تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

چندین راه ساده برای جلوگیری از چندین راه ساده برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ آشنا شوید.

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ آشنا شوید.

راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

روش های پیشگیری از سرطان روده بزرگ

می توان با انجام تست های غربالگری مخصوص سرطان روده بزرگ (تست هایی نظیر کولونوسکوپی، تست خون نهفته در مدفوع، سیگموئیدوسکوپی)، سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد و جلوی پیشرفت آن را گرفت. غربالگری بهترین راه جلوگیری از مرگ و میر به دلیل سرطان روده بزرگ است.در این مطلب  چند روش ساده جهت پیشگیری از سرطان روده بزرگ بیان شده است. سرطان روده بزرگ که تحت عنوان سرطان کولون، سرطان رکتوم و یا چنگار روده بزرگ نیز شناخته می شود، چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده است.

بسیاری از سرطان های روده بزرگ به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی، و افزایش سن ایجاد می شوند و تعداد کمی از موارد به خاطر اختلالات ژنتیکی و ارثی است. عوامل خطر شامل مواردی همچون رژیم غذایی، چاقی، سیگار کشیدن، و نداشتن فعالیت جسمی کافی است.عوامل مرتبط با رژیم غذایی که خطر این بیماری را افزایش می‌ دهند شامل قرمز و گوشت فرآوری شده و همچنین الکل می‌ شود. عامل خطر دیگر بیماری التهابی روده است که مواردی از قبیل بیماری کرون و کولیت زخمی را در بر می ‌گیرد.

برخی از شرایط موروثی که بیماری سرطان روده بزرگ را ایجاد می ‌کنند، مواردی همچون پولیپ‌ های آدنوماتوز خانوادگی و سرطان کولون غیرپولیپی ارثی هستند؛ اما این‌ ها شامل کمتر از پنج درصد موارد می ‌شوند. این بیماری معمولا با تومور خوش‌ خیم آغاز می ‌گردد که به مرور زمان تبدیل به سرطان می شود.اگرچه هنوز هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ پیشنهاد نشده است، ولی مراحل زیر اگر چه ساده هستند، می توانند کمک کننده باشند:

غربالگری به موقع

کولونوسکوپی به عنوان یک روش غربالگری اجازه می دهد تا متخصص گوارش با بررسی داخل کولون و رکتوم، و همچنین با حذف توده های سرطانی احتمالی و توده های پیش سرطانی، از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.همه بزرگسالان بالای 50 سال این تست را باید انجام دهند و هر 10 سال یکبار آن را تجدید کنند. اگرچه در برخی از موارد که احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است، این تست باید زودتر از سن 50 سالگی تکرار شود.

استفاده از آسپرین

مطالعات تصادفی نشان داده است که مصرف روزانه یک عدد آسپرین خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را تا 20 درصد کاهش می دهد. البته استفاده گسترده از این دارو توصیه نمی شود چون خطر ابتلا به خونریزی از دستگاه گوارش و بروز زخم گوارشی وجود دارد.افراد در معرض خطر سرطان کولورکتال اما می توانند روزانه 325 میلی گرم آسپرین دریافت کنند. با پزشک تان در مورد مضرات و منافع این دارو صحبت کنید.

ویتامین دی

تحقیقات نشان می دهد که افراد با سطوح پایین تر ویتامین دی در خون یعنی زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. در حالی که این میزان اگر بالاتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد، خطر سرطان روده بزرگ کاهش خواهد یافت. توصیه بر دریافت روزانه 2000 واحد بین المللی ویتامین دی است.

نکته: شناخت عوامل خطر در مورد سرطان روده بزرگ اهمیت زیادی دارد: سن بالای 50 سال، سابقه خانوادگی، مصرف مکرر گوشت قرمز، مصرف الکل، سابقه بیماری التهابی روده، سابقه پولیپ، سطوح پایین ویتامین دی، چاقی، شیوه زندگی کم تحرک، سیگار کشیدن، دیابت نوع 2.

اصلاح رژیم غذایی

عادات غذایی قابل ملاحظه می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد. همانطور که گفته شد مصرف بیش از حد گوشت گاو، گوشت بره و گوشت های فراوری شده مانند بیکن خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

گوشت های فراوری شده به دلیل وجود ترکیبات نیتروژن در گوشت به نام آمین هتروسیکلیک، خطرناک هستند. توصیه بر مصرف دو وعده گوشت قرمز به عنوان غذای اصلی در هفته است. مصرف الکل نیز به افزایش خطر سرطان روده بزرگ کمک می کند. رژیم غذایی با قند خون بالا نیز باید برای پیشگیری از این بیماری حذف شود.

 برنج قهوه ای

با توجه به مطالعاتی که در زمینه تغذیه و سرطان انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند، افرادی که حداقل یک بار در هفته برنج قهوه ای مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 40 درصد کاهش می دهند.گفتنی است، این ماده غذایی حاوی فیبر بالایی است در حقیقت هر پیمانه برنج قهوه ای حاوی 3.5 گرم فیبر اما هر پیمانه برنج سفید تنها حاوی نیم گرم فیبر است، فیبر شامل یک اسیدچرب با زنجیره کوتاه است که رشد سلول های سرطانی را متوقف می سازد.

 ماهی

کمبود ویتامین D در ابتلا به سرطان روده نقش بسزایی دارد. ماهی به خصوص قزل آلا یکی از بهترین منابع ویتامین D است و حدود 112 درصد از مواد مغذی مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

 ذرت آغشته به کره

می توان گفت که فیبر موجود در ذرت یکی از بهترین موانع رشد سرطان روده بزرگ، به شمار می آید و کره هم به دلیل وجود اسید لینولئیک یک مبارز واقعی سرطان محسوب می شود.

بادام زمینی

آیا می دانستید که بادام زمینی در دسته بنشن (حبوبات) محسوب می شود نه آجیل ؟
مصرف حداقل سه بار در هفته حبوبات از جمله نخود، لوبیا سیاه و سفید و نخود فرنگی خطر پولیپ روده بزرگ را تا 33 درصد کاهش می دهد. جالب است بدانید که نصف فنجان بادام زمینی حاوی بیش از 6 گرم فیبر است.

 زنجبیل

مصرف زنجبیل به مدت 28 روز متداول از التهاب و سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند و خطر آن را حدود 28 درصد کاهش می دهد. پزشکان مربوطه مصرف 2 گرم یا 2 قاشق غذاخوری مکمل ریشه زنجبیل را همراه با یک وعده غذایی روزانه، توصیه می کنند.

 چای

تنها یک فنجان چای در روز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، کافی است. آنتی اکسیدان موجود در چای از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. در این بین نیز چای سفید قدرتمند تر از چای سبز است و در مسدود کردن رشد پولیپ روده بزرگ بسیار موثر است.

 زردچوبه

تحقیقات آزمایشگاهی حاکی از این موضوع است که رنگدانه زرد موجود در زردچوبه که به کورکومین معروف است موجب از بین بردن سلول های سرطان روده بزرگ می شود. جالب است بدانید که حدود 25 درصد از سلول ها با مصرف این ماده غذایی در کمتر از 24 ساعت از بین خواهند رفت.

اسفناج

بتا کاروتین موجود در اسفناج در مقابله با سرطان روده بزرگ نقش بسزایی را ایفا می کند و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است حاکی از این موضوع است که افرادی که حداقل یک بار در روز سبزیجات سبز پخته مصرف می کنند نسبت به افرادی که از این گونه مواد غذایی مصرف نمی کنند حدود 24 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.

قارچ

به شما پیشنهاد می کنیم که به اسفناج پخته شده خود، قارچ نیز اضافه کنید زیرا قارچ نیز آنتی اکسیدانی است که دارای خواص ضد سرطانی است.

 تمشک سیاه

در کل میوه هایی که حاوی رنگدانه های قرمز رنگ هستند به دلیل وجود آنتی اکسیدان ، مبارزان سرسختی برای سرطان محسوب می شوند که در این بین تمشک سیاه حدود 40 درصد بیش از دیگر انواع میوه های قرمز حاوی این نوع آنتی اکسیدان است.

ورزش

هنوز به طور واضح اثبات نشده که ورزش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد اما مطالعات ا ین نکته را ثابت کرده که چاقی خود عامل خطر ابتلا به این بیماری است. پس اگر چاق و البته کم تحرک هستید، 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط تا شدید در هفته را فراموش نکنید.

---------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..