تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فرهنگ سلام را گسترش دهیم

سیدحمید کلانتری*:هر چقدر پیوندهای اجتماعی در جوامع محکمتر، روانتر و تعاملی تر باشد، زمینه تقویت سرمایه اجتماعی را فراهم می کند، سرمایه اجتماعی پشتوانه همه سرمایه هاست، پشتوانه سرمایه انسانی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فیزیکی و حمایتگر امنیت و آرامش در شهر و دیار و کشور می شود.

سرمایه اجتماعی بالا و توانمند می تواند بسیاری از مشکلات و نابهنجاری های اجتماعی را کاهش دهد و تعدیل نماید، سرمایه اجتماعی، آسیب های اجتماعی، فقر، اعتیاد، فساد، تخلفات و سوءاستفاده ها را بهبود می بخشد.

سرمایه اجتماعی، مشارکت مردم را در حل و فصل معضلات اجتماعی و اقتصادی توسعه می بخشد، مشارکت میوه شیرین سرمایه اجتماعی تلقی می گردد، سرمایه اجتماعی قابل تبدیل به سرمایه اقتصادی است.

سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی و اعتماد مردم به دولت و اعتماد دولت به مردم را ارتقاء می بخشد و زمینه انجام سرمایه گذاری مردم و توانمندان داخلی و خارجی را در عرصه های مختلف فراهم می سازد.

سرمایه اجتماعی با این جایگاه و نقش مهم چگونه شکل می گیرد. سرمایه اجتماعی با سلام و شنیدن جواب آن آغاز می شود. سلام کلید ورود به همه جاست، سلام نماد دوستی، برادری و تفاهم است. جامعه ای که با فرهنگ سلام رشد کند و خو بگیرد، از خشونت و درگیری، از ظلم و جنایت، از تجاوز افراد به یکدیگر بازداشته می شود.

در آیات قرآن سلام از ویژگی های اهل بهشت-شناخته شده است و به سلام بهتر در پاسخ توصیه شده و در روایات سلام را نشانه تواضع دانستند و برای سلام آدابی ذکر شده و ثواب های فراوان برای شروع کننده سلام مطرح شده و اضافه بر آن بر آشکار ساختن سلام و سلام با صدای رسا تأکید شده است.

کاملترین دین الهی هم از سلام و تسلیم برخاسته است. اسلام با سلام بر خدا و تسلیم در برابر هدایت او شکل می گیرد، اصلاً سلام دالان و دروازه ورود به روابط اجتماعی است.
جامعه ما بر اساس آموزه های اسلامی امروز بیش از هر زمان نیازمند گسترش فرهنگ سلام است. فرهنگ سلام یعنی آمادگی برای مدارا، همکاری و کمک به اقشار مختلف به یکدیگر.

اگر فرهنگ سلام در جامعه گسترش یابد، نگاه ها به یکدیگر مثبت می شود و فضای کشور به سمت وحدت و همبستگی سوق می یابد، در فرهنگ سلام جایی برای تخاصم جناحها و جریانهای سیاسی نیست، فرهنگ سلام یعنی اینکه ما همه انسانیم و در انسان بودن مشترکیم. در دین مشترکیم. در ایرانی بودن مشترکیم؛ پس چرا نتوانیم همدیگر را درک کنیم، سلام گام اول گفتگو است، سلام یعنی من آماده گفتگو هستم یعنی می توانیم بدون جدال و درگیری با تعامل و رایزنی و برخوردهای عقلانی و رفتارهای اصولی رودرروی یکدیگر بنشینیم و مسائل مهم و سخت و دشوار را با یکدیگر حل و فصل کنیم، به شرط اینکه به یکدیگر سلام کنیم و در مقابل جوابی گرامتر و با نشاط تر بگیریم.

چرا بسیاری از ما از این رویه بهره نمی گیریم. بیائیم جامعه را سلامی کنیم، بیائید سلام را به مفهوم خاص و عام گسترش دهیم. سلام بر شما و سلام بر همه.

* استاندار اسبق یزد

46




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فرهنگ سلام را گسترش دهیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..