تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خواص ترنجبین در طب سنتی

آشنایی با خواص گیاه ترنجبین کامل ترین مرجع

با دلگرم همراه باشید تا از فواید بی نظیر ترنجبین بیشتر بدانید.

خواص ترنجبین

ترنجبن , ترنجبین چیست و چه فوایدی دارد؟

گیاهان دارویی همواره مورد توجه طب سنتی قرار دارند و کاربرد فراوانی هم دارند. یکی از این گیاهان ترنجبین است که خواص دارویی فراوانی دارد و به دلیل این خاصیت ها استفاده از آن در کارخانجات قندگیری متوقف شد و فروش دارویی پیدا کرد. ترنجبن یکی از گیاهان دارویی است که در بسیاری از عطاریها یافت می شود.بهتر است بدانید که ترنجبین به فارسی "ترانگبین" یا "ترنگبین" است. آن را به فرانسوی Manne d"hedysarum و Manna d"alhagi و Manne de perse و به انگلیسی Manna of hedysarumو به عربی "ترنجبین" نامیده شده است .

فواید ترنجبین

تركيبات شيميايي ترنجبین

ترنجبين طبق تحقيقات انجام شده داراي مله زيتور مي باشد. بررسيهاي جديدتري نشان ميدهد كه ماده قندي ترنجبين برخلاف آنچه كه ذكر شد فقط ساكارز مي باشد. مله زيتورتري ، ساكاريدي است كه از 2 ملكول گلوكز و يك ملكول فروكتوزتشكيل يافته است.


مصارف محلي : جهت درمان ناراحتي هاي كليوي و كم كاري كبد و دفع سنگ كليه مصرف مي شود.
خواص مهم دارويي و مصارف گياه: ترنجبين در طبابتهاي ايراني مصرف فراوان داشته و بعنوان ملين بكارمي رود. ضمناً براي شيرين كردن داروها به كار مي رود. جوشانده آن معرق است. ماليدن روغن برگهاي آن براي رماتيسم خيلي نافع است و گلهاي آن براي بواسير مفيد است. عرق گياه كه ترنجبين اگرمدتي با ملايمت خورده شود براي سنگ كليه و مثانه تا حدودي مؤثراست.


پراكندگي: بين اردكان يزد،يزد بافق، مهريز، مروست.
درمنه كوهي Artemisa Aucheri
نام محلي: درنه
قسمت هاي مورد استفاده: سرشاخه هاي گلداروبرگ.
مصارف محلي: طبيعت گرم و خشك ،بادشكن، براف كننده گاز روده و دل درد.
خواص دارويي:دانه گرده اين گياه مي توان در بررسي هاي پزشكي جهت مشخص كردن و تست آلژي ، تهيه واكسن ضد آلرژي ناشي دانه گرده آنها به كار برد.

به دليل وجود سانتونين خاصيت ضد انگلي داشته و در ساختن داروهاي ضد كرم بيشتر كشورها از جمله آلمان مورد استفاده قرارمي گيرد. درمنه كوهي باعث كاهش ميزان قند در ادرار مي شود ازاين رو براي مبتلايان به مرض قند مفيد مي باشد.مرهمي از برگ و گلهاي گياه جهت درمان گري و ريزش مو مفيد مي باشد. نيز درموقع عقرب زدن اگرروي محل گزش قراردهند مؤثرو مفيد است.
پراكندگي : در ارتفاعات كوهستاني استان يزد(شيركوه، ده بالا، طزرجان ، ندوشن) ، كوه بازرگان2050- 2350 متر- ارتفاعات شيركوه تا ارتفاعات دره نازي و كوه پشت باغ 2000 متربه بالا باقی آباد، طزرجان ، بنادك تا كوه نر، كوه گلوبادام ، نزديك شيركوه 1800- 2200

 فواید ترنجبین

خواص ترنجبین

* ترنجبین ملین و مسهل است. دوز مصرفى ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است كه با كمى آب مصرف مى‌شود. گیاه ترنجبین اگر در مقدار کم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود، مسهل است.

* ترنجبین طبق نظر حكمای طب سنتی گرم، ولی در عین حال تر است.

* برای تسكین عطش و تب ترنجبین مفید است.

* ترنجبین در تسکین سرفه و درد سینه موثر است.

* اگر ترنجبین با آب زیره خورده شود، برای دفع صدای شكم كه با تب خفیفی توام باشد، نافع است.

* خوردن ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، با كره برای باز كردن ادرار (در مواردی كه ترشح ادرار بند مي‌آید) مفید است.

* جوشانده ترنجبین معرق است.

* گل‌های ترنجبین برای بواسیر مفید است.

* مالیدن روغن برگ‌های ترنجبین برای روماتیسم خیلی نافع است.

* عرق گیاه ترنجبین اگر مدتی کم کم خورده شود، برای دفع سنگ كلیه و مثانه تا حدودی مؤثر است.

در مصرف ترنجبین احتیاط کنید.

* بسیاری از خانواده‌ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می‌کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می‌شوند.

در یک مطالعه تحقیقاتی که با هدف بررسی اثر ترنجبین خوراكی در كاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر ترنجبین در كاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.

* بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

* ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

فواید ترنجبین

  چگونگی تهیه آب ترنجبین

برای تهیه آب ترنجبین، مقداری ترنجبین را در آب جوش حل می کنند. سپس مایع صاف روی آن را بر مي‌دارند و می‌گذارند قدری بماند تا مواد خارجی آن ته نشین شود. حالا مایع صاف شده روی آن، آماده خوردن است.آب ترنجبین اگر صبح ناشتا خورده شود، موثرتر است. مقدار خوراكی معمول آن 12 تا 35 گرم است.

فواید ترنجبین

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خواص ترنجبین در طب سنتی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..