تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس

مدیرعامل فرابورس با بیان خبر راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: شرکت‌های کارگزاری نیز می‌توانند از این فرصت برای تامین مالی و افزایش سرمایه خود پس از تبدیل شدن به سهامی عام استفاده کنند.

به گزارش شمانیوز:، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران امروز در نشست معرفی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) گفت: تاکنون 288 طرح قابل ارائه در بازار ابزارهای مالی فرابورس طی 113 جلسه هیات پذیرش طرح موضوع شده و در مجموع تاکنون 178 شرکت در بازار اول و دوم فرابورس پذیرش شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بازار اول فرابورس هم اکنون 67 شرکت مختلف پذیرش شده‌اند، گفت: در فرابورس ایران در حالی 98 شرکت با عرضه اولیه سهام روبرو بوده‌اند که 80 درصد شرکت‌های متقاضی امکان درج و یا کشف قیمت سهام در تابلوی معاملات این بازار را از دست داده‌‌اند، با آسیب‌شناسی این موضوع متولیان فرابورس دریافتند که می‌توان از طریق ایجاد بازارهای جدید و نوین امکان پذیرش این شرکت‌ها را فراهم آورد.

هامونی افزود: با بررسی بازارهای سرمایه کشورهایی همچون ترکیه، کانادا، انگلستان دریافتیم که بازار شرکت‌های کوچک و متوسط باعث شده تا 90 درصد شرکت‌هایی که در این بازارها درج و یا ثبت شده‌اند، بتوانند از طریق بازار SME تامین مالی کنند.

به گفته مدیرعامل فرابورس حدود نیمی از اشتغال کشور در شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز شده و این در حالی است که 40 درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی ایران نیز مربوط به این شرکت‌ها است.

هامونی با بیان اینکه پس از بحران سال 2008 امریکا بسیاری از شرکت‌های نوظهور و یا SME ها با تکیه بر اهرم‌های مالی مبتنی بر وام فعالیت می‌کردند گفت: به تدریج با خلق ارزش و طرح شراکت باعث شد، تا صندوق‌های جسورانه (VC) با اهرم‌های مالی کمتری وارد جریان اقتصادی شود. در ایران نیز هم اکنون مجموعه‌ای همچون بنیاد برکت توانسته‌ است با تعریف طرح‌های شراکتی ضمن بزرگ کردن شرکت‌ها امکان تامین مالی کاراتر و در عین حال سرمایه‌گذاری کاراتر را فراهم کنند.

وی با اشاره به اهمیت مشاوران پذیرش، حسابرسان معتمد و بازارسازها در بازار شرکت‌ای کوچک و متوسط و صندوق‌های جسورانه گفت:  ایده راه‌اندازی بازار معاملات شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره ریاست صالح‌آبادی در سازمان بورس مطرح شد و این در حالی بود که همواره دغدغه نوسان کاذب قیمت‌ها به دلیل کوچک بودن ابعاد شرکت‌ها مطرح بود.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه راه‌اندازی بازار شرکت‌‌های کوچک و متوسط می‌تواند سرفصل جدیدی برای شرکت‌های کارگزاری باشد، عنوان کرد: کارگزاران می‌توانند با تقویت واحدهای پذیرش خود و جذب نیروهای حرفه‌ای روش‌هایی را طراحی کنند که علاوه بر خدمات مشاوره می‌توانند به عنوان کارگزار کسب درآمد کنند.

به گفته وی طی یک ماهه اخیر یکصد شرکت درخواست پذیرش در بازار SME ها را به فرابورس داده‌اند و این در حالی است که 8 شرکت در این بازار پذیرش و دو شرکت نیز کشف قیمت شده است. در حالی که 92 شرکت باقیمانده هم اکنون نیازمند ارائه خدمات مشاوره و بازاریابی شرکت‌های کارگزاری است.

هامونی شرط پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را تغییر ماهیت از سهامی خاص به سهامی عام و در عین حال برخورداری از حداقل سرمایه صد میلیون تومانی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هیات پذیرش ویژه‌ای برای شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده و سرمایه‌گذاران حقیقی نیز تنها می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند چرا که امکان فعالیت در این بازار تنها برای نهادهای مالی امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به بازار سرمایه می‌تواند افق روشنی را پیش روز کارگزاری‌ها و حسابرسان خبره بورس بگشاید، عنوان کرد: شرکت‌های کارگزاری نیز می‌توانند از فرصت بازار SME در فرابورس استفاده کرده و ضمن عرضه سهام نسبت به تامین مالی و یا افزایش سرمایه و سایر اقدام‌های تامین مالی استفاده کنند.

به گفته وی هم اکنون 30 هزار کد معاملات حقوقی در بازار وجود دارد که می‌توانند وارد بازار SMEها شوند.

هامونی با بیان اینکه بازار معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط از دو تابلوی رشد و دانش‌بنیان برخوردار است، گفت: هم اکنون شرکت پترو صنعت گامرون در تابلوی رشد و شرکت گز سکه در تابلوی دانش‌بنیان این بازار عرضه اولیه و کشف قیمت شده‌اند.

منبع:فارس




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..