تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا پنجره فولاد در حرم امام رضا(ع) بدعت است؟

سرویس دینی جام نیـوز؛

 

پاسخ اجمالی
نظر به این‌که چنین پنجره‌ای اساساً در دوران امامان(ع) وجود نداشت؛ لذا روایت یا توصیه‌ای از آنان در مورد «پنجره فولاد» وجود ندارد.


اما چون در بازسازی حرم در دوران صفویه، این پنجره، به‌ گونه‌ای بنا شد که از داخل حیاط حرم، مردم می‌توانستند مرقد آن‌حضرت را مشاهده کنند، این باعث شد که به نوعی بدان تبرک جویند و این تبرک در طول زمان ادامه یافت.

 


به گزارش جام نیوز به نقل از اسلام کوئست در این راستا توجه به دو نکته لازم به نظر می‌رسد.


الف. این‌‌گونه امور بدعت نیستند؛ زیرا در تعریف بدعت گفته شده؛ «ادخال ما لیس من الدین فی الدین»؛ یعنی نسبت دادن چیزی به دین، در حالی‌که در واقع جزو دین و شریعت نیست و با هیچ‌یک از قوانین و مقررات اسلام هماهنگی و سازگاری نداشته باشد؛[۱] لذا با توجه به این‌‌که ما تبرک به این پنجره را از شرایع و بخشی از دین نمی‌دانیم، پس بدعت به آن اطلاق نمی‌شود.


ب. باید توجه داشت که کسی به پنجره فولاد و مانند آن توسل نمی‌جوید، امّا با توجه به این‌که این پنجره به ضریح امام(ع) و خود آن‌‌حضرت مرتبط است؛ لذا ارادت‌مندان به آن‌‌حضرت به آن تبرّک می‌جویند، همان‌گونه که حضرت یعقوب پیامبر(ع) با تبرّک جستن به پیراهن حضرت یوسف(ع)، چشمان نابینایشان، شفا یافته و بینا شد.[۲]

 

[۱]. برای آگاهی بیشتر، ر ک: پاسخ‌های ۱۳۲۴، ۱۸۷۸، ۳۴۴۷۳.
[۲]. «چون مژده‏‌دهنده آمد و جامه بر روى او انداخت، بینا گشت». یوسف، ۹۶.

 

222

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا پنجره فولاد در حرم امام رضا(ع) بدعت است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..