تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا هر کسی نمی‌تواند باستان شناس شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صادق ملک شهمیرزادی - باستان شناس پیشکسوت در مراسم نکوداشت میر عابدین کابلی - باستان شناس با بیان اینکه همه نمی‌توانند باستان شناس شوند و این عده، افراد خاصی هستند به بیتی از سعدی اشاره کرد که می‌گوید: از هزاران دل یکی را باشد استعداد عشق .... تا نگویی در صدف هر قطره ای گوهر شود.

این باستان شناس پیشکسوت افزود: کابلی و کابلی‌ها نماد این عشق روحانی هستند که در آن از پول و مقام خبری نیست.

وی حضور باستان شناسان پیشکسوت را در پژوهشکده باستان شناسی برای راهنمایی جوانان و دانشجویان امری ضروری دانست.

سنبلی از نسل دوم باستان شناسی

جبرئیل نوکنده - رئیس موزه ملی ایران در سخنانی کابلی را سنبلی از نسل دوم باستان شناسان میدانی در ایران چون محمود راد، علی حاکمی و علی سامی که عموماً تحصیلات دانشگاهی باستان شناسی نداشتند، دانست.

وی افزود: فیروز باقر زاده در مرکز باستان شناسی به استخدام چهره های جوان و پر استعدادی  پرداخت که کابلی از نخستین آنها است.

نوکنده اظهار داشت: امروز پس از گذشت چند دهه از این تصمیم سرنوشت ساز قدردان وی هستیم که به درستی دست به انتخاب زد و به میر عابدین کابلی فرصت حضور فنی و تخصصی داد که ما حصل این تصمیم اکنون بر ما آشکار است .

کاوش‌های شهداد و شوش سندی  علمی

مرتضی حصاری دیگر سخنران این مراسم با اشاره به سابقه همکاری اش با کابلی گفت: علاقه ای که به جنوب شرق کشور در من ایجاد شد به واسطه کمک‌ها و مساعدت‌های وی در پروژه‌های شهداد بود.

وی با بیان اینکه باید حداقل هر سال از یک یا دو نفر از افرادی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشتند قدردانی شود، تصریح کرد: خواست کابلی چاپ کتاب‌هایی از کاوش‌های شهداد و شوش است که در صورت محقق شدن به عنوان یک سند علمی می‌توانند در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

باستان شناس عاشق

دیگر سخنران این مراسم

خلق حفاظتی

ناصر نوروز زاده چگینی - باستان شناس و تاریخ شناس پیشکسوت نیز در سخنانی کابلی را فردی جامع الاطراف دانست که دارای جایگاه علمی، عملی، حرفه ای و... برجسته در حوزه باستان شناسی است.

وی افزود: خلق حفاظتی که در ذهن و جان کابلی جای گرفته در حوزه حرفه ای و فرهنگی که به آن متعلق هست نیز شکل گرفته است.

چگینی، کابلی را فردی اخلاق مدار در حرفه و شخصیت دانست و تصریح کرد که او این خلق خوش را در مورد همکاران، دانشجویان، جوانان و حتی کارگرانی که درحین کاوش با وی کار می‌کنند رعایت می‌کند.

آگاه به مسائل باستان شناسی

همچنین مهدی رهبر - باستان شناس پیشکسوت که سخنرانی اش حسن ختام این مراسم بود با اشاره به اینکه کابلی دانشجویان را به‌صورت غیر رسمی پرورش می‌داد، گفت: دوستی ام با کابلی به 50 سال پیش باز می‌گردد و در طول این سالها همواره از حضور وی بهره برده ام.

وی کابلی را فردی خوش برخورد و آگاه در مسائل باستان شناسی معرفی کرد و گفت: کابلی فرد خوش فکری است و این باعث شده همواره از او مشورت بگیرم به نحوی که در زمینه‌های اداری و کارشناسی معلم من به حساب می‌آید.

کابلی: نتیجه فعالیت‌های باستان شناسی در اختیار دیگران قرار گیرد

همچنین میر عابدین کابلی نیز در مراسم نکوداشت خود با اشاره به اینکه در 16 خرداد 1350 به استخدام مرکز باستان شناسی در آمده و در 28 اسفند 1379 بازنشست شده است، افزود: زمانیکه کارنامه فعالیت‌هایم را ورق می‌زنم این پرسش را از خودم می‌پرسم که در 40-50 سال گذشته چه کرده ام و ما حصل فعالیتم چه بوده است.

کابلی با طرح این پرسش که حقیقتا چه کرده ام که شایسته این لطف و محبت هستم به بیان بیتی از خواجه شیراز بسنده کرد؛ شرممان باد ز پشمینه آلوده خویش ...گر بدین فضل و هنر نام کرامات بریم...

وی خاطرنشان کرد: رفتن به بیابان، حفاری، بررسی‌های باستان شناسی و ... یک سوی قضیه است ولی باید نتیجه این فعالیت‌ها در اختیار دیگران قرار گیرد.

در ادامه این مراسم با اهدای لوح تقدیر از خدمات شایسته استاد میر عابدین کابلی باستان شناس پیشکسوت در چند دهه فعالیت در حوزه باستان شناسی تقدیر و کتاب "جشن نامه میر عابدین کابلی"رونمایی شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا هر کسی نمی‌تواند باستان شناس شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..