تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آنچه باید درباره ویزای شینگن بدانید

مدت ویزای #شینگن محدود است و طی یک دوره 6 ماهه حداکثر 3 ماه اعتبار دارد. ویزای شینگن به معنی گارانتی ورود نیست.

کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شینگن اشتباه کرد. برای مثال انگلستان و ایرلند بخشی از شینگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. به همین دلیل ویزا (روادید) انگلستان و ایرلند جهت ورود به شینگن بی اعتبار است و ساکنین و اتباع این کشورها باید به هنگام ورود و خروج از کشورهای عضو شینگن مورد کنترل مرزی قرار بگیرند.

اما کشورهایی نیز وجود دارند که از اعضای اتحادیه اروپا نبوده اما از طریق بستن قرادادهای مخصوص بخشی از محدوده شینگن به شمار می روند. برای مثال نروژ و ایسلند عضوی از اعضای اتحادیه اروپا نیستند اما عضو قرارداد شینگن هستند. به همین دلیل ویزاهای صادر شده از سوی نروژ و ایسلند جهت ورود به همه کشورهای عضو شینگن معتبر است و اتباع و ساکنین این دو کشور نیز بدون عبور از هر گونه کنترل مرزی به همه کشورهای عضو محدوده شینگن داخل و خارج می شوند.

24 کشور عضو محدوده شینگن عبارتند از: بلژیک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایتالیا، ایسلند، لتونی، لوکزامبورگ، لیتوانی، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوانی، اسپانیا، سوئد، چک، آلمان، مجارستان، اتریش.

27 کشور عضو اتحادیه اروپا عبارتند از: بلژیک، بلغارستان، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ، لیتوانی، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوانی، اسپانیا، بریتانیا، سوئد، چک، آلمان، مجارستان، اتریش.

15 کشور عضو اتحادیه اروپا که از پول واحد “یورو” استفاده می کنند نیز عبارتند از: بلژیک، قبرس، فنلاند، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتقال، اسلوانی، اسپانیا، آلمان و اتریش.

ویزا به معنی گارانتی ورود نیست

بسیاری از افراد تصور می کنند که یک ویزا به معنی تضمین ورود به محدوده شینگن است. اما یک ویزای شینگن فقط به معنی تضمین رسیدن به یکی از مرزهای شینگن است، نه بیشتر. پس از آن مقامات مرزی شینگن تصمیم می گیرند که به شما اجازه ورود داده و یا به دلایلی از ورودتان به محدوده شینگن جلوگیری کنند و شما را به کشوری در خارج از شینگن که از آن آمده اید اخراج کنند. مقامات مرزی شینگن این کار را به صورت قانونی می توانند انجام دهند. برای مثال ممکن است فردی با ارائه مدارک جعلی و یا تقلب دیگری در سفارتخانه موفق به گرفتن ویزا شده باشد. از جمله به همین دلیل مرزها ورودی شینگن این حق را دارند که همه مسافرین ورودی دارای ویزا را مورد کنترل مجدد قرار دهند و در صورتی که دارای شرایط ورود نباشند از ورود آنان به محدوده شینگن جلوگیری به عمل آورند.

مسافر ورودی به شینگن باید آماده باشد که در صورتی که در هر زمانی و به هر دلیلی مورد شک مقامات مرزهای ورودی شینگن قرار گیرد موارد زیر را توضیح دهد:

1. هدف از مسافرت وی چیست و صحت آن را از طریق ارائه مدارک ثابت کند.
2. آدرس محل اقامت او در شینگن (هتل یا نزد آشنایان) کجاست.
3. از پس هزینه مدت اقامت خود در شینگن بر خواهد آمد یا خیر (پول به همراه دارد و یا اینکه شخص دیگری پرداخت مخارج وی را تقبل کرده است و در این صورت نام، آدرس و شماره تلفن این شخص).
4. بلیط ترک شینگن دارا باشد و یا اینکه پول کافی جهت خرید بلیط جهت ترک شینگن را دارا باشد.

موارد بالا به ویژه هنگامی که با ویزای یک کشور شینگن که ویزا را صادر کرده است به کشور دیگر شینگن که ویزا را صادر نکرده است وارد می شوید اهمیت بیشتری دارد. ویزای شینگن جهت تردد به همه کشورهای عضو اعتبار دارد اما برای مثال چنانچه با استفاده از ویزای صادر شده توسط مثلا یونان از مرز سوئد وارد شینگن شوید، باید بتوانید در صورت درخواست به همه پرسش های افسران مرزی از جمله چهار مورد بالا پاسخ دهید.

ویزای شینگن جهت تردد به همه کشورهای عضو اعتبار دارد اما در بعضی موارد بسیار استثنائی، ویزای شینگن می تواند تنها جهت ورود به کشور صادر کننده آن اعتبار داشته باشد و دارنده ویزا در این صورت حق مسافرت به کشور دیگر شینگن را نخواهد داشت. در چنین صورتی مورد این محدودیت مشخصا در ویزای صادر شده درج خواهد شد. البته چنین مواردی بسیار استثنائی است.

مقامات مرزی پلیس شینگن در سوئد حق دارند حتی بدون نیاز به حکم دادستان، هر مسافر ورودی در مرزهای سوئد را تا 6 ساعت جهت بازجویی در بازداشت نگاه دارند. جهت بازداشت بیشتر از 6 ساعت دادستان تصمیم گیری خواهد کرد. این قوانین در دیگر مرزهای شینگن نیز تقریبا مشابه است. در ضمن اطلاعاتی که شما به هنگام درخواست ویزای شینگن به هر سفارتخانه شینگن ارائه داده اید قابل کنترل توسط مقامات مرزی همه کشورهای عضو است و در صورتی که با دلایلی که در مرز ورودی ارائه می دهید همخوانی نداشته باشد می تواند اساس و پایه جلوگیری از ورود فرد دارای ویزا به محدوده شینگن باشد.

دارا بودن مدارک کافی به هنگام ورود به مرزهای شینگن تضمینی برای هر مسافر است تا مورد اقدامات ناخوشایندی از قبیل مصاحبه در مرز و یا بازداشت موقت تا بررسی صحت و سقم ویزایش و حق ورود به شینگن قرار نگیرد.

هر سال در فصل تابستان، ایرانیان زیادی به عنوان توریست و نیز جهت بازدید از آشنایان از سوئد و دیگر کشورهای محدوده شینگن تقاضای ویزا می کنند.

ویزای سوئد/شینگن و قوانین مربوط به آن

در یک ویزای سوئد/شینگن تاریخ و ارقام مختلفی وجود دارد که عدم توجه به آن ممکن است در مواردی منجر به مشکلات جدی شود. به این تاریخ و ارقام به دقت توجه کنید. این موارد در مورد ویزای صادر شده توسط همه کشورهای عضو محدوده مشترک است.

تاریخ اعتبار ویزا (شماره 1 در تصویر): یکی از بزرگ ترین اشتباهات ایرانیان که در مواردی منجر به بروز مشکلات جدی برای آنان در مرزها ی سوئد یا شینگن می شود این است که تصور می کنند تاریخ اعتبار یک ویزا به معنی تاریخی است که می توانند در طی مدت آن در سوئد/شینگن بسر ببرند. در حالی که تاریخ اعتبار یک ویزا فقط به معنی آن است که دارنده ویزا در طی آن حق استفاده از ویزای خود را دارد و ویزا در خارج از چهارچوب آن اعتبار ندارد. اینکه فرد مجاز است چه مدت در سوئد/شینگن به سر ببرد بصورت رقم روزانه (از یک تا 90 روز) جداگانه در ویزا درج شده است.

تعداد روزهای مجاز در سوئد/شینگن: مدت زمانی که اجازه دارید در شینگن اقامت داشته باشید، بصورت یک رقم از یک تا 90 روزه در ویزای شما مشخص شده است .

یک ویزای سوئد/شینگن می تواند بصورت زیر نوشته شده باشد:

تاریخ اعتبار ویزا: 2006-01-01—-2006-03-31
مدت روزهای مجاز در سوئد/شینگن: 30 روز

ویزای بالا دارای 3 ماه اعتبار است. اما این به آن معنی نیست که اجازه 3 ماه اقامت در سوئد یا شینگن را دارید! بلکه به این معنی است که در طی این مدت 3 ماهه می توانید به دلخواه خود از 30 روز مجاز خود جهت اقامت در محدوده شینگن استفاده کنید. یعنی شما می توانید در هر موقع در طی مدت 3 ماهه اعتبار ویزا به سوئد/شینگن وارد شده و از مدت 30 روز مجاز خود استفاده کنید.

شما در هیچ صورتی پس از اتمام تاریخ اعتبار ویزا حق باقی ماندن در سوئد را ندارید حتی اگر از تعداد روزهای مجاز ویزای شما نیز باقی مانده باشد. در مثال بالا اگر مثلا در تاریخ 30 مارس وارد سوئد شوید با وجود اینکه 30 روز مجاز هم دارید حق باقی ماندن بیش از یک روز در سوئد/شینگن را ندارید چرا که مدت اعتبار ویزای شما روز 31 مارس به پایان می رسد و این ویزا پس از گذشت مدت اعتبار آن باطل خواهد شد. یا برای مثال اگر در روز 10 مارس وارد سوئد/شینگن شوید با وجود اینکه 30 روز مجاز هم دارید حق باقی ماندن بیش از 21 روز در سوئد/شینگن را ندارید چرا که مدت اعتبار ویزای شما 31 مارس به پایان می رسد و این ویزا پس از گذشت مدت اعتبار آن باطل خواهد شد.

با توجه به توضیحات بالا متوجه فرق مابین “تاریخ اعتبار ویزا” و “تعداد روزهای مجاز ویزا” باشید و مسافرت خود را طوری برنامه ریزی کنید که روزهای مجاز آن در چهارچوب مدت اعتبار ویزا باشد و از آن “بیرون نزند”. یک ویزای شینگن همیشه پس از به پایان رسیدن مدت اعتبار آن باطل خواهد بود، حتی اگر از طول مدت روزهای مجاز آن هم باقی مانده باشد. همچنین یک ویزای شینگن همیشه پس از به پایان رسیدن تعداد روزهای مجاز آن باطل خواهد شد حتی اگر از مدت اعتبار آن باقی مانده باشد.

تعداد دفعات ورود مندرج در ویزا (شماره 3 در تصویر): تعداد دفعاتی که می توانید در مدت اعتبار ویزای خود به سوئد/شینگن وارد شوید به سه صورت زیر در ویزای سوئد/شینگن درج و مشخص شده است:

یک بار ورود (سینگل): با رقم 1 در ویزا مشخص شده و به این معنی است که پس از یک بار ورود و خروج تان از سوئد/شینگن، ویزایتان بدون توجه به تاریخ اعتبار و روزهای مجاز آن باطل خواهد شد. حتی اگر از طول مدت اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز آن هم باقی مانده باشد، ویزایی که برای یک بار ورود معتبر باشد پس از یک بار استفاده از آن همیشه باطل است.

تعداد ورود مشخص: با رقم از 2 به بالا در ویزا مشخص شده و به این معنی است که در مدت اعتبار ویزای خود می توانید به دفعاتی که در ویزا مشخص شده به سوئد/شینگن وارد شوید. پس از استفاده از تعداد دفعات مجاز ورود، ویزایتان بدون توجه به تاریخ اعتبار و روزهای مجاز آن باطل خواهد شد.

تعداد ورود نامحدود (مالتیپل): کلمه “مولتی” در ویزا مشخص شده و به این معنی است که در مدت اعتبار ویزای خود و روزهای مجاز درون ویزا می توانید بصورت نامحدود به سوئد/شینگن وارد شوید.

تعداد روزهای مجازتان با هر بار ورود و خروج از شینگن محاسبه و کسر می شود. برای مثال اگر 30 روز مجاز ویزا دارید و پس از 10 روز اقامت در شینگن از آن خارج شده و با استفاده از نوع ویزای “مالتیپل” خود بیشتر از یک بار مجددا وارد شینگن شوید، 10 روز اقامت قبلی از تعداد روزهای مجازتان کسر و 20 روز مجاز دیگر جهت استفاده باقی دارید. اگر پس از آن نیز با استفاده از نوع ویزای “مالتیپل” خود وارد شینگن شده و مثلا 2 روز در شینگن باقی مانده و از آن خارج شوید، هنگام برگشت مجددا 12 روز از تعداد 30 روز مجازتان کسر و در نتیجه 18 روز دیگر باقی دارید و الی آخر. به عبارتی: وجود تعداد مثلا 30 روز مجاز در ویزای “مالتیپل” شینگن به این معنی نیست که در هر بار ورود به شینگن حق 30 روز بسر بردن را دارید بلکه هر بار که از شینگن وارد و سپس از آن خارج می شوید از تعداد روزهای مجازتان کسر می شود.

بسیار مهم است که اگر مثلا به سوئد/شینگن مسافرت کرده و در طول مدت ویزای خود مایلید به کشورهای خارج از شینگن (مثلا آمریکا) مسافرت کرده و دوباره به سوئد/شینگن برگردید هنگام تقاضای ویزای شینگن، تقاضای اجازه ورود و خروج بیش از یک بار و یا چند باره (مالتیپل) کنید تا دچار مشکل نشوید.

مثال (این مثال واقعی است و برای یک خانواده ایرانی بهنگام ترک سوئد اتفاق افتاده است): یک خانواده چند نفره ایرانی از ایران با ویزای توریستی شینگن جهت دیدار بستگان خود وارد سوئد شدند. ویزای شینگن آنها جهت یک بار ورود و خروج به شینگن معتبر بود (ویزای سینگل). این خانواده به همراه دوستان خود در سوئد با یک تور مسافرتی به مدت یک هفته به یکی از نقاط توریستی ترکیه مسافرت کردند بدون اینکه توجه کنند با ترک سوئد ویزای آنان اگرچه دارای 90 روز مجاز است، اما به واسطه اینکه جهت یک بار ورود و خروج به شینگن اعتبار داشته هنگام ترک سوئد/شینگن (پرواز به سوی ترکیه) باطل شد. این خانواده قادر به بازگشت به سوئد/شینگن نشده و مجبور شدند از ترکیه به ایران برگردند.

انواع ویزا

ویزای شینگن دارای چهار نوع مختلف است که در خود ویزا (شماره 4 در تصویر) از طریق چهار حرف الفبای انگلیسی (A B C D) مشخص شده است.

ویزای (A) ویزای ترانزیت: مسافر حق خارج شدن از فرودگاه را ندارد و فقط می تواند در یکی از فرودگاه های شینگن هواپیمای خود را عوض کرده و رهسپار کشوری در خارج از شینگن شود. مثال: فردی ایرانی دارای اقامت یا ویزای آمریکا که در فرودگاه یکی از کشورهای شینگن بتواند هواپیمای خود را به مقصد آمریکا عوض کند.

ویزای (B) ویزای عبور: مسافر فقط حق دارد از فرودگاه خارج شده و از شینگن بعنوان منطقه عبوری استفاده کرده تا از طریق زمینی خود را به کشور دیگر غیرشینگن برساند. مسافر حق توقف غیرضروری در شینگن را ندارد. مثال: یک ایرانی مقیم روسیه که عازم ترکیه است از طریق مرز زمینی وارد شینگن شده و بصورت عبوری از طریق زمینی خود را به ترکیه برساند.

ویزای (C) ویزای بازدید: معمولی ترین نوع ویزا که اکثر ایرانیان نیز با آن وارد شینگن می شوند. می تواند حداکثر دارای 90 روز “اعتبار” و حداکثر 90 روز “روزهای مجاز” باشد.

ویزای (D) ویزای بلندمدت: معولا برای اشخاصی مانند تجار و مانند آن صادر می شود که به دلایل ویژه مثلا بازرگانی مجبورند در طی سال بارها به شینگن وارد و از آن خارج شوند. “مدت اعتبار” ویزای از نوع “D” می تواند تا یک سال باشد اما حداکثر “روزهای مجاز” آن همان 90 روز است.

تقاضای بسر بردن بیشتر از 90 روز در شینگن دیگر “ویزا” حساب نشده بلکه “تقاضای اقامت” محسوب می شود.

امکان تمدید ویزای شینگن در داخل سوئد وجود ندارد

ایرانیانی که از ایران جهت مسافرت های توریستی و نیز بازدید از عزیزان شان به سوئد سفر می کنند، چنانچه مایل باشند مدت بیشتری از اعتبار ویزای و روزهای مجاز مندرج در ویرا در سوئد بمانند و مدت ویزایشان در سوئد نیز تمام شده باشد می توانند (و باید) به اداره مهاجرت مراجعت کرده و تقاضای اقامت برای دیدار کنند. اما هزینه بسیار گران این تقاضا در سوئد مورد شکایت بسیاری از ایرانیان و خانواده های آنان قرار دارد. هزینه آن برای هر شخص بزرگسال مبلغ 1000 کرون سوئد و برای افراد زیر 18 سال 500 کرون سوئد است که جمع آن برای یک خانواده سه نفری تقریبا معادل قیمت یک بلیط رفت و برگشت مابین استکهلم و تهران خواهد بود.

از ابتدا تقاضای ویزای بلندمدت کنید

چنانچه احتمال می دهید که مدت اقامت تان در سوئد و شینگن طولانی است بسیار به نفع تان خواهد بود که همزمان با تسلیم تقاضای ویزا در سفارت سوئد در تهران برای مدت طولانی تر تقاضای ویزا کنید. یک ویزای توریستی شینگن می تواند تا 90 روز اعتبار داشته باشد. به همین جهت بهتر است در صورتی که احتمال می دهید مدت طولانی در سوئد/شینگن به سر خواهید برد برای همان مدت 90 روز (نه بیشتر) تقاضای ویزا کنید. برخلاف تصور بسیاری، مدت زمان ویزایی که تقاضا می کنید هیچ تاثیری در بالا یا پایین بردن شانس دریافت ویزا ندارد اما اگر مثلا تقاضای 30 روز ویزا کنید و بعدا بخواهید مدت بیشتری (تا حداکثر 90 روز) در سوئد بمانید مجبور به درخواست تقاضای اقامت برای دیدار کرده و هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

بدون ویزای معتبر در سوئد/شینگن بسر نبرید

هرگز پس از اتمام مدت ویزای خود در سوئد/شینگن باقی نمانید. یا سوئد/شینگن را ترک کرده و یا نسبت به تمدید ویزای خود اقدام کنید. عدم تمدید ویزا از جمله مشکلات زیر را بدنبال خواهد داشت:

1. به هنگام مسافرت و تقاضای ویزا در آینده به سوئد/شینگن دچار مشکل جدی خواهید شد. امروزه دیگر تعویض گذرنامه نیز کمکی در این زمینه نخواهد کرد و ورود و خروج افراد دارای ویزا ی سوئد (و در نتیجه بسر بردن بصورت غیرقانونی در سوئد) در سیستم ورود و خروج اداره مهاجرت سوئد ثبت و ضبط می شود و به هنگام تقاضای مجدد ویزا مشکل ساز خواهد بود. طبیعتا شانس فردی که قبلا از ویزای خود سوء استفاده کرده و بصورت غیرقانونی در سوئد/شینگن بسر برده است به هنگام تقاضای مجدد ویزا بسیار پایین تر خواهد بود.

2. در صورت بروز حادثه ای برایتان به هنگامی که بصورت غیرقانونی و با ویزای بی اعتبار در سوئد/شینگن بسر می برید امکان دریافت هیچ گونه کمک از بیمه مسافرتی خود را نخواهید داشت و مجبور به پرداخت مخارجی بسیار سنگین خواهید شد.

3. چنانچه بدون دارا بودن ویزای معتبر در داخل شهر به هر دلیلی مورد کنترل پلیس قرار بگیرید به عنوان خارجی غیرقانونی بازداشت و زندانی شده و ضمن اخراج از سوئد تا مدتی طولانی قادر به بازگشت به سوئد/شینگن نخواهید بود.

سه ماه داخل و سه ماه خارج از شینگن

مدت ویزا محدود است و طی یک دوره شش ماهه حداکثر سه ماه اعتبار دارد. مفهوم این امر آنست که اگر شما سه ماه در منطقه شینگن به سر ببرید بایستی سه ماه خارج از این منطقه به سر ببرید تا بتوانید مجددا ویزای شینگن دریافت کنید. در صورت داشتن دلایل ویژه می توانید برای مدت طولانی تری (حداکثر یک سال) ویزا دریافت کنید ولی در آنصورت ویزا فقط برای ورود و به سر بردن در سوئد معتبر خواهد بود. دلایل ویژه می تواند بطور مثال این باشد که شما طی یک سال لازم باشد چندین مرتبه به منظور انجام امور بازرگانی یا دیدار فرزندان خود به سوئد سفر کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آنچه باید درباره ویزای شینگن بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..