تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ریاست «ناطق»،آرزوی شیرین اصلاح‌طلبان برای مجمع

در همین راستا، عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با « قانون» از آرزوی شیرین اصلاح‌طلبان برای نشستن روی صندلی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت. او همچنین رسیدگی به موضوع طرح آشتی ملی را از دغدغه‌های اصلی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دانست و معتقد بود به غیر از افراطیون و برخی از اصولگرایان تندرو سایر گروه‌های سیاسی فعال در کشور، حامی اجرای این طرح هستند.

مراسم بزرگداشت و بدرقه از آیت‌ا... هاشمی و حضور این سیل از مشتاقان را چگونه می‌بینید؟‌

حضور این حجم از جمعیت در مراسم بدرقه پیکر آیت‌ا... هاشمی دو دلیل اصلی داشت. در وهله‌ اول ایشان به عنوان یکی از بنیانگذاران انقلاب در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شده است و دلیل دیگر اینکه آیت‌ا... هاشمی بعد از انتخابات 88 در عین حال که درون نهاد حاکمیت بود، به طور کامل در متن جامعه نیز حضور داشت و مطالبات مشروع مردم را پیگیری می‌کرد. ایشان در این بازه زمانی بسیاری از دغدغه‌های مردم را به حاکمیت منتقل می‌کرد و سعی جدی داشت که مشکلات آن دوره به صورت جدی حل شود.

با توجه به اینکه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی یک وزنه ‌تعادل میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بود، نبود ایشان چه خلأیی را برای این گروه‌ها به وجود خواهد آورد؟

جریان اصلاحات از هویت مجزا و مشخصی برخوردار است. امروزه گفتمان اصلاح‌طلبی در لایه‌های مختلف جامعه خودش را تثبیت کرده و عمق بخشیده است، بنابراین یکی از امتیازات رهبری این جریان، نفوذ اندیشه و تفکر اصلاح‌طلبی در لایه‌های مختلف جامعه است.

نمونه شاخص این موضوع را ما در سال 92 دیدیم که یک عضو جامعه روحانیت مبارز با گفتمان اصلاح‌طلبی وارد جریان انتخابات شد و توانست پیروز آن انتخابات لقب بگیرد. ما نباید نگران نبود یک فرد باشیم، اما نبود آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نه تنها برای جبهه اصلاحات بلکه برای اصولگرایان معتدل و غیررادیکال و حتی برای غیرسیاسیون جامعه سنتی حوزه علمیه و جامعه سنتی مذهبی کشور، یک فقدان جدی است.

جای خالی ایشان چگونه پرخواهد شد؟

به نظر من تنها راهی که بتواند این خلأ را پر کند، شکل‌گیری دغدغه اصلی ایشان در موضوع طرح آشتی و وحدت ملی است. ایشان تاکید داشتند که این موضوع زودتر تحقق بیابد و جبهه‌های مختلف با وجود اختلاف نظرهای سیاسی، با یک وحدت ملی کار خود را دنبال کنند. شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای این روزها بسیار حساس است و در همین راستا جامعه باید انسجام خود را پیدا کند و با یک رویکرد وحدت‌محور، نقطه نظرات هر دو جناح در جامعه مطرح شود و هر دو جریان بتوانند سهم خود را از درون حاکمیت و در جامعه مدنی حفظ کنند.

واکنش طیف سیاسی اصولگرایان را به بحث آشتی ملی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک اصولگرایان معتدل با توجه به شرایط حساس منطقه از این طرح حمایت خواهند کرد. اصولگرایان معتدل به طور جدی طرفدار این طرح هستند، به همین جهت بود که بسیاری از اصولگرایان بعد از حوادث 88 همان سخنان هاشمی رفسنجانی را بیان می‌کردند. اگر چه در بیشتر موارد آن‌ها را به زبان نمی‌آوردند و به ساکتین بی‌بصیرت متهم می‌شدند اما به نظر من آن‌ها هم از این جریان استقبال می‌کنند.

تنها گروهی که به احتمال زیاد این موضوع را رد خواهد کرد، همان جریانات رادیکال افراطی هستند که خوشبختانه جمعیت آن‌ها بسیار محدود است و نمی‌توانند صدای رسا و بلندی داشته باشند.

نظرتان در رابطه با گزینه‌هایی که برای جایگزینی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مطرح است، چیست؟

گزینه‌های مطرح شده در حد گفت و شنود جامعه مدنی و برخی نیز گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. از آقای ناطق نوری، سید حسن خمینی، ولایتی و سایر گزینه‌ها نام می‌برند، اما چندان نمی‌شود روی این گمانه‌زنی‌ها حساب کرد. امیدواری بنده همچون خیلی از افراد دیگر این است که روزی سید حسن خمینی برای ورود به مجلس خبرگان ثبت‌نام کند و جای خالی آیت‌ا... هاشمی را در این مجلس پر کند. فراموش نکنیم، ریاست مجمع باید توسط رهبری انتخاب شوند.

ولی از سویی انتخاب ناطق نوری برای ریاست مجمع، آرزوی بسیاری شیرینی میان جامعه خردورز اصلاح‌طلب، هواداران دولت و حتی جریان اصولگرای معتدل خواهد بود که ما امیدوار هستیم این اتفاقات بیفتد. باید منتظر ماند و دید که در اسفند چه اتفاقی روی می‌دهد. با توجه به اینکه عمر مجمع در اسفندماه به پایان می‌رسد، پیش‌بینی بنده این است که رییس جدید با آرایش جدید در زمان مقرر معرفی خواهد شد.

قانون




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ریاست «ناطق»،آرزوی شیرین اصلاح‌طلبان برای مجمع»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..