تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جنگل "ایرانی" جهانی می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدحسن طالبیان در نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به عزم جدی ایران در ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تأکید کرد و گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یکی از اتفاقات مهمی است که پرونده آن توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست در حال تدوین است.

وی افزود:در بیست و یک تیرماه 1385 جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل کاسپینی - هیرکانی را به نام خود به یونسکو ارائه کرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد که سهم جمهوری آذربایجان تنها 20 هزار هکتار از این جنگل‌هاست در حالیکه سهم ایران از جنگل‌های هیرکانی  2 میلیون هکتار است. با این اعتراض قرار شد پرونده مشترک ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی توسط ایران و آذربایجان به یونسکو ارائه شود.

به گفته وی، در حال حاضر برای تدوین پرونده مشترک با آذربایجان اختلافات جزئی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: ایران عزم جدی برای ثبت این پرونده در فهرست میراث جهانی دارد که در این میان می‌توان بیابان لوت را مفتاح این مسیر ارزشمند قلمداد کرد.

به گزارش میراث فرهنگی - جنگل‌های هیرکانی از دوره سوم زمین‌شناسی تاکنون به حیات خود ادامه داده است. همچنین رویشگاه‌های وسیع از گونه‌های هیرکانی در کشورهای اروپایی از بین‌رفته و تنها فسیل گیاهان هیرکانی در آن کشورها باقی‌مانده است.

6 نقطه از جنگل‌های هیرکانی در پارک ملی گلستان، گلاته، حوزه 46 کجور نوشهر، 2 هزار و 3 هزار تنکابن، حوزه 14 قلعه رودخان، حوزه 15 ماسوله و حوزه یک آستارا چای پیش‌تر ثبت ملی شده بودند. قدمت جنگل‌های هیرکانی 40 میلیون سال برآورد شده است.

در این نشست پروفسور هانس کناب از بنیاد سوخو، نصیری قیداری رئیس کمیسیون ملی یونسکو، مقدسی قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره اهمیت ثبت جنگل‌های هیرکانی سخن گفتند

نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف تکمیل پرونده طبیعی جنگل‌های هیرکانی در سازمان محیط‌زیست برگزار شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جنگل "ایرانی" جهانی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..