک بیشتر شده است این بحث اشتباه است، چون حتی اگر یک روز هم هوای آلوده داشته باشیم بازهم زیاد است به عبارتی هوای پاک حق مسلم تمام شهروندان کلانشهرها است، بنابراین طرح موضوع به این شکل که تعداد روزهای سالم و پاک در سال جاری نسبت به سال 92 بیشتر بوده است اشتباه است چون شرایط جوی متفاوت بوده است طرح این مسئله یک موضوع غیرکارشناسانه است و مشکل همچنان پابرجا است.

آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها این روزها به معضل جدی تبدیل شده است که در این میان راهکاری که در روزهای اوج الودگی هوا مسئولان ارائه می‌دهند تعطیلی مدارس است، و این دانش آموزان و معلمان که روزی به دلیل امدن برف سنگین در زمستان تعطیل می‌شدند امروز با آلودگی هوا تعطیل می‌شوند که حتی این تعطیلی‌ها در روزهای اخیر دست‌مایه برخی از طنزپردازان کشور نیز قرار گرفته است.

«دود و آلاینده‌های خطرناک» سهم دانش‌آموزان از روز هوای پاک

خبرگزاری فارس در گزارشی به این موضوع آلودگی هوا و سهم دانش آموزان از روز هوای پاک پرداخته و آورده است: شعار امسال روز ملی هوای پاک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور «با هم به سوی هوای پاک» اعلام شده است ولی دانش‌آموزان در دفترهای مشق‌شان نوشتند «با هم در هوای ناسالم تنفس می‌کنیم».

امسال روز هوای پاک در شرایطی در مدارس کشور برگزار شد که روابط عمومی ادارات کل آموزش و پرورش شهر و شهرستان‌های استان تهران طی اطلاعیه‌هایی اعلام کردند: به دلیل بالا رفتن آلاینده‌های جوی و آلودگی هوا، فعالیت‌های ورزشی و بدنی در زنگ ورزش در تمام مقاطع تحصیلی را ممنوع است؛ ضمن اینکه بر عدم حضور دانش‌آموزان در فضای باز تأکید شده است.

یکی از تبعات آلودگی هوا که بر هیچکس پوشیده نیست و بارها از سوی مسئولان و متخصصان بر آن تأکید شده است، تأثر سوئی است که آلودگی هوا بر سلامت مردم و مخصوصاً گروه‌های حساس جامعه بر جا می‌گذارد، شاید یکی از دلایلی که بسیاری از کارشناسان معتقدند تعطیلی مدارس در روزهای بحرانی الودگی هوا نمی‌تواند تأثیری بر سلامت آنها داشته باشد، همین موضوع است چرا که کودکان در روزهای الوده‌ای که تعطیل می‌شوند اما والدین آنها به سرکار می‌روند مجبور هستند ئدر همان های الوده یا با والدین به محل کار بیایند و یا به یکی از اقوام سپرده شوند.

آلودگی هوا سبب خشکی چشم و کاهش دید می‌شود

ذاکر محمدی متخصص چشم، در ارتباط با آلودگی هوا و بیماری‌های چشمی اظهار داشت: هر نوع آلودگی در هوا می‌تواند روی محیط چشم اثر گذارد و قرنیه، شبکیه و ... را درگیر سازد. 

وی قرمزی، سوزش و ریزش اشک را از جمله نشانه‌های تاثیر آلودگی هوا بر چشم برشمرد و گفت: چشم هرچند که کمتر از قلب و ریه تحت تاثیر آلودگی است ولی باید توجه داشت که بدن انسان اعضای آن از هم جدا نیست و در زمان آلودگی هوا کاهش اکسیژن‌رسانی به رگ‌های خونی را خواهیم داشت که این مسئله بر سرخرگ‌هایی که بر چشم اثر می‌گذارد بی‌تاثیر نیست. 

متخصص چشم خاطرنشان کرد: کاهش کیفیت دید و خشکی چشم از نشانه‌های بارز آلودگی هوا بر این عضو بدن بوده که افراد و گروه‌های حساس توصیه می‌شوند در روزهای آلوده کمتر در فضای باز قرار گیرند و افراد دارای مشکل چشمی در آلودگی هوا شست‌وشوی لبه پلک با شامپوی بچه و آب ولرم را انجام دهند. 

«سرطان، برونشیت و آسم» عوارض تنفس در هوای آلوده

مهدی برهانی متخصص طب سنتی نیز در خصوص هوای پاک و تأثیر هوای آلوده بر سلامت شهروندان گفت: در تمام آموزه‌های طب سنتی بر تشخیص هوای سالم از آلوده تأکید دارد، زیرا هوای پاک یکی از اصول تندرستی در مجموع اطلاعات کتب طب سنتی است.

وی افزود: آب و هوا روی تمامی سیستم بدن از پوست گرفته تا بقیه اعضا اثر دارد. مثلاً در کتب طب سنتی آمده که از زندگی در مناطقی که هوای آلوده، هوای سرد و مناطقی که آب‌های گوگردی و ماده‌های شیمیایی در آن وجود دارد، پرهیز کنید.

برهانی اضافه کرد: مردمی که در هوای آلوده زندگی می‌کنند، اولین چیزی که در بدن آنها تغییر می‌کند، مزاج است. این تغییرات مزاجی سبب سوءمزاج و عوارض و مشکلات متعدد بعدی می‌شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: فردی که در هوای آلوده تنفس می‌کند، به‌مرور سبب می‌شود ریه وی تغییر مزاج پیدا کرده و باعث بیماری‌هایی همچون سرطان، برنشیت، آسم، سرفه مزمن و حساسیت شدید می‌شود.

برهانی گفت:‌ تنفس هوای پاک، سبب ترکیب با خون شده و بعد از آن فضولات و دی‌اکسید از بدن تخلیه می‌شود، اما هوای آلوده باعث می‌شود ترکیبات مضری با خون مخلوط شود و در درازمدت سبب تغییرات مزاجی و تغییرات بافت بدن می‌شود.

وی افزود: بدن به‌طور خودکار مکانیزم‌های دفاعی زیادی دارد، اما کسی که مدت زیادی در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرد، تغییرات مزاجی و تغییرات بافتی و بیماری‌های متعدد در او به‌وجود خواهد آمد. بیماری‌هایی همچون آسم و برنشیت مزمن هزینه زیادی به فرد تحمیل می‌کند و یک فرد کارآمد را به شخصی تبدیل می‌کند که به حمایت و زیادی احتیاج دارد.

سرطان خون و ریه در کمین کودکان پایتخت/ در روزهای آلوده بیشتر شیر بخورید

معصومی اصل متخصص کودکان در ارتباط با تأثیر آلودگی هوا بر روی کودکان اظهارداشت: تقریباً همه مشکلاتی که آلودگی هوا برای بزرگسالان ایجاد می‌کند برای کودکان نیز خطرآفرین است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در کودکان دچار بیماری‌های قلبی و عروقی، حساسیت‌های ریوی و آسم بیشتر حائز اهمیت است، افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود زمانی که هوا آلوده است از رفتن فرزندانشان به بیرون از منزل و در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن خودداری کنند.

متخصص کودکان اضافه کرد: آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز سرطان خون و ریه در دراز مدت در کودکان و بروز آلرژی، خشکی‌پوست، سوزش بینی و ... در کوتاه مدت شود.

معصومی اصل خاطرنشان کرد: افزایش مصرف لبنیات به ویژه شیر جهت کاهش اثرات سمی مواد آلاینده می‌تواند موثر واقع شود و والدین نباید از این مسئله غافل بمانند.

با توجه به اینکه حق هوای پاک از حقوق مسلمی است که تمام شهروندان بدون استثناء باید از آن برخوردار باشند محروم شدن از این حق به هر دلیلی موضوعی است که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند، و الودگی هوا که به یک بحران اساسی در کشور تبدیل شده است موضوعی است که می‌توان از منظر قضایی و حقوقی نیز به آن نگاه کرد:

ضرورت جرم انگاری آلودگی هوا/ هوای پاک نیازمند قانون خاص است

در این زمینه معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در همایش حقوق شهروندی و هوای پاک که در تالار ایوان شمس برگزار شد، با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: در کاهش آلودگی هوا وضع قوانینی که آلودگی هوا را جرم انگاری کند می‌تواند کارآمد باشد. نفس هوای پاک نیازمند قانون خاص است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسی افزود: آلودگی هوا تهدید جدی و نقض اشکار حقوق شهروندی و حقوق بشر است لذا ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات شهروندان از حق بر هوای پاک و کاهش الودگی هوا و رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی و نیز ارایه راه حل ها و ایجاد کلینیک های حقوق شهروندی و ... می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با آلودگی باشد.

وی با تأکید بر اینکه حق محیط زیست سالم یکی از موضوعات مهم حقوق شهروندی است گفت: وقتی از حق بهره مندی از هوای پاک سخن می گوییم ، دو دسته از اسناد اعم از اسناد بین المللی و داخلی را می توان مورد توجه قرار داد. حقوق شهروندی می تواند در بحث مبارزه با الودگی هوا موثر باشد.

از جمله موضوعاتی که این روزها میان مسئولان محیط زیست بسیار مطرح است و مسئولان شهرداری راخطاب قرار می‌دهند و به ضعف عملکرد در مدیریت شهری اشاره می‌کنند که این موضوع بیشتر به یک پاس‌کاری میان مسئولان شبیه است، خبرگزاری فارس در گزارشی با پرداختن به این موضوع آورده است:

آدرس غلط ممنوع/فقدان اراده و مدیریت در حل آلودگی هوا

سال هاست که هفته هوای پاک با هوایی ناسالم آغاز می شود و مردم حتی در این هفته هم از تنفس هوای پاک محروم هستند، هفته ای که تنها در تقویم لفظ هوای پاک را به دوش می کشد.

حکایت آلودگی هوای تهران، حکایت بیماری اورژانسی است که دقایق پایانی حیات را سپری می کند و همه می دانند برای نجاتش چه باید بکنند اما گویا تنها به انداختن سکه ای بر جسم نیمه جان هوا بسنده کرده و سلب تکلیف می کنند .

امروز آلودگی هوا، مهم ترین چالش زیست محیطی کشور است که منابع متحرک، منشاء اصلی آن محسوب می‌ شوند و میلیون‌ ها دستگاه خودرو و موتورسیکلت با استاندارد پایین و احتراق ناقص، بالغ بر ٨٠ درصد آلودگی هوای تهران را تولید می کنند.

مهم ترین آلاینده موجود در هوای تهران، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که محصولی انسان ساخت بوده و از طریق فعل و انفعالات شیمیایی و آلاینده ناشی از وسایل نقلیه تولید می شود.

طرح ‌های مقطعی از جمله اجرای سراسری طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس و ادارات، شاید در روزهای آلوده، قدری از انباشت آلودگی بکاهد اما واقعیت این است که راهکار کاهش آلودگی هوا، کنترل آن از منبع تولید است. این که ما به دنبال حذف عناصر آسیب پذیر در آلودگی هوا باشیم، راهکاری درست نیست، چرا که تعطیلی مدارس و ممانعت از حضور دانش آموزان در کلاس های درس، به واقع برخورد با معلولی است که هیچ نقشی در تولید آلودگی نداشته و علت جای دیگری است.

واقعیت آن است که عملکرد ناصحیح موتور خودروها و موتورسیکلت ها نقش بسزایی در تولید آلاینده ذرات معلق دارد. از این رو باید خودروهای آلاینده از جمله خودروهای فرسوده و با کیفیت پایین را از شهرها حذف کنیم که در این مسیر لازم است دولت و مجلس هر چه سریع تر نسبت به خروج خودروهای فرسوده اهتمام ورزند.

و اما در آخر، امسال هم هوای پاک را مردم تهران و بسیاری از کلانشهرها در حالی سپری کردند که سهم آنها آسمانی خاکستری و نفس‌های گرفته بود و درحالی‌که مسئولان سرخوش از ارائه آمارها و مقایسه‌های خود معتقدند امسال هوا بهتر شده است اما آن چیزی که مردم می‌بینند جدای از ان چیزی است که مسئولان می‌گویند، شاید هوای برجام بر روی هوای سیاست مسئولان تأثیر گذاشته و خوشحالی وارد کردن هواپیما باعث شده است ناراحتی و نفس تنگی مردم را نبینند، اما این سلامت مردم است که همچنان قربانی تدابیر نادرست مسئولان می‌شوند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/3N78SQ



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آقای روحانی! هوای پاک را هم باید با عینک ببینیم/کلید قفل آلودگی هوا دست کیست؟/ دولت تحریم ها را بهانه نکند/ضرورت جرم انگاری آلودگی هوا/ سرطان خون و ریه در کمین کودکان پایتخت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..