تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درمان تارهای صوتی آسیب دیده و تقویت تارهای صوتی گلو

بهترین درمان برای گرفتگی صدا

با دلگرم همراه باشید تا بدانید چگونه میتوان حنجره و تارهای صوتی سالم و صدایی رسا داشته باشید؟

درمان تارهای صوتی گلو

 درمان تارهای صوتی گلو

درمان گرفتگی صدا به روش های مختلف سنتی و دارویی

 در زمان گرفتگی صدا برخی مواد غذایی می توانند در تشدید و یا کاهش گرفتگی صدا موثر باشند که با آنها آشنا می شوید.حنجره و تارهای صوتی ما می‌توانند تحت تأثیر تغذیه و غذاهایی که می‌خوریم قرار بگیرند، اما برای درک بیشتر آسیب‌های احتمالی و نحوه پیشگیری و درمان آن‌ها بهتر است که با ساختار حنجره آشنا شویم. حنجره بخشی از مسیر عبور هوا در گلو است که عقب زبان و در مجرای ورودی نای قرار دارد.

در حنجره تعدادی تار یا طناب صوتی وجود دارد که ارتعاش آن‌ها به وسیله هوای بازدم باعث تولید صدا می‌شود. تارهای صوتی مهم‌ترین عامل تولید صدا در انسان هستند. گاهی اوقات به حنجره، جعبه صوتی نیز گفته می‌شود زیرا تارهای صوتی در آنجا قرار دارند.ماهیچه‌های حنجره تارهای صوتی را کشیده یا شل می‌کنند. وقتی که نفس می‌کشیم تارهای صوتی‌مان را شل می‌کنیم در نتیجه روزنه‌ای به شکل هفت به وجود می‌آید که هوا از آن عبور می‌کند.

هنگامی که صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی‌مان به وسیله ماهیچه‌های متصل به آن منقبض می‌شوند، در نتیجه این روزنه تنگ می‌شود. هنگامی‌که هوا از شش به طرف حنجره عبور می‌کند، تارهای صوتی کشیده شده را به ارتعاش در می‌آورد و در نتیجه صدا ایجاد می‌شود. هر چه تارها بیش‌تر کشیده شوند، اصوات ریزتری تولید می‌شود و هر چه بیش‌تر تارها شل باشند اصوات بم‌تری تولید می‌شود. هنگامی‌که به اختلالات صوتی مبتلا می‌شویم در واقع زیر و بمی، بلندی و کیفیت صدا آسیب می‌بیند.

 درمان تارهای صوتی گلو

درمان تارهای صوتی گلو

درمان و تقویت تارهای صوتی

توصیه های زیر به شما کمک می‌کند تا حد امکان حنجره و تارهای صوتی سالمتری داشته‌‌باشید:

1- در صورت وجود هرگونه آسیب در بینی نظیر پولیپ یا انحراف با توصیه پزشک متخصص گوش و حلق و بینی نسبت به رفع آن اقدام کنید چرا که سبب ناتوانی در تنفس صحیح شده و نیز مانع از عملکرد صحیح بینی به عنوان یک تشدید کننده صوت می‌شود.

2- وجود هرگونه عفونت در گوش، دهان ، دندان و لثه‌ها می‌توان به تکلم آسیب برساند. درمان سریع و قطعی این عفونت‌ها زیر نظر پزشک متخصص مانع از آسیب به صدا و نیز ایجاد عفونت عود کننده می‌شود.

3- بیماری آسم از جمله بیماری‌ها محدود کننده‌ای است که نیازمند کنترل دقیق توسط داروها و خودداری از انجام اعمالی که به شخص فشارآورده و سبب بروز حمله آسم می‌شود، است. در صورت ابتلا به این بیماری از انجام فعالیتهای شدید و سنگین خودداری کنید.

4- حساسیت‌های غذایی می‌توانند سبب بروز آفت در دهان یا التهاب حساسیتی بینی شده و بر صدا و تکلم اثر سوء بگذارند.

5- اجتناب از مصرف آلرژن‌ها و مصرف مکمل روی، Bکمپلکس و ویتامین A و گامالینولنیک اسید(روغن گل مغربی) سبب کاهش التهاب واحتقان و تعادل در سیستم ایمنی می‌شود.

6- مصرف مکمل روی در طول مدت و شدت علایم سرماخوردگی را بطور موثری کاهش می‌دهد. بهتر است در شروع سرماخوردگی دوزهای 15 میلی گرم 4 تا 6 بار در روز مصرف شود. این عمل سبب کاهش آسیب وارده به تارهای صوتی و حنجره می‌شود. ضمنا از کهنه شدن بیماری و ضعف سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

7- سیگارکشیدن سبب بروز اختلال در متابولیسم فولات و ویتامین B12 شده و در نتیجه احتمال ابتلاء به سرطان ریه را افزایش میدهد. ضمنا از نقطه نظر زیبایی نیز سبب آسیب به شکل و رنگ دهان و دندان شده و زیبایی گفتار را از بین می‌برد. بهترین راه ترک سیگار است. در غیر این صورت مصرف ویتامین C سبب کاهش آسیب های اکسیداتیو و افت عملکرد تنفسی می‌شود.

8- درافراد مبتلا به حساسیت مصرف ویتامین های C و B3 و عناصر کلسیم و منیزیم سبب کاهش تولید هیستامین و پاسخ آلرژیک در بدن و در نتیجه کاهش علائمی‌چون آبریزش و گرفتگی بینی که بر صدا و حنجره نیز اثر سوء دارد، می‌شود.

9- مصرف شربت عسل و آبلیمو جهت کاهش گرفتگی صدا و بهبود درد گلو بسیار موثر است. می‌توانید یک قاشق پر عسل را در یک لیوان آب داغ حل کرده و بعداز چند دقیقه چند قطره آبلیمو به آن بیفزایید. استفاده از عسل طبیعی و لیموی تازه، اثرات بهتری را به دنبال خواهد داشت.

10- گاهی اوقات حل کردن مقداری نشاسته در آب یا شیرسرد و سپس گرم کردن و افزودن مقداری شکر و نوشیدن آن در رفع گرفتگی صدا و گلودرد اثر زیادی دارد.

11- خوردن سیب به دلیل اثر آرام بخش آن بسیار موثر است. نه تنها برای خوانندگان و گویندگان بلکه برای همه افراد سودمند می‌باشد.

12- استرس درکنار تمام آثار مخربی که در بدن به جا می‌گذارد بر حنجره و تارهای صوتی نیز اثرکرده و سبب گرفتگی صدا می‌شود. سعی کنید تا حد امکان استرس رااز زندگی خود خارج کنید.

13- برخی از گیاهان اثرات بسیار مفیدی در رفع گلودرد و گرفتگی صدا و التهاب تارهای صوتی دارند از جمله دم کرده پنیرک، دم کرده ختمی‌( در آسم نیز موثر است)، آدونیس بهاره (علیرغم اثر آرام کننده آن بر سرفه های صعب العلاج و آسم باید زیر نظر پزشک مصرف شود)، ریحان، پونه(خلط آوراست) و پیاز( سرفه و زکام و برونشیت را به دلیل داشتن اثرات ضد میکروبی و ضد عفونی خود درمان می‌کند).

14- در صورت ابتلا به لارنژیت (التهاب تارهای صوتی) تا حد امکان کمتر صحبت کنید تاالتهاب تارهای صوتی برطرف شود.

15- بیماری هایی مثل برونشیت یا هرگونه بیماری که با اثر بر ریه و مجاری تنفسی ظرفیت تنفسی فرد را کاهش داده و سبب افت عملکرد وی می‌شود، حتما بصورت کامل و پایه ای تحت نظر پزشک درمان کنید. دقت کنید که هر نوع بیماری حتی سرماخوردگی ساده در صورت عدم درمان کامل می‌تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن و متعاقب آن ارگان های بدن صدمه برساند.

16- در دروان قاعدگی صدای بعضی از خانمها کمی‌گرفته می‌شود. بهتر است در این دوران به تارهای صوتی فشار زیادی نیاورید.

17- مشروبات الکلی اثرات بسیار سوئی بر صدا و بیان فرد می‌گذارند بخصوص در صورت مصرف طولانی بهتر است هرگز برای بازشدن صدا و یا خواندن بهتر، از آن استفاده نکنید.

18- جویدن آدامس به دلیل تحریک ترشح بزاق و مرطوب کردن دهان برای خوانندگان مفید است. سعی کنید از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

19- تنفس از راه دهان علاوه بر صدمه به مری و دندان ها وغدد ترشحی بزاق بر کیفیت صدا نیز اثر سوء دارد.

20- صاف کردن سینه بطور مداوم یا سرفه های شدید در دراز مدت به تارهای صوتی آسیب می‌رساند و بهتر است از ان اجتناب کنید.

21- صاف کردن سینه به طور مداوم یا سرفه های شدید در درازمدت به تارهای صوتی آسیب می‌رساندو بهتر است از آن اجتناب کنید.در این حالت درمان بیماری زمینه ای و یا مصرف دم کرده ها یا شربت های گیاهی (مثل آویشن) توصیه می‌شود.

درمان تارهای صوتی گلو

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درمان تارهای صوتی آسیب دیده و تقویت تارهای صوتی گلو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..