تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیین یادبود آیت الله رفسنجانی در مالزی برگزار شد/ کیمیای امروز سیاست ایران

به گزارش ایرنا، در این آیین که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، 'مرضیه افخم' سفیر کشورمان و اقشار مختلف ایرانیان مقیم مالزی حضور یافته و با گوش جان سپردن به آیاتی از قرآن مجید، یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشتند.
'علی محمد سابقی' رایزن فرهنگی ایران در مالزی در این مراسم گفت: خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی در چند دهه گذشته نسبت به ایران، اسلام و انقلاب اسلامی زبانزد همه است و اگر این روزها مروری بر مطبوعات ایران و رسانه های جهان داشته باشیم، همه از دوست و دشمن از خدمات رئیس فقید مجمع در استحکام جمهوری اسلامی ایران و استقرار انقلاب اسلامی در مراحل مختلف نام می برند.
وی این موارد را نشان دهنده شخصیت استوار آیت الله هاشمی رفسنجانی دانست و با اشاره به سابقه مبارزاتی اش در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: هاشمی رفسنجانی نخستین فردی است که در ایران با مطرح کردن قضیه فلسطین، اهداف مردم فلسطین و اهداف صیهونیست ها در غصب سرزمین های فلسطینی را برای مردم ایران مطرح و بازگو کرد.
به گفته سابقی، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره زندان با نگارش تفسیر قرآن و تدبر در قرآن دیدگاه های نو ارائه داد که ما برخی از این آثار را استفاده می کنیم.
رایزن فرهنگی ایران در مالزی تصریح کرد: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در کنار امام خیمنی (ره) بود و در همه مراحل انقلاب حضور موثری داشت و در دوران جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده جنگ هم قدم رزمندگان اسلام بودند و در پذیرش قطعنامه و ایجاد صلح بین ایران عراق زحمات زیادی کشیدند و به قول خودشان آبروی خود را در گرو گذاشتند تا حق و حقوق مردم ایران و شهدا از بین نرود.
سابقی پس از تشریح خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی، تصریح کرد: وی در مقابل بعضی تهمت های ناروایی کاملا استوار ایستادند که بخشی از این ایستادگی در کلام مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.
سابقی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی چه در زمان طاغوت و دوران شکنجه و چه آنجا که در اوج افتخارات مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و چه این اواخر که کمی بی مهری به ایشان شد، در هیچ یک از این مواقع و مواضع از ایده ها و اندیشه های اعتلای ایران، استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مقام معظم رهبری دست برنداشتند. این باور آقای هاشمی بود. این اعتقاد وی بود. هیچگاه از آنچه بدان باور داشت کوتاه نیامد.
'جواد فخار طوسی' دیگر سخنران آیین یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی در مالزی بود که تحت عنوان 'کیمیای امروز سیاست ایران' سخنان خود را ارائه کرد و گفت: آقای هاشمی کیمیای امروز سیاست ایران و کیمیای امروز سپهر سیاست ایران بود.
وی گفت: نقش و موقعیت هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که وی در دوران بعد از انقلاب همیشه همسایه دیوار به دیوار قدرت بوده است، خیراندیش و در فکر ساماندهی مُلک و ملت بوده و قوس صعود و نزول داشته، یعنی از حیث بهره مندی از قدرت در زمانی در اوج بوده است.
وی افزود: اگر با چراغ در کوچه پس کوچه های تاریخ بگردیم چهار نفر دیگر مشابه شرایط مرحوم هاشمی رفسنجانی پیدا می کنیم.
وی این چهار نفر را خواجه نظام الملک وزیر ملکشاه سلجوفی، عطاملک جوینی وزیر ارغون شاه، میرزاسید ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، صدراعظم ایران در دوره محمدشاه و امیر کبیر صدراعظم ایران در عهد ناصری دانسن و گفت: پنجمین نفر هم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، که همه این افراد در نقش اجتماعی و سیاسی شریک هستند. علاوه بر اینکه در عرصه سیاسی نام آور بودند به دلیل آثاری که در عرصه فرهنگ از خود برجای گذاشتند نیز نامدار هستند.
به اعتقاد وی، 'آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی فراتر از ساخت سد، راه سازی و غیره بود. وی خیلی بزرگتر و فراتر از این مسائل است. این قبیل خدمات قبلا انجام شده و بعدها نیز انجام می شود. پس اینها دلایلی نیستند تا یک فرد را کیمیای سیاست بنامیم'.
وی گفت: آنچه آقای هاشمی را کیمیای این عرصه کرده، پیروی از یک نظریه سیاسی منحصر به فرد است که همه اقدامات وی مبتنی بر همین نظریه است و متاسفانه نه دوستان و نه تحلیلگران بر این نظریه که بخشی از فلسفه سیاسی هاشمی است، هیچ تمرکزی ندارند.
فخار تصریح کرد: در میان فقهای شیعه همواره بحثی بر سر فرضی بوده و نظریه هایی در مورد آن ارائه است. این فرض این است که اگر حکومت قصد پیروی از ارزش ها و آرمان را دارد، اما مردم خواستار رفاه هستند و می خواهند زندگی کنند، اگر شرایطی پیش آمد که حاکم عادل به دنبال اجرای دستورات خدا باشد و مردم و یا اکثریت نمی خواهند، چاره چیست؟
وی گفت: سه رویکرد در این مورد وجود دارد. یک گروه نظریه تقدم آرمان و ارزش ها را مطرح کرده و اعلام کردند ما به نظر مردم کاری نداریم، حتی اگر مردم راضی نباشند.
وی در این بخش به مثال هایی اشاره کرد و گفت پشتیبان های این نظریه به دنبال رضایت عمومی نیستند و از آرمان ها و ارزش ها حمایت می کنند. نظریه دوم، تقدم رضایت عمومی بر ارزش ها و آرمان ها است که در بین فقهای قدیم شیعه طرفداران جدی داشته است که طرفدار رضایت عمومی و خواسته مردم بوده است.
وی 'جمال الدین احمد بن فهد حلی' و شیخ انصاری را از جمله پیروان این نظریه دانست.
فخار، سخنران مراسم یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی در مالزی تصریح کرد: هر دو این نظرها در اداره حکومت دینی با مشکل مواجه است، نظریه اول نمی تواند رضایت مردم را تامین کند و نظریه دوم نمی تواند هویت دینی را حفظ کند و از حکومت دینی چیزی باقی نمی ماند.
به گفته وی، اما نظریه سومی مطرح شده که اشکالات دو نظریه پیشین را نفی می کند و نظریه ای است که مبنای اجتهادات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی براساس آن است و شواهد آن نیز در سخنان وی وجود دارد.
سخنران گفت: عمل به این نظریه باعث تمایز هاشمی رفسنجانی شده و تصور شخصی من است که در بین اصحاب امام (ره) تنها آقای هاشمی معتقد به این نظریه سوم هستند.
فخار در ادامه بیان کرد: این نظریه موازنه بین ارزش ها و آرمان ها و رضایت عامه و تعدیل آرمان ها بر مبنای رضایت عامه نام دارد، که در صورت مواجهه با چنین شرایطی باید دو مرحله انجام شود. مرحله اول، باید تلاش کرد تا رضایت عمومی به سمت آرمان ها و ارزش ها برود. در مرحله دوم اگر موفق نشدیم، باید آرمان ها و ارزش ها را متناسب با نظر عامه تعدیل کنیم.
به گفته وی، یک شاهد مستحکم برای این نظریه آیه 112 سوره 'هود' است. علامه طباطبائی نیز در این خصوص بیان کرده که حاکم در جامعه اسلامی باید به گونه ای سیاست ورزی کند که جامعه امکان همراهی با او را پیدا کنند.
علاوه بر دیدگاه سیاسی، فخار به مشخصه بارز رفتاری مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز اشاره کرد و گفت که وی سیاست و اخلاق را با هم درآمیخته بود و این هنر رستگاری رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
فخار سخنان خود را با جمله ای در ماده وفات امیرکبیر از زبان 'میرزا نعیم' شاعر معروف به پایان برد که به او گفته شده بود: در 1268 امیر از دنیا رفت چیزی بگو که ماده وفات او را به تاریخ به حساب ابجد بیاوریم و وی گفت 'مردی بزرگ تمام شد'.
در حاشیه این آیین دفتر یادبودی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در نظر گرفته شده بود تا ایرانیان مالزی با امضای آن، یادداشت هایی در این زمینه داشته باشند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیین یادبود آیت الله رفسنجانی در مالزی برگزار شد/ کیمیای امروز سیاست ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..