تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جنگ آب چگونه رخ خواهد داد؟

در سراسر جهان، ۲۱۵ رودخانه ی اصلی و ۳۰۰ حوضه ی آب های زیرزمینی و منابع آب بین دو یا چند کشور مشترک است، که تنش ها بر سر مالکیت و استفاده از آب های قیمتی آنها را بیشتر می کند. کمبود رو به رشد آب و توزیع نابرابر آن باعث اختلافات، گاهی اوقات خشونت، و تبدیل شدن آن به یک خطر امنیتی در بسیاری از مناطق شده است. وزیر دفاع سابق بریتانیا، جان رید، هشدار می دهد که جنگ آب در حال رخ دادن است. وی در بیانیه ای عمومی در اجلاس سران سال ۲۰۰۶ در مورد تغییرات آب و هوایی اظهار داشت که با تبدیل شدن مناطق به بیابان، ذوب یخچال ها و سمی شدن منابع آبی، جنگ و تنش بر سر آب در حال رشد است.

جنگ آب در کره ی خاکی:

هشدار وی طولی نانجامید. این جنگ در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است و جنگ آب در سراسر کره ی خاکی ما در حال شکل گیری است. برای مثال اسرائیل، اردن و فلسطین همه بر سر اشتراک رود اردن، که کنترل آن با اسرائیل است، دچار درگیری هستند. ترکیه و سوریه، پس از تصویب برنامه ی ترکیه برای ساخت سد بر روی رودخانه فرات در سال ۱۹۹۸، تا آستانه ی جنگ با یکدیگر پیش رفتند و از آن زمان سوریه ترکیه را به دخالت عمدی در منابع آبی متهم می کند. رابطه ی چین و هند، با اشتراک بر سر رودخانه ی براهماپوترا، بارها دچار تنش شده است.

برای مثال پیشنهاد چین مبنی بر منحرف کردن مسیر رودخانه باعث مشتعل شدن مجدد این تنش ها بین دو کشور گردید. آنگولا، بوتسوانا و نامیبیا، با اختلاف بر سر آب حوضه اوکاوانگو، همواره در حال جنگ بوده اند و پیشنهاد نامیبیا برای ساخت خط لوله ای سه کیلومتری که دلتای رودخانه را خشک می کند مجددا باعث شعله ور شدن این آتش شده است. اتیوپی و مصر، با رشد جمعیت کشورشان، بر سر رود نیل با هم درگیر شده اند. این مثال ها تنها موارد جنگ آب نیست. صدها مورد اختلاف دیگر بین کشورها در جریان است و هر روز اوضاع در حال بدتر شدن است.

عهد آبی: راه حلی برای جنگ آب

بشر هنوز هم شانس جلوگیری از جنگ و درگیری بر سر آب را دارد. این شانس در بستن عهدی آبی نهفته است. عهد آبی باید سه جز داشته باشد: پیمانی بر سر حفاظت از آب مردم و دولت در راستای منافع زمین و گونه های دیگر برای دسترسی به آب تمیز، پیمان بر سر محافظت از منابع آبی جهان؛ پیمان بر سر عدالت توزیع آب بین نیمکره ی شمالی و جنوبی.

این عهد باید بین دولت ها منعقد شود و تمام دولت ها بپذیرند که آب حق مسلم همه ی افراد بشر است. بنابراین دولت ها نه تنها موظف به تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای مردم خود هستند، بلکه باید در این رابطه به مردم کشور همسایه و دوست نیز فکر کنند. در این راستا باید برای برنامه های آبی خود راه حلی را بیاندیشند که مشکلی برای سایر ملل فراهم نکند و اختلافات بین ملت ها به طور مسالمت آمیز حل شود.

همه چیز با عهد آبی حل می شود؟

مسلم است که اینگونه نیست. این پیمان تا جایی به کمک بشر می آید. مهم ترین و اساسی ترین راه حل، کاهش مصرف و صرفه جویی در مصرف آب است. استفاده از شیوه های جدید در کشاورزی و صنعت و کمک به اجرای آنها توسط وام های دولتی می تواند به حل بحران آب تا حد زیادی کمک کند. هر شهروند باید وظیفه ی خود را در جلوگیری از بحران آب انجام دهد و صرفه جویی را از شیر خانه ی خود آغاز کند.

منبع

Fpif




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جنگ آب چگونه رخ خواهد داد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..