نمونه سوالات ایین نامه راهنمایی و رانندگی

راهکارهای تغذیه‌ای در آلودگی هوا

وقتی هوا آلوده است بهتر است از چه موادغذایی استفاده کنیم چه خوراکی هایی به ما در مقابله با آلودگی های هوا کمک می کنندسردرد،کاهش دیدو مسمومیت طولانی مدت از مضرات آلوده شدن هوا به شمار می روند با برخی از توصیه های تغذیه ای در این زمینه آشنا شوید .

امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تهدید کننده سلامتی در کلان شهرها می‌باشد. در صورتی که از راهکارهای مبارزه با آن استفاده نشود، به سرعت موجب تاثیرات مضر در بافت‌هایی نظیر چشم، پوست، گوارش، اعصاب و عروق می‌شود.

در هوای آلوده دود ناشی از خودروها، مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، ازن، آلاینده آلی، ذراتی مثل آزبست و سرب، تاثیرات مضر جبران ناپذیری بر بدن می‌گذارد.

در چشم با افزایش شدت آلودگی هوا به دلیل تمایل بیشتر مونوکسید کربن نسبت به اکسیژن به بافت چشم این تجمع موجب آسیب‌هایی نظیر آب مروارید (کاتاراکت) و سوزش، قرمزی و آب ریزش از چشم می‌شود.

در سیستم عصبی تجمع سرب بیش از ۶۰ میکروگرم در دسی‌ لیتر خون سبب علائمی مانند:

سردرد کاهش دید مسمومیت طولانی مدت با آن موجب افسردگی و تشدید کم خونی می‌شود.

در صورتی که بتوانیم سیستم ایمنی را از طریق دریافت مناسب مواد غذایی و ورزش ارتقا بخشیم در کاهش شدت عوارض ناشی از آلودگی موثر خواهد بود.

چرا لبنیات؟

با توجه به این که فلزات دو ظرفیتی برای جذب با یکدیگر رقابت دارند، لذا با افزایش دریافت کلسیم و روی، این مواد در مقابل ذرات سرب هوا رقابت کرده و عوارض سوء سرب تقلیل می‌یابد. بدین معنی که شما می‌توانید با افزایش دریافت لبنیات به عنوان منبع غنی کلسیم بدن خود را در مقابل سرب ناشی از آلودگی هوا تقویت نمایید.

از طرف دیگر در صورتی که لبنیات دریافتی با پروبیوتیک غنی شوند، این پروبیوتیک به عنوان میکروارگانیسم‌های تنظیم کننده سیستم ایمنی وضع دفاعی بدن را ارتقا می‌بخشد. این باکتری‌های مفید که بیشتر در لبنیات حاوی پروبیوتیک وجود دارند تعادل ایمنی را برقرار کرده و موجب دفع آلاینده‌ها می‌شوند. پس در افرادی که دریافت لبنیات در آنها کمتر است انتظار داریم عوارض ناشی از آلودگی هوا نظیر سر درد، افسردگی، ناراحتی‌های تنفسی و… بیشتر دیده شود.

چرا آنتی اکسیدان‌ها؟

ذرات ناشی از آلودگی هوا در بدن به صورت اکسیدان یا رادیکال آزاد عمل کرده و در صورتی که عوامل محافظتی آنتی اکسیدانی به اندازه کافی نباشند، این اکسیدان‌ها عمل کرده و موجب عوارضی همچون گرفتگی عروق و انواع سرطان‌ها می‌شوند. برای این منظور بهتر است آنتی‌اکسیدان‌های قوی را از منابعی همچون چای سبز، انار، زرد چوبه، دارچین و انواع مرکبات بدست آورید.

چرا ویتامین C؟

ویتامین C قادر به ترکیب شدن با ذرات ناشی از آلودگی بوده و مستقیما دفع این ذرات از ادرار را ممکن می‌سازد، لذا دریافت منابع این ویتامین از منابع غنی آن همچون فلفل دلمه‌ای، سبزیجات برگ سبز تیره و مرکبات را افزایش دهید.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: بهترین رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا  

فعالیت در زمان آلودگی هوا 

ارسال شده در 22 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه
- اخبــار مهم راجب فروریختن ساختــمان پلاسکــو تهران+تعداد زخمی ها

پیشنهاد میشه بخونید : برای نمایش تمام مطالب مرتبط با عنوان «راهکارهای تغذیه‌ای در آلودگی هوا» اینجا کلیک کنید.

شفاف سازی:
خبر فوق در سایت منتشر شده و صرفا در این سایت باز نشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

اخبار برگزیده

پربازدیدهای 24 ساعت گذشته