تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطرات استفاده از قرص ریتالین را میدانید؟

قرص ریتالین ،آیا قرص ریتالین بخوریم؟

با دلگرم همراه باشید تا با مضرات ریتالین، داروی ضد خواب بیشتر آشنا شوید.

ریتالین و عوارض مصرف این قرص

  تاريخچه ريتالين (اثرات و عوارض مصرف آن)

متيل فنيديت «(MPH) با نام تجاري «ريتالين» توسط كمپاني داروسازي «نوارتیس» در سال 1954 به بازار دارويي دنيا عرضه شد. در ابتدا قرار بود اين دارو براي درمان افسردگي، خواب آلودگي در طول روز و سندرم خستگي مزمن استفاده شود؛ اما بتدريج با پيشرفت علم و تجربه هاي گوناگون مشخص شد مي توان از اين دارو در درمان كودكاني كه دچار اختلال بيش فعالي و كم توجهي هستند (ADHD) نيز استفاده كرد. در ابتدا تمام ماجرا از كالجهاي آمريكايي و استراليايي شروع شد.

اسامي رايج آمفتامين

از جمله نام هاي رايج آن مي توان به آيس (ICE)، اسپيد (SPEED)، ميتسي بوشي (Mitsibushi)، شيشه يا کر يستال (Crystal)، اکستازي (Ecstasy) و ترکيبي از آمفتامين هاي جايگزين به نام MDMA تحت نام Ecstasy اشاره کرد.

قرص «ريتالين» خواصي شبيه آمفتامين (همان قرصي كه به اكستازي مشهور است) دارد. آمفتامين ها گروهي از داروها هستند كه از نظر ساختماني با ناقل هاي عصبي نوراپي نفرين، اپي نفرين و دوپامين مربوطند و به نام «داروهاي مقلد سمپاتيك» يا «محرك سيستم عصبي مركزي» نيز معروفند. آمفتامين ها معمولاً به شکل پودر سفيدرنگ و گاهي سفيد متمايل به قهوه اي روشن يا سفيد چرک مشاهده مي شوند.

عوارض مصرف قرص ریتالین چه كساني اين مواد را مصرف مي كنند؟

آمفتامين (ريتالين) اغلب براي بهبود كارآيي، كاهش خواب و ايجاد سرخوشي مورد استفاده قرار مي گيرند. به همين دليل متأسفانه اين ماده به عنوان تقو يت کننده حافظه و تسهيل کننده يادگيري توسط دانشجويان و جوانان در موقع امتحانات و همچنين توسط رانندگان کاميون که خواهان بيداري و توجه طولاني مدت هستند مورد سوء مصرف قرار مي گيرد. همچنين به علت اينكه آمفتامين باعث بي اشتهايي مي شود برخي افراد از انواع آن به صورت خودسرانه در درمان چاقي استفاده مي کنند.

دوز اين دارو براساس نيازها و عكس العمل‌هاي فردي تعيين مي‌گردد. دركودكان (6سال و بالاتر) بادوز 5 تا 10 ميلي گرم سه بار در روز شروع شده و درهفته 10-5 ميلي گرم در دوز روزانه افزوده مي‌شود. حداكثر دوز روزانه 60 ميلي گرم است. در بالغين دوز روزانه 30-20 ميلي گرم مي‌باشد.

در مواقعی نیز توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به " حمله خواب" تجویز می شود ولی در سال های اخیر مصرف خود سرانه این دارو در کشور ما رو به افزایش گذاشته است که عدم آگاهی از آثار و ویژگی های این قرص می تواند نگران کننده باشد.

گزارش های متعدد بيانگر اين است که برخی افراد برای بیدار ماندن در شبهای امتحان به جای مصرف قهوه و چای از قرص های ریتالین استفاده می کنند.شواهد حاکی از آن است که این افراد از این قرص ها استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.

عوارض مصرف قرص ریتالین

عوارض مصرف ریتالین

از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود, مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص های بی خطرند و آن " بد نامی " مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد.مدت اثر اين دارو 6-4 ساعت است.

عوارض مصرف قرص ریتالین

راه هاي مصرف ریتالین

 

خوراکي: به صورت قرص و گاهي همراه نوشيدني ها. تدخين: به همراه سيگار.  استنشاقي: از راه بيني ( انفيه)  تزريق: از اين طريق اعتياد بيشتري ايجاد مي گردد.

 

مصارف پزشکی


قرص هاي ريتالين در وهله اول براي درمان يکي از انواع اختلال بيماري هاي رواني دوران کودکي به نام "بيش فعالي همراه با نقص توجه" استفاده مي شود، در مواقعي نيز توسط پزشکان براي درمان بيماران مبتلا به حمله خواب « ناركولپسي» تجويز مي شود. همچنين ريتالين به عنوان دارويي با اثر سريع در درمان افسردگي كاربرد دارد.

عوارض مصرف قرص ریتالین

آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟

 

در مورد عوارض احتمالی جانبی این روش در 30 سال گذشته مطالعات بسیاری انجام شده و خوشبختانه هیچگونه عارضه جانبی برای این روش درمانی ذکر نشده است، این در حالی است که درمورد داروهای شیمیایی مثل ریتالین لیست بلند بالایی از عوارض گزارش شده است(برای مشاهده عوارض ریتالین اینجا کلیک کنید)

آیا در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته از نوروفیدبک در درمان کودکان بیش فعال کم توجه استفاده می شود؟در آمریکا بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد .

متاسفانه تنها مشکل این روش این است که نوروفیدبک و بیوفیدبک به دلیل هزینه نسبتا زیاد نسبت به دارو درمانی حتی در کشورهای پیشرفته ، فقط توسط قشر مرفه جامعه استفاده می شود، و عملا بخش زیادی از جامعه به دلیل مشکلات مالی از این درمان محرومند و خانواده ها مجبورندسالها مصرف داروهای شیمیایی را برای کودکان بیش فعال خود تحمل کنند! و با وجود اگاهی از عوارض این داروها چاره ای جز پذیرش نداشته باشند!

لذا ما در مرکز نوروفیدبک آلومینا سعی کردیم با کم کردن هزینه نوروفیدبک (تا 10 برابر کمتر از هزینه متعارف در دنیا و چندین برابر کمتر از هزینه متعارف در ایران) ،امکان استفاده از آن را برای کلیه اقشار فراهم نمائیم.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای ادامه جلسات نوروفیدبک، کودک باید انگیزه داشته باشد و اگر کودک در سن مناسبی نباشد، خسته می شود و انگیزه ادامه درمان را نخواهد داشت. اگر سن کودک خیلی پایین باشد، نمی تواند همکاری مناسبی داشته باشد و در سنین بالا نیز مغز دیگر توانایی یادگیری و تغییر را تا حدودی از دست می دهد لذا بهترین سن توصیه شده برای این درمان حداقل سن 5 سال و حداکثر سن 35 سال می باشد.

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات درمانی بوسیله روش نوروفیدبک در کودکان بیش فعال انجام می شود و شما می توانید با پر کردن فرم تشکیل پرونده و سپس انجام جلسات درمانی، از این درمان جهت بهبود بیش فعالی کودکتان بهره ببرید.

 

عوارض مصرف قرص ریتالین

عوارض سوء مصرف ريتالين

 

عصبی شدن و بی خوابی حالت تهوع و استفراغ احساس سرگیجه و سردرد تغییرات ضربان قلب و فشار خون(که معمولا به صورت افزایش است ولی در مواردی نیز به شکل کاهش دیده می شود)  خارش و جوش های پوست  دردهای شکمی, کاهش وزن و مشکلات معده  مصرف دایمی و اعتیاد(وابستگی)  بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علایم وابستگی به ریتالین بروز افسردگی پس از قطع مصرف عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین: از دست دادن اشتها و سوء تغذیه  لرزش و پرش عضلات  تب,تشنج و سردرد  نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند  تکرار حرکات و اعمال بی هدف  بروز حالت های پارانویید(سوء ظن), توهم و هذیان  احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست

 

علائم ترك

 

علائم ترك مصرف اين دارو بصورت دردهاي عضلاني، خواب آلودگي و افسردگي بروز مي‌كند. (تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است)

 

 عوارض مصرف قرص ریتالین

 گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطرات استفاده از قرص ریتالین را میدانید؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..