تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هیسترکتومی(سرطان دستگاه تناسلی)+ درمان

هیسترکتومی؛تشخیص و درمان

همه ی آنچه باید در مورد هیستومی بدانید... با دلگرم همراه باشید.

هیسترکتومی ( جراحی برداشتن رحم )

هیسترکتومی یا زهدان‌برداری چیست؟

به عمل جراحی می‌گویند که در آن رحم را برمی‌دارند. این عمل رایج‌ترین عملی است که توسط پزشک زنان و به دو صورت کامل (تنه، فوندوس و گردن رحم) یا جزئی (گردن رحم را برنمی‌دارند) انجام می‌شود.پس از برداشتن رحم، زن توانایی بچه دار شدن را از دست می‌دهد (همچنین برداشتن لوله‌های فالوپ و تخمدان). اگر این عمل قبل از شروع یائسگی انجام شود ممکن است یائسگی زودتر رخ دهد و در صورتی که لوله‌های فالوپ یا تخمدان نیز همراه با رحم خارج شوند فرد وارد دورهٔ یائسگی می‌شود.

هیسنرکتومی همچون دیگر عمل‌های جراحی خطرات حین عمل و تأثیرات پس از عمل طولانی در پی دارد. به همین دلیل جراحی وقتی پیشنهاد می‌شود که روش دیگری برای درمان باقی نباشد.افورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها) معمولاً همراه هیسترکتومی برای کاهش احتمال بروز سرطان تخمدان انجام می‌شود.این عمل معمولاً با برش قسمت پایین ناحیه شکم (سپراپوبیک) به میزان ۱۰ سانتی‌متر انجام می‌شود.

هیسترکتومی + درمان

دلایل بیماری هیسترکتومی

۱-دلیل هیسترکتومی

بهترین د لیل برای هیسترکتومی توسط پزشک تشخیص داده می شود ،ولی در افرادی که خونریزی بیش از حدی دارند، و غیر قابل تحمل است انجام می گیرد.دلایل دیگر اینکه چرا هیسترکتومی توصیه می شود عبارتند ازپارگی رحم در هنگام زایمان، فیبروئید، پرولاپس رحم، اندومتریوز، عفونت های رحمی، آدنومیوز، التهاب لگن و یا رشد تومورهای سرطانی. بیشتر خانمها در سنین جوانی این کاررا انجام می دهند.

هیسترکتومی + درمان

انواع هیسترکتومی

انواع مختلفی که توسط متخصص انتخاب میشود. شامل حذف کل رحم و دهانه رحم است. حذف لوله های فالوپ، رحم، دهانه رحم همراه با تخمدانها در صورت لزوم هیسترکتومی که شامل برداشتن رحم بدون دهانه رحم است انواع متنوع از هیسترکتومی نیز وجود دارد.

هیسترکتومی + درمان

راهنمای مراقبت بعد از هیسترکتومی

۱) مراقبت از محل زخم

چه در روش باز یعنی لاپاراتومی و چه در روش بسته محل زخم باید حتما خشک نگهداشته شود تا از رشد میکروبها جلوگیری شود . پانسمان روی زخم بعد از ۲۴ تا 48 برداشته می شود و زخم باز و خشک نگهداشته می شود.وجود پانسمان مرطوب از رسیدن هوا به زخم جلوگیری نموده و محیط را بعلت وجود گرما و رطوبت جهت رشدمیکروبها مساعد می سازدمعمولا بخیه ها خودبه خود جذب میشوند و اگر قابل جذب نباشند بعد از یک هفته میتوان انرا کشید ترشحات آبکی و خونالود در افراد چاق ممکن است از محل زخم وجود داشته باشد که معمولا با رعایت همین نکات بهبود می یابد.

۲) مصرف آنتی بیوتیک

امروزه با تجویز انتی بیوتیک در اتاق عمل و قبل از شروع عمل میتوان از بروز عفونت پیشگیری نمود و حتی دیگر نیازی به تجویز انتی بیوتیک به بیمارنمی باشد(مگر در موارد خاص)

۳) اگر شکم باز شده باشد تا شش هفته باید از فعالیت سنگین اجتناب شود در موراد لاپاروسکوپی هیچگونه استراحتی معمولا به بیمار داده نمیشود و بعد از چند روزتا یک هفته در محل کار خود حاضرشود.

۴) استحمام از روز دوم بعد از عمل و بلافاصله بعد از برداشتن پانسمان بصورت روزانه انجام میگیرد و بهتر است بعد از حمام محل زخم با سشوار کاملا خشک شود.

۵) داروهای مسکن ( بیشتر ژلوفن و مفنامیک اسید) شیاف مقعدی دیکلوفناک و همچنین داروهای لازم جهت بهبود نفخ و یبوست بیمار تجویز میگردد.

۶) تا چهار تا شش هفته بعد از عمل باید از مقاربت جنسی اجتناب گردد.

۷) در صورت برداشته شدن هر دو تخمدان بلافاصله چندروز بعد از عمل علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق و.. مشاهده میشود که معمولا پیاده روی و مصرف کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان توصیه میشود واز داروهای هورمونی مگر در صورت نیاز شدید استفاده نمیشود.

۸) جواب پاتولوژی حتما باید به پزشک معالج نشان داده شود تا از عدم وجود بیماری بدخیم و ... اطمینان حاصل گردد.

۹) بعد از هیسترکتومی احتمال ایجاد سرطان تخمدان بسیار کمتر از افراد دیگر که هیسترکتومی نشده اند میباشد و اگر دهانه رحم کاملا برداشته شده باشد فقط معاینه سالانه جهت بررسی از عدم وجود سرطانهای خود واژن - ولو ( ناحیه تناسلی خارجی) و نیز تخمدان بعمل می اید

۱۰) خارج نمودن رحم اصولا نباید تاثیری در کیفیت زندگی و فعالیت جنسی زنان داشته باشد و در صورت هرگونه نگرانی و یا مشکلی حتما باید با پزشک معالج خود مشورت نماید.

۱۱) بعد از عمل در صورت وجود هر کدام از علائم زیر بایدبه پزشک خود اطلاع دهید: تب - درد شکم - عدم دفع گاز و مدفوع - تهوع و استفراغ طول کشیده - خونریزی واژینال - طپش قلب و افت شدید فشار خون - اسهال -ترشحات بدبو از محل زخم یا واژن - بیرون زدگی توده (فتق) از محل عمل درد پهلو ها - وجود خون در ادرار - کاهش حجم ادرار وهرگونه درد شکم شدید ( گاهی اپاندیسیت در دوره بعد از عمل با درد ناشی از عمل اشتباه میشود )

12)به طور مرتب راه بروید.

13)به مدت 3 هفته رانندگی نکنید.

14)اشیا سنگین تر از یک گالن شیر را بلند نکنید.

15)کارهای سبک منزل بلامانع است .

16)برای بالا و پائین آمدن از پله از پزشک خود سوال کنید.

17) از کارهای سنگین منزل و ورزش هایی چون وزنه زدن، دو و پیاده روی سنگین که سبب تنفس سخت میشود بپرهیزید .

18)از گذاشتن تامپون داخل واژن و دوش واژینال نیز تا 6 هفته پس از جراحی بپرهیزید.

19)هنگام سرفه یا عطسه محل برش جراحی را با قرار دادن یک بالش بر روی آن حمایت نمایید.

20) مدت 3 روز از خوردن غذاهای نفاخ چون حبوبات، پلو و خورش ، میوه خام، سبزی خام، آب میوه خام، و آب میوه های صناعی مثل سن ایچ و ... بپرهیزید.

21)سعی کنید غذاهای سبک در حجم کم مصرف کنید.

22)وعده های میان غذای سالم در طول روز داشته باشید.

23)آب به میزان فراوان مصرف کنید. حداقل 8 لیوان در روز تا از یبوست جلوگیری نماید.

 24)برا ی جلوگیری از یبوست از روغن زیتون، آلو و انجیر خشک خیس استفاده کرد.

هیسترکتومی + درمان

انواع جراحی های برداشتن رحم جراحی برداشتن رحم کامل

در این جراحی تخمدان ها دست نخورده بوده بلکه فقط رحم و گردن رحم برداشته می شود .

جراحی تخمدان و لوله های رحم

در این جراحی برداشتن رحم گردن رحم و رحم برداشته می شود ، علاوه بر لوله های رحم هر دو تخمدان نیز برداشته می شود .

برداشتن رحم به روش ورتهایم

در این جراحی برداشتن رحم (در آوردن رحم ) ناحیه بالای مهبل ، گردن رحم ، رحم ، غدد لنفاوی موضعی وتخمدان ها به روش جراحی برداشته می شود .

هیسترکتومی + درمان

عوارض جانبی هیسترکتومی

هیسترکتومی، می تواند برای زنانی که دارای غده های سرطانی در رحم خود هستند بسیار تسکین دهنده باشد. و یا برای آن دسته از زنانی که خونریزی غیرقابل کنترل و یائسگی را تجربه می کنند کاربرد دارد .عوارض جانبی آن عبارتست از:

نوسانات خلقی ناشی از عدم تعادل هورمونی، عفونت های دستگاه ادراری، پوکی استخوان، افزایش وزن، بیماری های قلبی و خستگی کلی.

برداشتن رحم


برای برداشتن رحم دو راه وجود دارد :

برش شکمی

متداول ترین روش برداشتن رحم به شکل برش شکمی می باشد ، در این روش برشی تقریبا 6 اینچی بر روی ناحیه شکم ایجاد می شود ، زمانی که برداشتن رحم به شکل برش می باشد امکان باقی ماندن زحم روی شکم خواهد بود .در روش برداشتن رحم به شکل برش شکمی سرتاسر ناحیه جراحی شکم پس از جراحی بخیه زده می شود .

راه مهبل

در این روش همان گونه که می توان طفل رابه دنیا آورد برداشتن رحم را نیز انجام داد . انجام این جراحی به کمک لاپاروسکوپی می باشد . در این نوع برداشتن رحم در بخش نسوج بخیه های ایجاد می شود که به تدریج نیز بخیه ها از بین می رود زیرا در اغلب موارد سعی می شود بخیه های جذبی به کار برده شود . انجام هیسترکتومی با بیهوشی عمومی می باشد ، روش نوع جراحی هیسترکتومی به عوامل مختلفی از جمله تجربه ، تخصص جراح ، اندازه رحم بستگی دارد .

مراقبت پس از عمل

اگر شما تحت هیسترکتومی باشید ، باید به دستورالعمل های داده شده توسط پزشک و مراقبت پس از عمل به اندازه کافی توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که شما وسایل سنگین را بعدا زعمل بلند نخواهید کرئد. استراحت به اندازه کافی، نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از یبوست و به دنبال آن انجام ورزش پیشنهادی توسط دکتر.

 هیسترکتومی + درمان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

موافقم + 0 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هیسترکتومی(سرطان دستگاه تناسلی)+ درمان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..