تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فعالیت 700 هزار عضو هیات علمی در کشور/ 35 هزار مقاله تاکنون توسط ایران منتشر شده است

وی بیان کرد: کشور ایران دارای 155 دانشگاه ملی و 530 شعبه دانشگاه از راه دور است، همچنین 2 دانشگاه ویژه در علوم مهارتی که تعدادشان در سطح کشور 960 شعبه است که علاوه بر این دانشگا‌ه‌ها کشور پهناور ایران دو دانشگاه خصوصی آزاد و غیرانتفاعی دارد که دانشجویان با پرداخت شهریه مشغول به تحصیل هستند و 820 شعبه این نوع دانشگاه در سراسر کشور دارد.

شریعتی نیاسر ادامه داد: دانشگاه‌های کشور نقش اساسی در تحصیلات تکمیلی ایفا می‌کنند و در زمینه آموزش در کشور ایران وزارتخانه‌هایی چون صنعت نفت و جهاد کشاورزی اقدام به تأسیس دانشگاه و تربیت دانشجویان در مقاطع کارشناسی و ارشد کرده‌اند که به طور کلی در مقطع ارشد 2 هزار و 800 دانشگاه، بیش از 4 میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند که 58 درصد ‌آنها در دانشگاه‌های دولتی و مابقی در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل می‌کنند .

وی با بیان اینکه وزارت علوم به تنوع و سطوح آموزشی نگاه ویژه ای دارد، افزود: یک تا 2 میلیون نفر از دانشجویان در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و 800 هزار عضو هیأت علمی در سراسر کشور به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می‌پردازند که 80 درصد آنها دارای درجه پروفسوری کامل هستند که 58 درصد‌ آنها در دانشگاه‌های دولتی و 42 درصد آنها به کار پژوهش و تحقیق در دانشگاه خصوصی می پردازند و از این تعداد 25 درصد زنان و 75 درصد مردان هستند. 

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: 46.8 درصد دانشجویان در رشته‌های علم انسانی، 5.86 درصد در علوم پایه، 5.8 درصد در پزشکی، 30.2 درصد در مهندسی، 4.5 درصد در کشاورزی و 7.72 درصد در رشته هنر مشغول به تحصیل هستند که 80 درصد دانشجویان در رشته‌های خاصی مشغول به پژوهش و تحقیق‌ هستند.

وی با بیان اینکه رتبه علمی ایران در دنیا در سال 2016، 32 بود که با کارهای خوب صورت گرفته، امسال به 20 رسیده تصریح کرد: دانشمندان ایران از سال 2007 تا 2016 نقش مهمی در انتشار مقالات علمی و تولید علم در دنیا داشته‌اند و در سال 2005 ایران 2 هزار و 700 مقاله منتشر کرده و این عدد تا سال 2017 به 3 هزار و 500 مقصد مقاله رسیده است. 

شریعتی نیاسر ادامه داد: در میان دانشگاه‌های آسیا کشور ما بعد از ژاپن، کره و چین رتبه چهارم را دارد و ایران و ترکیه در میان 56 کشور جهان سوم نقش مهمی در تولید علم ایفا می‌کنند به طوری که 50 درصد مقالات CIC در اختیار این دو کشور است.

وی متذکر شد: دانشگاه سیاسی و حقوق از رتبه‌های بالایی برخوردار هستند، از اهداف اصلی وزارت علوم گسترش همکاری‌ها و مذاکرات با کشورهای اروپایی است و در این زمینه کارهای خوبی صورت گ رفته است و این همکاری‌ها می‌تواند تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان ایرانی سرعت ببخشد و کشور ما از گسترش همکاری با یونیسف استقبال فراوانی می‌کند و گسترش همکاری با کشور استراتژیک اتریش یکی از هداف اصلی وزارت علوم است و دانشگاه‌های کشور در بین 800 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد که ما تلاش می‌کنیم طی 5 سال آ‌ینده برنامه توسعه دانشگاه‌ها به 200 ارتقا دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: اکنون 4 درصد دانشجویان کشور خارجی هستند که من امیدوارم این رقم در سال‌های آینده به هشت برابر افزایش پیدا کند، زیرا که تحصیل دانشجویان خارجی تأثیرات مثبتی از نظر امنیتی، مالی و بین‌المللی برای کشور دارند و ما گام‌های موثری در این راستا برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کشور آمریکا یک میلیون دانشجوی خارجی در خود دارد که این میزان در کشور آلمان به بیش از 270 هزار نفر می رسد، اظهار داشت: ما با تأسیس 2 هزار و 800 دانشگاه سعی در بین‌المللی کردن آنها داریم و دانشگاه خوارزمی نقس مهمی در همکاری های بین‌المللی تا امروز ایفا کرده است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد:‌ معاوضه همکاران و اساتید با جامعه بین‌المللی و به خصوص کشور اتریش و دیدگاه متقابل دانشگاه‌ها باید هر چه سریع‌تر صورت بگیرد زیرا که این همکاری‌ها برای دو طرف مفید است و نوآوری و انتقال دانش را به هم راه می‌آورد.

وی ادامه داد: در همین زمینه بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها همکاری‌های خوبی با کشور آلمان شده است که من امیدوارم این کار با کشور اتریش هر چه ‌سریع‌تر آغاز شود و ایران به عضویت در شبکه بین‌المللی دانشگاهی می‌تواند همکاری‌ خوبی علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های بین‌المللی داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه از بخش دانشجویان خارجی استقبال می‌کنیم که این کار یک گام مهم در جهت گسترش همکاری‌های علمی و بین‌المللی است، گفت: 13 سند همکاری و تفاهم نامه بین کشور ایران و اتریش انجام شده است و این زمینه موثری برای بین‌المللی کردن دانشگاه کشور محسوب می‌شود.

لزوم اختصاص بودجه بخش تحقیقات و پژوهش‌‌های بین‌المللی

در ادامه مراسم سعیده لطفیان مسئول مرکز مطالعات و مهارت‌های بین‌المللی وزارت علوم گفت: وزارت علوم در کشور ایران اهمیت ویژ‌ه‌ای برای حوزه بین‌المللی در جهت گسترش تحقیق و تعاملات آکادمیک قائل است و کشور ما به دلیل گستردگی منابع طبیعی نقش مهمی می‌تواند در گسترش همکاری‌های بین‌المللی و ارتباطات داشته باشد.

وی بیان کرد: همکاری‌های بین‌المللی یکی از اولویت‌های اصلی ایران تبدیل شده است که تحقیقات یکی از ملزومات این همکاری است و کشور ما برای اینکه بتواند در سطح بین‌المللی از اقدامات قابل قبولی برخوردار باشد بودجه خاصی را برای پژوهش و گسترش مناسبات بکند و همچنین به تحقیقات بین‌المللی در آزمایشگاه‌ای سراسر دنیا دسترسی داشته باشد.

لطفیان ادامه داد: همکاری‌ها‌ی خوب با کشورهای کمتر توسعه یافته با هدف پاسخ به سوالات مشترک و مشکلات مختلفی انجام شده است و ما نیازمند ارتقای سطح مدیریت بحران در مقوله‌های مختلف از جمله کمبود آب هستیم.

وی عنوان کرد: دانشمندان ایرانی باید با دانشمندان دنیا همکاری‌هایشان را گسترش دهند و یکی از اهداف ما افزایش همکاری‌های پایه در بین جامعه دانشگاهی است و سعی می‌کنیم که بخش آکادمیک کشور در منطقه در تحصیلات تکمیلی از نظر سطح کیفی به رتبه بهتری دست یابد و این مسئله در حال اجرایی شدن است.

مسئول مرکز مطالعات و مهارت‌های بین‌المللی وزارت علوم تصریح کرد: یکی از اهداف وزارت علوم تدریس زبان خارجی برای دانشجویان است که با تأسیس برنامه‌های مشترک بین ایران و جوامع بین‌المللی این کار صورت می‌گیرد و دانشجویان ایرانی باید با تحصیل در خارج از کشور و انتقال دانش و تکنولوژی بتواند زمینه پیشرفت و توسعه کشور را بهبود بخشند.

وی بیان کرد: اختصاص بودجه برای تحقیقات علمی باید به طور جدی دنبال شود و بحث بودجه تحقیقات علمی به طور مستقیم و غیرمستقیم دولتی است و این بودجه می تواند نظام تحقیقاتی موسسات آموزش عالی کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در خصوص بودجه به بخش پژوهش سبب می‌شود که دانشمندان در آزمایشگا‌ه‌های پیشرفته به فعالیت بپردازند و این کار باعث توسعه کشور در زمینه‌های علمی و رقابت در دست یابی به منابع مالی می‌شود که در این زمینه باید بودجه خاصی را برای تحقیقات بین‌المللی در نظر گرفته شود.

لطفیان عنوان کرد: اگر بودجه تحقیقات چهار درصد افزایش یابد بهره‌وری بهتر می‌شود و استفاده از بودجه تحقیق باید در اختیار دانشمندان ایرانی دخل و به خصوص خارج از کشور قرار گیرد.

وی متذکر شد: هر وزاتخانه‌ای در کشور باید یک درصد بودجه خود را برای تحقیق قرار دهد و این  کار بهتر است با هماهنگی مراکز آ‌موزش عالی صورت بگیرد که خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مسئول مرکز مطالعات و مهارت‌های بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه جندی شاپور یک مرکز آموزشی مشترک تحت عنوان GRP با دانشمندان فرانسوی راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: دانشگاه جندی شاپور با همکاری دانشمندان فرانسوی پروژه‌های مشترکی را آغاز کرده است و بودجه تحقیقاتشان به صورت مشترک از طرف دو کشور پرداخت می‌شود و در همین راستا دانشگاه ایران و فرانسه از امکانات آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای یکدیگر استفاده می‌کنند.

لطفیان تأکید کرد: کشور ایران به دانشمندان ایرانی خارج از کشور هزینه‌های تحصیل و زندگی آنها را پرداخت می کند تا آنها با خیالی آسوده به پژوهش و مطالعه بپردازند و در این راستا وزارت علوم یک شبکه بین‌المللی را برای ارتباط با دانشمندان ایرانی مقیم خارج ایجاد کرده است تا با پرداخت منابع مالی مشکلات آنها برطرف شود.

وی با بیان اینکه کمک هزینه تحصیل و زندگی به دانشمندان ایرانی در نقاط مختلف دنیا متفاوت است، تصریح کرد: برای همکاری با ایرانیان مقیم خارج از کشور اقدامات سایر مناسبی صورت گرفته است و تحت نظر سازمان CIC کارگاه های آ‌موزشی برگزار و سازماندهی می‌شود و ما از ایرانیان خارج کشور دعوت می‌کنیم که در این کارگاه‌ها حضوری فعال داشته باشند.

لطفیان ادامه داد: اختصاص بودجه به دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور این امکان را می‌دهد از امکانات کشورهای دنیا برای تحقیق و پژوهش استفاده کند و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی برای دستیابی به آزمایشگاه‌های بین‌المللی حاصل شده است و من امیدوارم این تحقیقات بیشتر شود.

وی گفت: با ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان زمینه تشویق برای فعالیت پژوهشی آنها بیشتر می‌شود و من امیدواریم بودجه بخش بین‌المللی تحقیقات و پژوهش افزایش یابد.

اختصاص بودجه خاص برای تحقیقات بین‌المللی در اتریش/ تحصیل دانشجویان خارجی در کشور اتریش با هدف ایجاد منابع مالی و انتقال دانش و تکنولوژی

در ادامه مراسم خانم ماری باربارا عضو ارشد وزارت علوم اتریش گفت: در این برنامه 13 سند هم کاری با جامعه دانشگاهی ایران به امضا رسیده است زیرا کشور ما مانند ایران از تعاملات علمی بین‌المللی استقبال  می‌کند 

وی بیان کرد: یک چهارم دانشجویان کشور اتریش از کشورهای همسایه مانند آلمان و ایتالیا است و در رشته‌هایی چون علوم انسانی اقتصاد و علوم پایه مشغول به تحصیل و پژوهش هستند و قرار است بر طبق توافقی که با کشور ایران صورت گرفته است یک اجلاس ویژه‌ای در سال 25018 با هدف گسترش ه مکاری‌ها و مناسبات علمی با حضور کشورهای مختلف دنیا صورت بگیرد.

عضو ارشد وزارت علوم اتریش ادامه داد: 80 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی، 14 درصد در دانشگاه علوم کاربردی و 4 درصد آنها در دانشگا‌ه‌های تربیت معلم مشغول اتریش به تحصیل هستند که همه این مراکز به صورت قانونی و خودمختار عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: انتقال دانش و افزایش منابع اقتصادی یکی از اهداف اصلی تحصیل دانشجویان خارجی در کشور اتریش است و مراکز آموزش عالی به صورت فدرال با منابع مالی بخش خصوصی اداره می‌شود.

خانم باربارا با بیان اینکه اتریش یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه نوآوری است و زیرساخت‌های خوبی در بخش تحقیقات ایجاد کرده است، تصریح کرد: آکادمی علوم یک بخش علمی و تحقیقاتی در کشور اتریش محسوب می‌شود و به علم نگاهی استراتژیک و نوآورانه دارد.

وی افزود: کشور اتریش یک بودجه خصوصی را برای علوم نوآورانه اختصاص داده است و در این زمینه پژوهشی را برای تحقیق دانشمندان اتریشی درست کرده است و من از گسترش همکاری‌های علمی با کشور ایران استقبال می‌کنم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فعالیت 700 هزار عضو هیات علمی در کشور/ 35 هزار مقاله تاکنون توسط ایران منتشر شده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..