تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فواید داروی ضد افسردگی سرترالین

همه ی آنچه که باید در مورد داروی سرترالین بدانید

معرفی داروی سرترالین و آشنایی کامل با عوارض و نحوه مصرف سرترالین

 

با دلگرم همراه باشید تا با داروی ضد افسردگی سرترالین بیشتر آشنا شوید.

 

 فواید داروی سرترالین

سرترالین Sertraline

 

 یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده‌است.سرترالین در سال ۲۰۰۷ با تجویز در نزدیک به ۳۰ میلیون نسخه پرمصرف‌ترین داروی ضدافسردگی و نهمین داروی پرمصرف در ایالات متحده بوده است.

فواید داروی سرترالین

مکانیسم اثر داروی سرترالین

سرترالین از طریق جلوگیری از جذب مجدد سروتونین توسط گیرنده‌های عصبی پس سیناپسی و بالابردن غلظت سروتونین در دستگاه عصبی مرکزی است. سرترالین هم‌چنین به میزان کمی از جذب مجدد دوپامین جلوگیری می‌کند (حدود ۱٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن) و تا حدی نیز وقفه‌دهنده گیرنده‌های آلفای آدرنالین است (حدود ۱٪ تا ۱۰٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن).

فرمول شیمیایی سرترالین C17H17Cl2N است. نیمه عمر آن بین ۱۳ تا ۴۵ ساعت و در زنان حدود ۱٫۵ برابر بیش از مردان است. غلظت آن در پلاسمای خون پس از ۴ تا ۶ ساعت به حداکثر می‌رسد و درصد وابستگی آن به پروتئین پلاسمای خون حدود ۹۹٪ است.

 فواید داروی سرترالین

چگونگي مصرف داروی سرترالین


سرترالين روزي يك نوبت مصرف مي شود. اين دارو را مي توان صبح قبل از هر كاري (تا فراموش نشود) يا شب پيش از خوابيدن مصرف نمود. هيچ گاه كمتر يا بيشتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروي كنيد. براي جلوگيري از ناراحت شدن معده مي توانيد دارو را با غذا بخوريد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، اگر حداكثر تا يك ساعت بعد به ياد آورديد مصرفش كنيد؛ در غير اين صورت نوبت فراموش شده را رها كرده ، به برنامه دارويي معمولتان باز گرديد.

فواید داروی سرترالین


هشدارها و عوارض جانبي سرترالین


در صورت بروز هر يك از علايم نادر ولي جدي زير، مصرف سرترالين را قطع كرده با پزشك تماس بگيريد: تب ، بثورات جلدي ، كهير يا خارش ، يا احساس خارج از كنترل بودن . علايم زير ممكن است رخ دهند ولي فقط اگر مشكل ساز شوند نياز است با پزشكتان درميان گذاشته شوند:

كاهش اشتها يا كاهش وزن اضطراب  تشويش  بي قراري خواب آلودگي خشكي دهان  تهوع  اسهال يا يبوست ضربان قلب تند يا نامنظم مشكل در خواب رفتن  كاهش ميل يا توانايي جنسي  احساس گرما يا حرارت  برافروختگي يا قرمزي پوست  افزايش اشتها دل پيچه يا نفخ  سردرد يا تغييرات بينايي  از جمله تاري ديد.

فواید داروی سرترالین

درمان هراس اجتماعی


سرترالین برای درمان بیماری هراس اجتماعی نتایج موفقیت آمیزی بدست آورده است. مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان دهنده این امر است که برای درمان این بیماری به میزان دوز بیشتری از مصرف نیاز است علاو بر این بهبودی به کندی صورت می‌گیرد و معمولاً پاسخ به دارو از هفته ششم شروع شده و تا هفته دوازدهم افزایش می‌یابد. سرترالین علاو بر اینکه مولفه‌های روانی هراس اجتماعی همچون ترس و اجتناب بهبود می‌بخشد بر مولفه‌های فیزیکی مانند سرخ شدن و تپش قلب نیز تأثیر مثبت می‌گذارد

فواید داروی سرترالین


موارد احتياط سرترالین


در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف سرترالين ، پزشكتان را مطلع سازيد:

حساسيت به سرترالين يا ديگر مهاركننده هاي بازجذب سروتونين بارداري يا شيردهي مصرف داروهاي ديگر، به ويژه ضد انعقادهاي خوراكي (وارفارين )، الكل ، مسكن هاي تجويز شده توسط پزشك ، آرامبخش ها، داروهاي ضد افسردگي ، شل كننده هاي عضلاني ، داروهاي ضد تشنج ، يا مهاركننده هاي مونوآمين اكسيداز نظير فورازوليدون ، ايزوكربوكسازيد، فنلزين ، پروكاربازين ، سلژيلين ، يا ترانيل سيپرومين . مصرف سرترالين در حالي كه همزمان مهاركننده هاي مونوآمين اكسيداز مصرف مي كنيد يا كمتر از 2 هفته است كه مصرف چنين داروهايي را قطع كرده ايد، ممكن است موجب گيجي ، افزايش ناگهاني دماي بدن ، افزايش شديد فشارخون ، و بروز تشنج شود. سابقه يا ابتلا به بيماري هاي كليوي يا دچار سوءمصرف موادمخدر. هنگام مصرف سرترالين توصيه مي شود به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبودتان را زيرنظر داشته باشد. ممكن است تا 4 هفته طول بكشد تا اثر دارو ظاهر شود و به حداكثر برسد؛ ممكن است بخواهيد در طي اين مدت پزشكتان را ملاقات كنيد. به نظر برخي پزشكان مصرف اين دارو افكار خودكشي را افزايش مي دهد. در مورد هرگونه اقدامات احتياطي لازم با پزشكتان مشورت كنيد. تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به اين دارو، هنگام رانندگي يا كار با وسايل خطرناك احتياط كنيد. اين دارو در برخي افراد موجب خواب آلودگي و كاهش سطح هوشياري مي شود. براي تسكين خشكي دهان از آدامس يا آب نبات هاي بدون قند استفاده كنيد يا چند جرعه آب بنوشيد. اگر اين مشكل بيش از 2 هفته ادامه پيدا كرد با پزشكتان مشورت كنيد. از حالت خوابيده به نشسته يا ايستاده و نشسته به ايستاده به آرامي تغيير وضعيت دهيد؛ در غير اين صورت ممكن است دچار سرگيجه و سياهي رفتن چشم شويد. يك برگه شناسايي پزشكي كه نشان دهد سرترالين مصرف مي كنيد، همراه داشته باشيد. سرترالين را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط سرترالين فاسد مي شود). سرترالين تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد. هنگام مصرف سرترالين نبايد نوشابه هاي الكلي بنوشيد يا داروهاي آرامبخش استفاده كنيد؛ زيرا اينها خواب آلودگي و سرگيجه اي را كه ممكن است در اثر سرترالين ايجاد شود، تشديد خواهند كرد.

 فواید داروی سرترالین

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 0 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فواید داروی ضد افسردگی سرترالین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..