تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نحوه مواجهه با شکستگی استخوان

استخوان ‌ها بسیار محکم اند ولی حتی استخوان‌ ها نیز مانند مدادهای چوبی تحت فشار خم می‌شوند و می ‌شکنند. اگر فشار خیلی زیاد یا ناگهانی باشد، استخوان کاملاً می ‌شکند و از هم جدا می‌شود. معمولا بچه‌ ها و کهنسالان با امکان شکستگی استخوان بیشتر از بقیه مواجه اند.

انواع شکستگی

شکستگی انواع مختلفی دارد. گاهی ممکن است در استخوان ترکی نازک ایجاد شود یا چنان که مصطلح است مو بردارد. گاهی نیز شدت حادثه زیاد است و شکستگی رخ می‌دهد و در این صورت استخوان مانند شاخه درختی کاملاً دو تکه می‌شود.

درد شکستن استخوان در کودکان

میزان درد شکستگی استخوان برای هر کس متفاوت است، ولی اغلب درد آن شبیه سردرد یا دل درد شدید است. بعضی ‌ها ممکن است درد بیشتری بکشند، به خصوص اگر شکستگی استخوان باز داشته باشند. اگر شکستگی کم باشد، ممکن است کودک اصلاً دردی نداشته باشد. گاهی کودک اصلاً نمی‌تواند بگوید که استخوانش شکسته یا خیر!

شوک به بدن

شکستن استخوان شوک بزرگی برای کل بدن است و اینکه از سوی بخش ‌های مختلف بدن که اصلاً به محل شکستگی نزدیک نیستند پیام ‌های قوی دریافت کنید، کاملاً نرمال است. این یعنی ممکن است احساس سرگیجه کنید یا به خاطر شوکی که به بدن تان وارد شده سردتان شود. بعضی از افراد مدتی گریه می‌کنند. بعضی ها غش می‌کنند تا اینکه بدن شان فرصت تطبیق با همه سیگنال‌ هایی که می ‌گیرد را بیابد. بعضی‌ ها نیز به خاطر شوک در ابتدا هیچ چیزی حس نمی‌کنند.

کارهایی که در هنگام شکستگی استخوان باید انجام دهید آرام باشید سعی کنید فرد مجروح را تا حد ممکن در وضعیت راحتی قرار دهید با اورژانس منطقه تماس بگیرید یا با احتیاط فرد را به بیمارستان منتقل کنید بد‌ترین چیزی که برای استخوان شکسته می ‌تواند رخ دهد، این است که عضو شکسته تکان داده شود یا جابجا شود. این تکان و جابجایی به فرد صدمه بیشتری می زند و جراحت او را بد‌تر می‌کند. در صورتی که دست یا پا شکسته باشد، باید زیر قسمت شکسته بالش یا حوله‌ ای به عنوان تکیه ‌گاه گذاشت. اگر مطمئن نیستید کدام استخوان شکسته یا فکر می‌کنید که گردن یا کمر فرد شکسته است، سعی نکنید شخص را حرکت دهید. صبر کنید تا پزشکان و امدادگران اورژانس برسند و این کار را انجام دهند. استخوان شکسته چطور جوش می‌خورد

استخوان ‌ها به طور طبیعی خودشان را ترمیم می‌کنند. در قسمت شکستگی، استخوان‌ ها سلول‌های جدید و رگ ‌های خونی ریز بسیاری تولید می‌کنند که استخوان را نوسازی می‌کنند. این سلول ‌ها هر دو سر بخش ‌های شکسته را پوشش می‌دهند و شکستگی را می‌ بندند تا درست مانند اولش شود.

وقتی قالب گچ را درآوردیم چه کنیم

می‌توانید تصورش را بکنید که با اره گچ دست یا پایتان را ببرند و هیچ آسیبی به پوست تان نرسد؟ در واقع برخورد این اره به پوست تان قلقلک آور نیز هست! وقتی گچ را جدا می‌کنند، قسمت ترمیم یافته ممکن است کمی عجیب به نظر برسد و حس عجیبی در این قسمت داشته باشید. پوست این قسمت رنگ پریده، خشک یا پوسته پوسته می‌شود. موی آن تیره ‌تر است و خود آن کوچک ‌تر به نظر می ‌رسد و حس می‌کنید که عضله آن قسمت کوچک شده است.

نگران نباشید، همه این‌ها موقتی ‌اند و اگر شخص آسیب دیده کودک بوده، بدن کودک بهترین درمانگر خود است و خیلی زود خودش را ترمیم می‌کند. در بعضی موارد، ممکن است پزشک توصیه کند که برای بهبود انعطاف پذیری و قدرت عضلانی آن ناحیه از بدن، نرمش ‌هایی صورت بگیرد. در مورد فعالیت ‌هایی که بعد از باز کردن گچ می‌توانید با آن قسمت از بدن انجام بدهید یا ندهید حتماً با پزشک مشورت کنید.

تقویت استخوان کودکان

برای آن که کودک استخوان‌ های محکم تر و قوی تری داشته باشد، باید کارهای زیر را انجام داد:

فعالیت جسمانی زیادی داشته باشد و تمریناتی مانند دو و پرش را انجام دهد. با کلسیم و ویتامین D استخوان ‌ها را تقویت کند. یعنی شیر و غذا‌ها و نوشیدنی‌ های پر کلسیم مانند بروکلی و آب پرتقال مصرف کند. کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نحوه مواجهه با شکستگی استخوان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..