تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساکروم(استخوان خارجی)چیست؟

ساکروم چیست؟

ساکروم یا استخوان خاجی استخوانی است بزرگ و تخت و سه گوش که از جوش خوردن پنج مهره ساکروم تشکیل شده و نزد زنان پهن تر و کوتاه تر از مردان است . در قسمت خلفی – فوقانی لگن مابین دو استخوان هیپ راست و چپ قرار می گیرد و علاوه بر آنکه به لگن استحکام و ثبات می دهد . وزن بدن را هم از طریق مفاصل سیکروایلیک به کمربند لگنی منتقل می کند .

استخوان ساکروم
 
 

ویژگی های دیگر ساکروم (استخوان خاجی)

*ساکروم شامل چهار سطح (جلویی، پشتی،طرفین)، یک قاعده در بالا و یک راس در پایین است

*سطح فوقانی اولین مهره ساکرال، قاعده ساکروم را تشکیل می دهد که دارای دو زایده مفصلی فوقانی است. این دو سطح مفصلی با زواید مفصلی تحتانی پنجمین مهره کمری مفصل می گردند.

*راس ساکروم که از تنه پنجمین مهره ساکرال تشکیل شده است با استخوان دنبالچه (کوکسیکس) مفصل می گردد.

*استخوان ساکروم دارای مجرای ساکرال (Sacral canal)، چهار جفت سوراخ بین مهره ای، چهار جفت سوراخ ساکرال جلویی یا لگنی (Pelvic sacral foramen) در سطح جلویی و چهار جفت سوراخ ساکرال پشتی (Dorsal sacral foramen) در سطح خلفی است. سوراخ های ساکرال محل عبور اعصاب نخاعی ساکرال و عروق خونی است.

*مجرای ساکرال که از اجتماع سوراخ های مهره ای مهره های ساکروم ایجاد می شود دارای ریشه های دم اسبی و مننژ است.

*سطح طرفی ساکروم در بالا پهن بوده و به تدریج به طرف پایین باریک می شود. بخش پهن بالایی سطح طرفی ساکروم در هر طرف داری یک سطح مفصلی بنام سطح گوشی است که این سطوح مفصلی با استخوان های هیپ چپ و راست مفصل می گردند و مفاصل ساکروایلیاک (مفاصل خاجی-خاصره ای) را ایجاد می کنند. *استخوان ساکروم در ثبات لگن و انتقال وزن بدن به کمربند لگنی و اندام های تحتانی نقش دارد (به واسطه مفصل ساکروایلیاک و لیگامان های آن)

استخوان ساکروم

استخوان خاجی

ساکروم یا استخوان خاجی استخوانی است بزرگ و تخت و سه گوش که از جوش خوردن پنج مهره ساکروم تشکیل شده و نزد زنان پهن تر و کوتاه تر از مردان است . در قسمت خلفی – فوقانی لگن مابین دو استخوان هیپ راست و چپ قرار می گیرد و علاوه بر آنکه به لگن استحکام و ثبات می دهد . وزن بدن را هم از طریق مفاصل سیکروایلیک به کمربند لگنی منتقل می کند .

قاعده پهن آن که از سطح فوقانی اولیه مهره ساکروم یا استخوان خاجی تشکیل شده است ، در بالا قرار دارد و با پنجمین مهره کمری مفصل شده ، زاویه ای با تحدب قدامی می سازد به نام زاویه ی سیکروورتبرال . راس ساکروم ، باریک و متوجه پایین بوده ، از تنه ی پنجمین مهره ساکروم تشکیل می گردد و با کاکسیکس یا دنبالچه مفصل می شود .

در کودکان مهره های ساکروم هنوز توسط غضروف به هم وصل هستند ، از این رو می توان به طریقه ی مسریشن آنها را از هم جدا کرد . پس در مجموع ساکروم یا استخوان خاجی استخوانی است تخت و تقریبا سه گوش که دارای چهار سطح (قدامی یا لگنی ، خلفی یا دورسال ، طرفی راست و چپ ) یک قاعده که در بالا قرار گرفته ویک راس است .


قاعده در ساکروم یا استخوان خاجی

از سطح فوقانی اولین مهره ساکروم یا استخوان خاجی تشکیل شده است و تمام ویژگی های یک مهره را با جزیی اختلاف دارا می باشد . تنه مهره ، یک برجستگی بیضی شکل بزرگ می سازد . لبه ی قدامی تنه ، برجسته است وسیکرال پرامنتوری یا دماغه ی ساکروم یا استخوان خاجی نام دارد . در طرفین تنه ، عناصر دنده ای با تنه ، پدیکل و زایده های عرضی جوش خورده ، تشکیل قسمت های طرفی سیکروم را می دهند .

سطح فوقانی قسمت طرفی سیکروم که مربوط به قاعده ی ساکروم می شود ، شبیه بال است و بعضی آن را بال خارجی می نامند . پدیکل ها کوتاه هستند ، از این رو سوراخ مهره ای سه گوش است و انتهای فوقانی مجرای ساکروم یا استخوان خاجی را تشکیل می دهد . در محل اتصال تیغه ها به هم ، به جای زایده ی خاری ، تکمه ی خاری وجود دارد . به گزارش اسان طب زایده های مصفلی فوقانی تقریبا عمودی هستند و رویه ی مفصلی آنها متوجه عقب و داخل بوده با زایده های تحتانی پنجمین مهره ی کمری مفصل می شوند .


راس ساکروم یا استخوان خاجی

توسط سطح تحتانی پنجمین مهره ی ساکروم یا استخوان خاجی تشکیل شده و شامل یک رویه ی مفصلی بیضی شکل است که با کاکسیکس یا دنبالچه مفصل می شود .

---------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساکروم(استخوان خارجی)چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..