تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پرده‌برداری از اختلافات کیمیایی با تهیه‌کننده «قاتل اهلی»

مسعود کیمیایی پس از سال‌ها که فیلم‌هایش را به تهیه‌کنندگی خودش تولید می‌کرد....

مسعود کیمیایی پس از سال‌ها که فیلم‌هایش را به تهیه‌کنندگی خودش تولید می‌کرد سال گذشته فیلم جدیدش «قاتل اهلی» رابه تهیه‌کنندگی منصور لشکری قوچانی که فیلم های«خط ویژه» مصطفی کیایی، «کوچه بی نام»  و«هفت ماهگی» هاتف علیمردانی را تهیه کرده است  جلوی دوربین برد. فیلم زمستان سال گذشته وارد مرحله پیش‌تولید شد و  خبر رسید کیمیایی برای  ایفای نقش اصلی  فیلم با فرهاد اصلانی به توافق رسیده است .
در آستانه نوروز 95 گفته شد کیمیایی برای بازدید لوکیشن فیلمش به مشهد سفرکرده است ومی خواهد «قاتل اهلی» را در این شهر جلوی دوربین ببرد. درحالی‌که همه منتظر آغاز فیلم‌برداری بودند، خبر توقف پیش‌تولید فیلم رسانه‌ای شد.
ولی پس از گذشت کمتر از دو ماه خبر رسید کیمیایی و قوچانی تولید فیلم را دوباره به جریان‌انداخته‌اند. پرویز پرستویی جایگزین فرهاد اصلانی شده و برخلاف روال فیلم‌های کیمیایی این بار نقش اول فیلم به پولاد واگذار نشده و امیر جدیدی(بازیگرجوان فیلم رخ دیوانه) نقش اول فیلم است و عوامل پشت دوربین نیز سابقه همکاری با کیمیایی را ندارند.
فیلم سرانجام جلوی دوربین رفت اما باز هم شنیده‌ها حکایت از این داشت   که پولاد کیمیایی به جمع بازیگران«قاتل اهلی» افزوده‌شده و در سکانس‌هایی جلوی دوربین رفته است. درحالی‌که تصور می‌شد روند تولید بدون حاشیه طی شود کیمیایی اعلام کرد باید چند سکانس جدید که در فیلم‌نامه اولیه نبوده است  و درهمه آن هانیز پولاد حضور دارد فیلم‌برداری شود .
تهیه‌کننده از ادامه فیلم‌برداری برخی از سکانس‌های فیلم‌نامه خودداری کرد و کیمیایی نیز شکوائیه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی، هیئت داوری خانه سینما و دبیر جشنواره فیلم فجر نوشت و عنوان کرد که «قاتل اهلی» ناتمام است و تهیه‌کننده  بدون اطلاع وی قصد تدوین و انجام دیگر موارد فنی فیلم را دارد.
حجت ا… ایوبی رئیس سازمان سینمایی  نیز محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر را مأمور رسیدگی به این موضوع کرد. پس از نشستی با حضور مسعود کیمیایی و لشکری قوچانی در دفتر دبیر جشنواره فیلم فجر، تهیه‌کننده خراسانی (قاتل اهلی) ملزم به انجام پیش‌شرط‌های کیمیایی برای ادامه و اتمام پروژه و ارائه آن به دفتر جشنواره فجر شد.
چند روز پس‌ازآن  هیئت انتخاب «قاتل اهلی» را جزو فهرست آثار بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره سی و پنجم فیلم فجر اعلام کرد. در یک بعدازظهر   زمستانی( یکشنبه 19 دی‌ماه95)  که منصور لشکری قوچانی متأسفانه سوگوار خاله محترمشان بودند فرصتی فراهم شد تا در مسجد قبای مشهد با ایشان هم‌کلام شویم تا در گفت‌وگو با خراسان از اختلافاتش با کیمیایی پرده برداردواز وضعیت کنونی «قاتل اهلی» بگوید. گزیده‌ای  ازآنچه میانمان ردوبدل شد در ادامه می‌آید.
 

جناب لشکری بهتر است گفت و گویمان را با این موضوع آغاز کنیم که با چه انگیزه‌ای تصمیم گرفتید تهیه‌کننده«قاتل اهلی» کیمیایی باشید ؟
از همان روز نخست که استاد کیمیایی به دفترم آمدند تا رودررو و شفاف گفت‌وگویی داشته باشیم به ایشان گفتم : شما خلاقیت و استعداد زیاد و قابل‌احترامی دارید اما متأسفانه این خلاقیت در فیلم‌هایتان با نوعی آشفتگی مواجه شده است. به ایشان خاطرنشان کردم یک سری افراد شمارا چون بت دوست دارند که این آدم هاخطرناک‌اند و تعاریف آن‌ها از فیلم‌هایتان باعث شده است گاه اشتباه کنید .البته  تأکید هم کردم  برخی هم شمارا به‌عنوان زینت المجالس می‌خواهند و دوست دارند«قاتل اهلی»با هر کیفیتی در جشنواره فجر باشد.  درحالی‌که شما همچون باغی پر از درخت‌های پربار هستید که کنارتان پر از علف‌های هرز است. اگر اجازه دهید  که استعداد و خلاقیت شما و این علف‌های هرز را مدیریت کنم شما به‌عنوان یک کارگردان بزرگ و  من  هم به‌عنوان یک هنربان ،قطعامی توانیم در این همکاری موفق باشیم . جناب کیمیایی نیز حرف‌هایم را پسندیدند و به قرارداد همکاری بین دو طرف منجر شد.
 نظارت و به‌نوعی دخالت شما  در ساخت «قاتل اهلی» به‌عنوان تهیه‌کننده یکی از کارگردانان صاحب‌نام سینما  که همکاری با ایشان آرزوی هر تهیه‌کننده‌ای است برای بسیاری از منتقدان و دوستداران سینمای کیمیایی پرسش‌برانگیز است.
بی‌شک اگر این نگاه را داشتم که فقط در کارنامه‌ام فیلمی از  استاد کیمیایی داشته باشم قطعاسکوت می‌کردم و چیزی نمی‌گفتم .من با این نیت که سینمای کیمیایی را دوست داشتم وارد همکاری با ایشان شدم .استاد کیمیایی نیز با این باور با من وارد همکاری شدندکه احساس می‌کردند به تهیه‌کننده‌ای نیازدارند تا خلاقیت و استعدادشان را به کار گیرد و به‌عنوان یک مشاور آن را مدیریت کند تا آشفتگی فیلم‌های اخیرشان وبه خصوص فیلم آخرشان (متروپل) در«قاتل اهلی»وجود نداشته باشد  . احساس می‌کنم تا این لحظه نیز به این عهد وفاداربوده ام.  یکی از بزرگان  سینما به من گفت: «چرا این‌قدر پافشاری می‌کنی وخودت را در مظان اتهام قرار می‌دهی تا فیلم کیمیایی خوب شود ؟ درنهایت کیمیایی به‌عنوان نویسنده و کارگردان زیرسوال می‌رود و تو به‌عنوان تهیه‌کننده از این بابت صدمه نمی‌بینی. » مشابه این دوستان ، کسانی هستند که همان اول یک و یک و نیم میلیارد پول برای « قاتل اهلی»می‌دادند و اگر این مبلغ را برای تهیه‌کنندگی  می‌گرفتم مجبور بودم به خواسته‌های آدم‌هایی تن دهم که در این صورت بازهم «قاتل اهلی» فیلم کیمیایی نبود.
 به نظر می‌رسد یکی از اختلافات شما با کیمیایی به خاطر حضور پسرشان پولاد در فیلم بوده است؟
زمان ساخت فیلم خیلی واضح و شفاف با استاد کیمیایی این موضوع را در میان گذاشتم که پسرشان پولاد در «قاتل اهلی »حضور نداشته باشند و ایشان نیز پذیرفتند. چون به نظر من راه ایشان و پولاد از هم جداست. حتی به ایشان گفتم:« کمک کنید پولاد خودش باشد وبگذارید از زیر سایه شما بیرون بیاید. استاد کیمیایی اگر بخواهند در فیلم« قاتل اهلی» هم پسرشان پولاد و هم دوستانشان را راضی کنند فیلم آشفته خواهد شد. اگر قرار باشد فصل‌ها و سکانس‌های دیگری گرفته یا شخصیت‌های دیگری به فیلم اضافه شوند شاخه‌ای به فیلم افزوده  و برای تماشاگر سردرگمی ایجاد می‌شود، به همین خاطر با بعضی از فصل‌هایی که استاد می‌خواستند نقش پولاد را پررنگ یا اضافه کنند مخالف بودم و اگر شرایط را بپذیرم به خاطر این است که حسن نیت خودم را به استاد کیمیایی اثبات کنم. هنوز هم امیدوارم استاد کیمیایی در میزان کمیت و کیفیت نقش پسرشان در «قاتل اهلی» دقت کنند . پولاد برخلاف تصور اولیه حتی خودم ، خواننده نیست و در قرارداد هم نقش بازیگر خواننده است .
انگار  اصرار دارید مسئولیت نسخه اکران عمومی فیلم بر عهده شما باشد؟
 درست درک کرده‌اید. پس ازاین که استاد کیمیایی به دبیر جشنواره فیلم فجر نامه نوشتند که« قاتل اهلی » فیلم من نیست و در جشنواره نباشد به دفترشان زنگ زدم و گفتم تا ایشان تدوین نهایی را تایید نکنند نسخه را به جشنواره نمی‌دهم و فیلم پس از تایید ایشان فیلم به جشنواره ارائه شد. اگرچه نسخه‌ای هم که به جشنواره فجر ارائه‌شده نسخه آشفته‌ای است . ولی امیدوارم استاد کیمیایی نسخه نهایی را با آرامش خیال و بدون جنجال‌های حاشیه‌ای تدوین کنند .نگرانی من این است استاد کیمیایی در فیلمی که تدوین خواهند کرد بخش آشفته به‌کل فیلم مسلط شود.  من در «قاتل اهلی»خست به خرج ندادم و این فیلم طولانی‌ترین زمان فیلم‌برداری را در میان آثار کیمیایی دارد.  تا همین‌الان 20 ساعت راش از «قاتل اهلی»گرفته‌ایم و می‌توانیم یک مینی زنجیره 6 یا 7 قسمتی از این راش‌ها تولید کنیم. من نسخه اولیه فیلم را که هنوز کارهای رایانه‌ای آن کامل انجام‌نشده بود به منتقدانی از طیف‌های مختلف نشان دادم  و همه بدون استثنا گفتند این موقعیت خوبی برای استاد کیمیایی  است تابه جایگاه قبلی‌اش بازگردد. قطعاً به استاد کیمیایی پیشنهاد می‌کنم نسخه جشنواره متعلق به ایشان باشد . استاد می‌توانند هرچقدر دیگر می‌خواهند تصویر بگیرند به‌شرط آن که مسئولیت نسخه اکران بر عهده من باشد.
با توجه به گفته‌هایتان می‌توان به این نتیجه رسید باوجود رفاقت بین شما و کیمیایی ، پولاد اختلافات را کلید زد.
فیلم‌برداری «قاتل اهلی» شهریور امسال به پایان رسید و هشتم آبان پولاد کیمیایی در مصاحبه‌ای گفت فیلم‌برداری تمام نشده و فیلم ناقص است. از همان نخستین روز که اخبار فیلم«قاتل اهلی» را در اختیار  رسانه‌ها قرار می‌دادیم به احترام استاد کیمیایی در فهرست بازیگران ذکر می‌کردیم« با هنرمندی پولاد کیمیایی » چون پولاد نقش اول این فیلم نیست اما آنچه در قرارداد آمده است با آنچه الآن هست مغایرت دارد.   قرار بود فیلم « قاتل اهلی »در مشهد کلید بخورد و سکانس فصل اول در مشهد باشد و فیلم از حرم آقا امام رضا(ع) آغاز شود. اما شرایطی پیش آمد که نتوانستیم از مشهد آغاز کنیم .
یکی از موارد مهم در مورد اختلاف شما که رسانه‌ای هم  شد دستکاری شما در فیلم‌نامه قاتل اهلی و تسویه‌حساب نکردن با عوامل فیلم است؟
درباره این‌که ادعا کرده‌اند در فیلم‌نامه«قاتل اهلی» دستکاری کرده‌ام باید بگویم تمام دست‌نوشته‌های استاد کیمیایی و فیلم‌نامه رادارم. اگر فیلم‌نامه مورد تأییدشان نبود مطمئن باشید آن را کار نمی‌کردند.  در موردقرارداد بازیگران و عوامل هم برخلاف آنچه بعضی‌ها گفته‌اند باید بگویم با همه عوامل تسویه‌حساب کرده‌ایم .باید در همین‌جا تأکید کنم ازنظر حقوقی دستمزد عوامل هیچ ربطی به کارگردان ندارد و طبق قانون دستمزد عوامل با تهیه‌کننده است. خود استاد کیمیایی روز نخست نه‌تنها در این مورد سرسختی نداشت بلکه اصلاً دستمزدنمی خواست و می‌گفت مهم این است یک فیلم خوب ساخته شود. چون متوجه شده بودند چند فیلم اخیرشان ازنظر اقتصادی شکست‌خورده است و کمتر کسی حاضر بود ریالی برای ایشان سرمایه‌گذاری کند . استاد کیمیایی گفتند چهار سال است بیکارند و این کار من نشانه عشقم به ایشان است.
زمزمه‌هایی مبنی بر حکمیت درباره «قاتل اهلی» نیز در محافل سینمایی شنیده‌شده است.
هنوز هیئت داوری خانه سینما تشکیل نشده و هیچ رأیی درباره «قاتل اهلی» نداده است. چون استاد کیمیایی تا به امروز حکمیت هیئت داوری خانه سینما را نپذیرفته‌اند این قضیه یک بحث حقوقی و قانونی است و تلاش می‌کنیم پیش از حکمیت برطرف شود. ولی اگر مجبور شوم به هیئت داوری خانه سینما خواهم رفت . من از روزی که استاد کیمیایی به‌مرور از فیلم‌نامه دور شدند و محتوای فیلم‌نامه را عوض کردند هم به هیئت داوری خانه سینما و هم به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ارشاد اطلاع داده‌ام. همه اسناد و مدارک آن نیز موجود است البته امیدوارم موضوع باریش سفیدی دوستان آقای کیمیایی برطرف شود و نسخه‌ای از فیلم در جشنواره فجر اکران شود که درباره آن به تفاهم برسیم و نسخه آشفته‌ای به جشنواره ارائه نکنند .مطمئن باشید برای این‌که استاد کیمیایی فیلم خوبی بسازند که درشان ایشان باشد مقاومت می‌کنم  و بخش آشفتگی ذهنی ایشان را می‌شود مدیریت کرد به‌شرط آن‌که آدم‌های حاشیه‌ساز اجازه دهند و استاد آرامش داشته باشند . تمام آرزویم این است مخاطبان پس از تماشای فیلم«قاتل اهلی» در جشنواره فجر برای استاد کیمیایی دست بزنند و تحسینشان کنند .
به‌تازگی در گفت‌وگویی اظهار کرده‌اید که همه اختیار فیلم  را به کیمیایی داده‌اید و خودتان را کنار کشیده‌اید اگر قرار به این بود این‌همه حاشیه و جنجال چه معنایی داشت؟
معتقدم نزدیک جشنواره فجر هستیم و اگر اختلاف‌نظری داریم باید در تنهایی برطرف شود و به بیرون و حتی به داخل کشیده نشود. اما با همه این تفاسیر بحث ما به بیرون کشیده شد و به نحوی دودستگی پیش آمد که تمام تلاشم را در حل آن انجام دادم؛ نخست سکوت کردم و سپس فرصت دادم اگر اختلاف‌نظری وجود دارد در مجاری خودش حل شود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بحث کردن و دامن زدن به اختلافات نه‌تنها سودی ندارد بلکه به ضرر فیلم تمام می‌شود چون تمام دغدغه ما رسیدن به فیلمی است که مردم‌دوست داشته باشند. در این شرایط و به‌واسطه سینماگران و دوستانی که پادرمیانی کردند، پذیرفتم هر آن چیزی که کیمیایی می‌گوید انجام دهم و تمام اختیارات را به وی واگذار کنم تا فیلمی  راکه دوست دارند در جشنواره به نمایش بگذارند. فعلاً وحدت و یکپارچه شدن ما می‌تواند کمک کند تا فیلم در جشنواره بهتر به ثمر بنشیند امیدوارم منطق بر عقلانیت و خواسته‌های بیرون از فیلم غلبه کند.

قانون مورفی در سال 1949 در پایگاه نیروی هوایی ادوارز شکل گرفت. سرگرد ادوارد مورفی مهندس هوافضا بود که روی یک پروژه کار می‌کرد. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌های پروژه یک تکنسین سیم‌ها را برعکس وصل کرد و آ...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پرده‌برداری از اختلافات کیمیایی با تهیه‌کننده «قاتل اهلی»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..