تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توقف پروژه ثبت جهانی بازار قیصریه لار از سال 2007

به گزارش خبرگزاری تسنیم از لارستان، خشایار شیبانی عصر امروز در نشست انجمن‏‎ها و دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی پایگاه‎های میراث فرهنگی حفاظت از آثار ارزشمند درمحدوده بافت‎های با ارزش تاریخی است، اظهار داشت: برای بازسازی «ساباط معتمد شهر لار» هیچ طرح و نقشه‎ای در نظر گرفته نشده و بنا به وظیفه پایگاه بافت تاریخی کار بازسازی که از طرف شهرداری و شورای شهر لار در حال انجام بود، به صورت موقت تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه سه ماه پیش طرح بازسازی این ساباط توسط شهرداری و میراث فرهنگی لارستان آماده شده و به فرمانداری ارسال شده است، افزود: در یک ماه گذشته با مکاتبات شهرداری و موافقت اداره کل میراث فرهنگی فارس پیمانکاری برای این طرح مشخص شده است.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار درباره ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر شامل بازار قیصریه، دهن شیر، کاروانسراهای اطراف و غیره، تصریح کرد: برای بحث ثبت جهانی باید کل فضای تاریخی شهر را که شامل میادین و آب انبارها و قلعه و غیره می شود، در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه از سال 2007 کار ثبت مقدماتی جهانی بازار قیصریه آغاز و از همان موقع بدون پیگیری رها شده است، بیان کرد: امید است از امسال بتوان بحث ثبت جهانی مجموعه بافت تاریخی شهر لار را پیگیری کرد و این کار به دلیل طولانی بودن ثبت جهانی یک پروسه زمان بر است. 

شیبانی از اختصاص 10 میلیون تومان به خانه صنایع دستی زمانی لارستان برای انجام مرمت ساختمان خبر داد و بیان کرد: نقشه مرمت بافت تاریخی شهر قدیم لار توسط کارشناسان تهیه شده و این طرح آماده اجراست.

این کارشناس میراث فرهنگی با ابراز تأسف از نبود طرح تفصیلی مربوط به بازار قیصریه گفت: از آنجا که این بافت زنده است و در آن فعالیت صورت می‎گیرد، هرساله بودجه‎ای برای مرمت این طرح اختصاص داده می‎شود.

وی بیان کرد: مناقصه احیاء سر در جنوبی بازار قیصریه انجام شده و در بودجه امسال بودجه مورد نیاز اختصاص پیش‌بینی شده است.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر لار با بیان اینکه امسال مبلغ 100 میلیون تومان برای قلعه اژدهاپیکر و 50 میلیون تومان جهت بهسازی باغ نشاط لار اختصاص یافته است، افزود: همچنین بنا به برنامه‎ریزی‎ها دو کارونسرای تاریخی شهر لار مورد تعمیرات محوطه‎ای قرار می‎گیرد و درب ورودی نیز بهسازی می‎شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تکلیف بودجه 150 میلیون تومانی اختصاص یافته از اعتبارات ماده 180 جهت بهسازی قلعه اژدهاپیکر، تصریح کرد: تخصیص آن برابر صفر بوده یعنی پولی تعلق نگرفته که این مورد توسط نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیازمند پیگیری است.

انتهای پیام/ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توقف پروژه ثبت جهانی بازار قیصریه لار از سال 2007»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..