تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مردم‌سالاری دینی در کنار روحیه انقلابی/ ایران اسلامی مدیون شورای انقلاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، ماه‌های دی و بهمن یادآور روزهای پایانی رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 است که با خاطرات تلخ و شیرین زیادی همراه شده است.


در کنار همه این خاطرات، برخی رخدادها و واکنش‌ها از سوی عوامل انقلاب در مقابل نه تنها باعث سرعت در روند این پیروزی شدند، بلکه بعدها تأثیر زیادی نیز بر روی ادامه حیات انقلاب داشتند.

نهادی عهده دار همه امور کشور انقلابی
اولین نهادی که در سال 57 و یک ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام راحل تشکیل شد، شورای انقلاب بود که 22 دی ماه در ایران آغاز به کار کرد.

شورایی که بعدها منشأ تحولات شگرفی در ساختار کشور ایران شد و بسیاری از نهادهای دیگر با تدبیر این شورا تشکیل شدند.

افراد مشهوری در این شورا حضور داشتند که هر یک بعدها در مناصب کشوری و لشگری به انقلاب اسلامی خدمت کردند.

تصمیم انقلابی و مآل اندیشانه امام
یکی از کارشناسان سیاسی- مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تصمیم بر تشکیل شورای انقلاب از سوی امام راحل نکات ظریفی دارد و حرکتی هوشمندانه محسوب می‌شود.

محمدعلی کمیجانی ادامه داد: با مطالعه بسیاری از انقلاب‌های تاریخ متوجه می‌شویم که در بیشتر آنها هدف نهایی براندازی نظام سیاسی موجود در کشور بود و برنامه خاصی برای ادامه کار نداشتند، اما انقلاب اسلامی از این قاعده مستثنی است.

وی افزود: امام راحل سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب حکومت اسلامی را می‌نویسد و این بدان معنا است که اندیشه‌ای قوی در پس رهبری مردم وجود دارد، اندیشه‌ای که به دنبال هدفی متعالی و ادامه حکومت معصومین است.

این کارشناس مذهبی-سیاسی با اشاره به 18 ماه فعالیت شورای انقلاب گفت: شورای انقلاب نقش دولت، مجلس و قوه قضائیه را در ابتدای انقلاب ایفا می‌کرد و تقریبا تمام وظیفه اداره کشور را بر عهده داشت، اما در کنار همه اینها به سرعت سعی در تشکیل سایر نهادها داشت.

وی در پایان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در شورای انقلاب، انقلابی عمل کردن آن است، کارهایی که این شورا در طول 18 ماه انجام داد شاید در برخی از کشورها سال‌ها به طول بیانجامد.

فهرست بلند اقدام های انقلابی شورای انقلاب
با پیروزی انقلاب اسلامی، وظایف شورای انقلاب هم بیشتر می‌شد، زیرا در آن زمان تمام کارهای اجرایی کشور به دست این شورا بود.

تشکیل دولت موقت اولین فعالیت شورای انقلاب بود، و اقدامات مهم بعدی را نیز می‌توان تشکیل کمیته موقت انقلاب اسلامی، برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی، تصویب اساسنامه سپاه پاسداران، بررسی پیش‌نویس قانون اساسی و بسیاری کارهای دیگر نام برد.

علی طاولی یکی دیگر از کارشناسان سیاسی در این مورد گفت: نگاهی به فعالیت‌های شورای انقلاب نشان می‌دهد روح انقلابی‌گری در این افراد وجود داشت و فعالیت‌های بعدی نیز در راستای این مسأله بود.

شورایی در اوج قدرت، اما متدین و متواضع و پاک دست
وی افزود: این شورا بیشترین قدرت را در کشور بر عهده داشت، اما این مانع انجام وظایف آنها نسبت به انقلاب و تسریع در تشکیل نهادها نشد، به طوریکه گاهی فعالیت‌های 18 ماهه این شورا، در برخی کشورها تا سال‌ها به طول می‌انجامد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: نکته مهم دیگر در این مورد، شورایی بودن آن است، به طوری که امام راحل می‌توانست در آن زمان فردی را برای اداره کشور مأمور کند، اما تصمیم به ایجاد شورا گرفت و این نشان از وجود روح مردم‌سالاری به معنای واقعی در انقلاب اسلامی است.

طاولی ادامه داد: وجود افرادی مانند آیت‌الله بهشتی، بنی‌صدر، قطب‌زاده، بازرگان و دیگران در کنار هم نشان از حضور همه اقشار سیاسی آن زمان در این شورا بود و امام راحل سعی داشت از همه گروه‌های سیاسی در آن باشند تا از نظرات همه استفاده شود.

وی در پایان تأکید کرد: امروز نگاهی دوباره به این شورا می‌تواند درس‌های بزرگی برای دولتمردان و سیاست‌مداران داشته باشد، ساده‌زیستی، خدمت خالصانه، غرق نشدن در قدرت و روحیه انقلابی از جمله این درس‌ها است.

اگرچه عمر شورای انقلاب به زحمت به 18 ماه می‌رسید، اما تلاش‌های آن در همین مدت کوتاه هیچ‌گاه از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود.

حضور نیروهای خالص انقلابی همانند آیت‌الله بهشتی، طالقانی، رفسنجانی، مقام معظم رهبری در کنار یکدیگر وجهه خاصی به این شورا بخشیده بود، چهره‌هایی که هر یک نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن اجرای قوانین اسلام در کشور داشتند.

به نظر می‌رسد با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور در برخی از زمینه‌ها نیازمند تشکیل چنین شوراهایی است تا به دور از حاشیه‌های سیاسی تنها با روحیه انقلابی در برابر مشکلات تصمیم‌گیری کند؛ روحیه‌ای که امروز در بین برخی از مسئولان کمرنگ شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مردم‌سالاری دینی در کنار روحیه انقلابی/ ایران اسلامی مدیون شورای انقلاب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..