تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فرش بیدگینه ایجرود با شهرت جهانی مغفول مانده است/ فعالیت 500 بافنده فرش در روستای بیدگینه

ساعت: 08:42 منتشر شده در مورخ: 1395/10/22 شناسه خبر: 1003053

رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود با بیان اینکه فرش بیدگینه ایجرود مغفول مانده است، گفت: 500 بافنده فرش در این روستا فعالیت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روستای بیدگینه از توابع بخش مرکزی ایجرود و در موقعیت جغرافیای 12 کیلومتری شمال غربی شهر زرین آباد واقع شده است و ازمرکز استان 47 کیلومتر  فاصله دارد،فرش بید گینه ،فرشی با نقش و نگار و طرح های متعدد و متنوع ، یکی از استعدادهای مغفول این شهرستان است.

فریدون  محمدی « رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود» در گفت و گو با ایجرود خبر، در این زمینه با بیان اینکه فرش بیدگینه شهرستان ایجرود یکی از فرش هایی است که بازار جهانی دارد، اظهار داشت: روستای بیدگینه با جمعیت1100 نفر و تعداد 300 خانوار است  که  در حدود 300 سال سابقه با بافت فرش در این روستا، فرش بیدگینه قدمت  300 ساله دارد.

وی با اشاره به اینکه فرشی که در حال حاضر در این روستا بافته می شود ریز ماهی یا ریز بافت است، افزود:  ابعاد این  فرش یک و نیم در دو و بیست است.

رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود با بیان اینکه در حال حاضر 500 نفر بافنده و تعداد 150 دار قالی در بیدگینه وجود دارد، ادامه داد: این فرش به کشورهای آلمان و برزیل است  و در حال حاضر این بافت رو به کاهش است.

محمدی با اشاره به اینکه فرش بیدگینه علاوه بر شهرت محلی، شهرت جهانی نیز دارد، تصریح کرد: پیشنهاد من برای شناساندن این ظرفیت ها در شهرستان در نظر گرفتن و نصب المان هایی با توضیح استعداد ها و ظرفیت های ایجرود در محل های پر تردد این شهرستان است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین طرح فرش بیدگینه  حاجی گبه سی است، ابراز کرد: امیدوارم با همکاری و فعالیت دوستان این امر احیا شود چرا که با توجه به سادگی و طرح و نقش آن این طرح فرش بسیار زیبا است.

محمدی با بیان اینکه یکی ازمشخصه های اصلی فرش بیدگینه به دلیل ریز نقش بودنش و رنگرزی سنتی و طبیعی آن بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر این فعالیت _ رنگرزی سنتی _ در روستای بیدگینه انجام نمی شود.

رئیس صنعت معدن و تجارت ایجرود با اشاره به اینکه فرش بیدگینه ظرفیتی است که  مغفولی مانده است و باید از آن استفاده شود،گفت: فرش بیدگینه ایجرود ثبت جهانی شده و باید از این موضوع برای احیا آن استفاده کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فرش بیدگینه ایجرود با شهرت جهانی مغفول مانده است/ فعالیت 500 بافنده فرش در روستای بیدگینه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..