تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




باید دانش را اسلامی کرد تا دانشگاه اسلامی شود

 رسا: جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان و دست اندرکاران همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان این مطلب که " تمایز علوم به تمایز موضوعات است" بیان داشت: علومی که مطرح است گرچه رشته های مختلفی دارد اما در یک تقسیم بندی کلی دو قسم است؛ علومی که موضوعش فعل خداوند است و علومی که موضوعش فعل انسان می باشد.

وی ادامه داد: همه رشته های علوم تجربی موضوعشان فعل خداست و چون تمایز علوم به تمایز موضوعات است لذا علمی که موضوعش فعل خداست قطعا دینی است مانند علم تفسیر که بیان قول خداست و صدر در صد دینی است. اساسا علم از آن جهت علم است که گوشه ای از اسرار و نظم خلقت را کشف و بیان می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: استاد دانشگاه باید متوجه باشد که در خصوص فعل خدا سخن می گوید و در حقیقت می گوید «خدا چنین کرد»، دانشگاه با این نگاه در دین غرق است و هر روز به ایمانش افزوده خواهد شد، این روحیه انسان را به فرشته نزدیک می کند علم ما باید با این مسائل کاملا موافق و همراه باشد تا اسلامی شود، اما برخی از دانشگاهی ها خود متوجه این مطلب نیستند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در نقد نگاه غرب به علم بیان داشت: مشکل غرب این دو غده است؛ یک اینکه معاد را انکار می کند و به آن باور ندارد و دوم اینکه خیال می کند مرگ پایان راه است و انسان با مرگ می پوسد و تمام می شود اما قرآن هر دوی این غده ها را درمان کرده است، قرآن کریم می گوید انسان بدنی دارد که فرع است و با مرگ می پوسد اما روحی دارد که اصل است و ابدی است، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، انسان از پل مرگ می گذرد و ابدی می شود در نتیجه باید حرف و عمل او ابدی باشد.

وی تاکید کرد: همه علوم انسانی باید در مسیر تبیین این دو اصل باشند؛ یک ابدیت انسان و اینکه ما مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم و دو؛ اینکه بعد از مرگ باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم. قرآن کریم دستور العمل انسان در استفاده از اعضاء و جوارح و نعمتهایی است که خداوند در اختیار او قرار دارد و باید در راس تولید علوم انسانی اسلامی باشد. قبل از هر کاری باید دانش اسلامی شود تا در گام بعد دانشگاه اسلامی شود چرا که اساس دانشگاه را دانش می سازد.

مفسر برجسته قرآن کریم افزود: علوم انسانی باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و  فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص مواجهه صحیح با علوم غربی وارد شده به کشور ابراز داشتند:  باید با بررسی دقیق علوم غربی، قسمتی از آنها را که منافاتی با اسلام ندارند پذیرفت، این قسمت مانند احکام تاییدی می باشد که از قبل وجود داشت و اسلام آنها را تایید نمود و اگر بخشی از این علوم موافق با اسلام نبود باید آنها را اصلاح کنیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «باید دانش را اسلامی کرد تا دانشگاه اسلامی شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..