تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا غذای خوش طعم باعث افزایش وزن می‌شود

آیا خوردن غذای خوش طعم باعث می‌شود تا وزن اضافه کنید؟ جدا از باور رایج که غذاهای خوشمزه ناسالم هستند و باعث چاقی می‌شوند، تحقیقات جدیدی انجام شد که با استفاده از مدلی بر اساس موش‌ها، نشان داد که طعم مطلوب به خودی خود باعث افزایش وزن نمی‌شود.
نویسنده‌ی ارشد مطالعه، میشل توردوف: اکثر مردم فکر می‌کنند که غذای خوش طعم باعث چاقی می‌شود، اما مسئله این نیست. طعم خوب، غذایی که برای خوردن انتخاب می‌کنیم را مشخص می‌کند اما اندازه‌ی خوردن ما را در بلند مدت تعیین نمی‌کند.
محققانی که موضوع مطالعه‌ی آن‌ها چاقی است، مدت‌ها است که باور دارند، جوندگانی که آزمایشات بر روی آن‌ها انجام می‌شود در خوردن غذاهای خوشمزه‌ی انسان‌ها مانند کلوچه با چیپس شکلات، چیپس سیب‌زمینی و شیرعسلی، به شکلی حریصانه پرخوری می‌کنند و چاق می‌شوند.
این مطالعات از باور رایج که غذای خوشمزه باعث پرخوری و افزایش وزن می‌شود، پشتیبانی می‌کردند. با این حال، از آن جایی که هیچ مطالعه‌ای، احساسات مثبتی که غذای خوشمزه ایجاد می‌کند را از شکر و چربی زیاد این غذاها جدا نکرده بود، تشخیص این که آیا طعم غذا باعث پرخوری می‌شود غیر ممکن بود.
بر این اساس، توردوف و همکارانش یک سری آزمایشات را طراحی کردند تا نقش طعم را در پرخوری و افزایش وزن بسنجند.
در ابتدا، محققان دریافتند که موش‌ها به غذاهایی که شیرینی یا طعم روغن به آن‌ها اضافه شده باشد بسیار علاقه دارند. برای رسیدن به این یافته، دو ظرف از غذا به موش‌ها دادند. یک گروه از موش‌ها می‌توانستند بین ظرفی از غذای موش صرف و یک ظرف از غذای موشی که با شیرین کننده‌ی بدون کالری سوکرالوز ترکیب شده بود، انتخاب کنند. گروه دیگر موش‌ها، حق انتخابشان بین ظرفی از غذای موش و یک ظرف از غذای ترکیب شده با روغن معدنی بود که آن هم کالری نداشت.
سپس، گروه‌های جدیدی از موش‌ها، یکی از این سه رژیم را به مدت شش هفته دریافت کردند: یک گروه غذای موش خالی خورد، یک گروه غذای موش به همراه سوکرالوز، و گروهی دیگر غذای موش به همراه روغن معدنی. در پایان این دوره، گروه‌هایی که غذاهای شیرین یا روغنی خورده بودند، چاق‌تر یا سنگین‌تر از حیواناتی نبودند که غذای خالی خورده بودند.
ادامه‌ی آزمایشات نشان داد که حتی بعد از شش هفته، ترجیح حیوانات با رژیم‌هایی بود که طعم آن‌ها بهبود یافته بود که نشان می‌دهد که تمایل شدیدی به طعم‌های شیرین و روغنی وجود دارد.
در آزمایشی دیگر، محققان به موش‌ها، رژیمی پرچرب دادند که می‌دانستند باعث چاقی آن‌ها می‌شود. موش‌هایی که همراه با این رژیم، شیرین کننده‌ی سوکرالوز هم دریافت کردند، چاق‌تر از موش‌هایی نشدند که تنها از آن رژیم پیروی کردند .
توردوف گفت: با این که ما به موش‌ها برای مدت طولانی غذاهایی خوش طعم دادیم، وزن اضافه نکردند. مردم باور دارند که اگر یک غذایی خوش‌طعم باشد، برای شما بد است. اما یافته‌های ما نشان داد که این طور نیست. می‌توان غذایی داشت که هم خوشمزه باشد و هم سالم.

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا غذای خوش طعم باعث افزایش وزن می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..