تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رهبر مالی خواستار کناره گیری رییس جمهوری گامبیا برای جلوگیری از خونریزی شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری مالی گفت که «امیدوارم که در روز 19 ژانویه برادر ما (جامع) که ادعا می کند، مسلمانی خوب است کار بهتر را برای گامبیا که همان جلوگیری از راه انداختن حمام خون است، انجام دهد.»
بحران سیاسی گامبیا در کانون توجه اجلاس مشترک برگزار شده توسط مالی و فرانسه بود در حالیکه آداما بارو رییس جمهوری منتخب، حضوری سرزده برای ملاقات با رهبران آفریقای غربی برای جلب حمایت آنها برای پایان دادن به بن بست سیاسی در گامبیا در آن اجلاس داشت.
در عین حال کشورهای عضو کمیسیون جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که با اعزام نیرو به گامبیا؛ برای جابجایی قدرت در این کشور وارد عمل شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک،«محمد ابن امبوس» نماینده سیاسی اکواس در سازمان ملل گفت که اعضای این گروه آماده هستند به آن شورا در اعزام نیروهای حافظ صلح به گامبیا در غرب آفریقا کمک کنند تا آن شورا بتواند راهکاری برای واگذاری قدرت از سوی یحیی جامع به 'آداما بارو' رییس جمهوری منتخب این کشور پیدا کند.
به گفته وی: «دی سوزا» رئیس اکواس روزجمعه اعلام کرد که این بلوک منطقه ای نیروهای خود را برای رویارویی با بحران احتمالی گامبیا به حال آماده باش درآورده است.
وی یادآورشد: «دوره زمامداری یحیی جامع رئیس جمهوری فعلی گامبیا 19 ژانویه (30 دی) به پایان می رسد و او موظف است تا آن زمان از قدرت کناره گیری کند؛ اما اعلام کرده که به هیچ وجه حاضر به کناره گیری از قدرت نیست.»
کمیسیون انتخابات گامبیا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اول دسامبر 2016 (11 آذرماه) در این کشور، آداما بارو را پیروز انتخابات معرفی کرد؛ اما یحیی جامع به دادگاه عالی گامبیا اعتراض کرد و گفت که سکان قدرت را رها نمی کند.
به همین دلیل مجموعه اکواس که 15 کشور عضو آن هستند، اعلام کرد که چنانچه روش دیپلماتیک در متقاعد کردن جامع برای ترک قدرت نتیجه ای نداشته باشد، شورای امنیت سازمان ملل باید با کمک قدرت های منطقه ای برای برکناری وی دخالت کند.
شورای امنیت سازمان ملل اول دی ماه از جامع خواسته بود به احترام رای مردم گامبیا از قدرت کنار برود که تاکنون نتیجه ای نداشته است.
رئیس اکواس همچنین گفت: هیچ کس حق ندارد با خواست مردم مخالفت کند و ما نیروهای خود را به حال آماده باش درآورده ایم.
البته بعد از پیروزی غیرمنتظره بارو در انتخابات گامبیا؛ جامع موافقت اولیه خود را برای واگذاری قدرت بعد از 22 سال اعلام کرده بود اما مدتی نگذشت که تغییر نظر داد و در عین حال ضمن رد درخواست رهبران غرب آفریقا برای موافقت با ترک قدرت به آنها هشدار داد که حق مداخله در امور داخلی کشورش را ندارند.
به گفته سوزا، این بلوک منطقه ای، محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه را به عنوان میانجی تعیین کرده تا به جامع مساله کناره گیری محترمانه از قدرت را پیشنهاد دهد، اما در صورت مخالفت جامع، ممکن است نیروهای منطقه ای در گامبیا مستقر شوند.
رییس جمهوری نیجریه اواخر وقت روز جمعه به همراه بارو رییس جمهوری منتخب گامبیا وارد مالی؛ پایتخت مالی شد تا به رایزنی با دیگر کشورهای منطقه درباره این موضوع تصمیم جدی تری اتخاذ کنند.
اتحادیه آفریقا نیز در همراهی با اکواس از پذیرش یحیی جامع به عنوان رییس جمهوری گامبیا سرباز زد.
سوزا یادآور شد که نظامیان سنگال، هدایت مداخله نظامی در گامبیا را برعهده خواهند داشت.
سنگال تنها کشوری است که با گامبیا مرز زمینی و خشکی دارد و البته روابط دوجانبه آنها نیز معمولا تیره و تار است؛ چرا که این کشور پیشتر در جریان کودتای گامبیا در سال 1981، به این کشور نیرو اعزام کرده بود.
اکواس؛ در جریان جنگ های داخلی لیبریا و سیرالئون در دهه 90 میلادی نیز به آن کشورها نیرو اعزام کرده بود.
به گفته دیپلمات ها، گام نخست برای افزایش فشار بر یحیی جامع در صورت مقاومت برای واگذاری قدرت، اعمال تحریم های هدفمند سازمان ملل و کشورهای دیگر علیه وی است.
همچنین این احتمال وجود دارد که به جامع مساله پناهنده شدن به یک کشور دیگر پیشنهاد شود.
شبد**2050*9122*مترجم: حمید شاملو* انتشار دهنده: مهدی نعمتی

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رهبر مالی خواستار کناره گیری رییس جمهوری گامبیا برای جلوگیری از خونریزی شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..