تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیامهای تلگرامی و مجازی بین زن و مردی که علقه زوجیت ندارند جرم است؟

ساعت: 09:52 منتشر شده در مورخ: 1395/10/18 شناسه خبر: 999493

وکیل پایه یک دادگستری گفت :با تفکیک مفهوم اعمال منافی عفت با رابطه نامشروع ، مکاتبه و مکالمه مجازی از شمول اعمال منافی عفت خارج و مشمول عنوان رابطه اعم از مشروع و غیر مشروع می گردد .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرزداران ، "علی شریف زاده" وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که ایا  ارسال پیامهای تلگرامی و مجازی  بین زن و مردی که علقه زوجیت ندارند جرم است؟ گفت:امروزه با توسعه نرم افزارهای ارتباطی رایانه ای و اینترنتی از جمله تلگرام و شکل گیری یک نوع روابط جدید اجتماعی بین افراد جامعه بویژه زنان و مردان تردیدها و سوالات متعددی در خصوص شرعی و یا غیرشرعی بودن این نوع روابط مجازی  و نیز جرم بودن یا جرم نبودن مطرح شده است بویژه با انتشار برخی نظرات حقوقی از طرف برخی خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی این چالشها را بیش از پیش در اذهان مردم بوجود اورده است براین اساس نگارنده در این مقام جهت روشن شدن موضوع و تطبیق ارتباط مجازی تلگرامی بین زنان و مردان با مفهوم رابطه نامشروع در ماده ٦٣٧ ق م ا به تشریح دو مصداق مکالمه و مکاتبه مجازی از روابط بین افراد جامعه در نگاه شرعی و حقوقی می پردازد.

در تقسیم بندی نوع روابط  نامشروع بین افراد بر حسب مصادیق ان در اعمالی غیر از زنا می توان این تقسیم بندی  را ارائه نمود:(تقبیل ،مضاجعه،مصافحه ،معانقه،مکالمه،مکاتبه،خلوت کردن ،اختلاط )

با تفکیک مفهوم اعمال منافی عفت با رابطه نامشروع ، مکاتبه و مکالمه مجازی از شمول اعمال منافی عفت خارج و مشمول عنوان رابطه اعم از مشروع و غیر مشروع می گردد (ر.ک مقاله نقدوبررسی ماده ٦٣٧،مجله مطالعات اسلامی شماره ٦٧)

شروطی که جهت انطباق عنوان مجرمانه ماده ٦٣٧ ق م ا در خصوص مکالمه و مکاتبه درمنابع شرعی و بویژه در  کلام فقها بیان گردیده است عبارتند از اینکه اولا مکالمه بایستی برای بردن لذت جنسی باشد ثانیا رابطه نامشروع مکالمه و مکاتبه در حد گناهان کبیره باشد فلذا مکالمات و مکاتباتی که فاقد این دو شرط باشند هر چند از بعد شرعی می توانند غیرمشروع باشند ولی به عنوان یک جرم قابل مجازات و تعزیر نیستند.

بر این اساس صرف رابطه نامشروع مجازی جرم نیست در عین حال که می تواند گناه صغیره باشد بر این امر دربرخی نظریات مشورت حقوقی تاکید و تصریح شده است که از جمله ان نظریات به نظریه های شماره   ٧/٣٨٨٠مورخ ١٣٨١/٤/١٤و شماره ٧/٩٧٩مورخ ٦٣/٣/٢می باشد.

حضرت امام خمینی (ره) در صحیفه نور درمساله پنجم از بخش تعزیرات در کتاب تحریرالوسیله فرموده اند "هر کس که ترک واجبی نماید ویا مرتکب فعل حرام شود پس امام و نائب او حق دارد او را تعزیز نماید به شرط اینکه از گناهان کبیره باشد و تعزیر کمتر از حد می باشد ..." 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبری معظم انقلاب  در پاسخ به استفتاء صورت گرفته با این پرسش که "ایا اعمالی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در پارک و یا صحبت کردن در هر مکانی بین دختر و پسری که علقه زوجیت ندارند رابطه نامشروع وعمل منافی عفت تلقی می شود؟...بیان فرموده اند:مواقع مختلف است و امورقضایی موکول است به محاکم ذی ربط الله اعلم.

" مرحوم ایت الله بهجت بیان فرموده اند "اگر رابطه به حد حرام باشد که سبب فتنه و فساد بشود و گناه کبیره شود تعزیر دارد... ولی صرف گناه صغیره تعزیر ندارد"

 ️بر این اساس به نظر نگارنده با رعایت ماده ٢٢٠ قانون مجازات جدید و اصل ١٦٧ و٣٦قانون اساسی و رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات ،صرف مکالمه و مکاتبه مجازی نامشروع که در حد گناهان صغیره باشد قابل تعقیب کیفری بر اساس ماده ٦٣٧ ق تعزیرات اسلامی نمی باشد. بدیهی است ارسال تصاویر و یا متون یا صدا (ویس) مستهجن و مبتذل در فضای تلگرام و یا هر یک نرم افزارهای اینترنتی برحسب شرایط ان مصداق جرم ماده ١٤ و ١٥ قانون جرایم رایانه ای می باشد و به عنوان جرم خاص قابل تعقیب هست.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیامهای تلگرامی و مجازی بین زن و مردی که علقه زوجیت ندارند جرم است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..