تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرمایه اولیه «صندوق نوآوری و شکوفایی» به 48 درصد مصوب رسید

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است با کمک دولت (معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور) سال آینده به میزان 660 میلیارد تومان افزایش یابد.

دولت در لایحه بودجه سال 96 در بخش خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی آورده است که این کمک را به صندوق مذکور که ذیل معاونت علمی ریاست جمهوری تعریف شده، خواهد داشت.

این حمایت قرار است به شکل بودجه جاری به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یابد.

سال 94 نیز رقم 855 میلیارد تومان به سرمایه این صندوق اضافه شده اما مصوبه سال 95 بر افزایش 599 میلیارد و 400 میلیون تومانی تأکید داشته است.

به گزارش تسنیم، صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف ایجاد زیرساختها، سیاستگذاری و هدایت مناسب برای کاربردی کردن دانش و تجاری‌سازی نوآوریها و در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) و نیز اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد.

این صندوق شخصیت حقوقی مستقل و دارای استقلال استخدامی، اداری، مالی و معاملاتی است که براساس سیاستها و مصوبات هیئت امنا و زیرنظر مستقیم رئیس‌جمهور (به عنوان رئیس هیئت امناء) به مدت نامحدود تشکیل شده و بر طبق اساسنامه مصوب هیئت وزیران و مورد تایید شورای نگهبان، توسط هیئت عامل اداره می‌شود.

اعضای حقوقی هیئت امناء مرکب از ریاست جمهوری (رئیس هیئت امنا)، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، وزرای علوم، بهداشت، امور اقتصادی، صنعت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بنیاد ملی نخبگان است و سه نفر عضو حقیقی با انتخاب رئیس جمهور در آن حضور دارند.

هیئت عامل صندوق نیز مرکب از هفت شخصیت حوزه‌های مختلف فناوری است که با حکم رئیس هیئت امنا منصوب می‌شوند.

چشم‌انداز این صندوق تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش سهم آن در اقتصاد کلان کشور و شکوفاسازی اقتصاد ملی ایران، کسب جایگاه نخست اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان در منطقه و ارزش آفرینی برای جامعه از طریق توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری اقتصاد مبتنی برفناوری و صنایع پیشرفته است.

دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهشهای مجلس، در ارتباط با عملکرد این صندوق گفته است که علی‌رغم تصویب اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی در شهریور 1390 و پیش‌بینی اعتباراتی برای تأمین سرمایه این صندوق در همان سال، تخصیص منابع مالی به این صندوق عملا از سال 1393 به طور جدی آغاز شد.

براساس گزارش عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی که آبان ماه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه شد، تا آبان ماه در مجموع یک هزار و 433 میلیارد تومان از سرمایه اولیه این صندوق تأدیه شده است.

از این مبلغ 867 میلیارد تومان بابت طرحهای مصوب شرکتهای دانش‌بنیان، 200 میلیارد بابت تأمین دفاتر کاری، 100 میلیارد تومان بابت تأمین ضمانتنامه‌ها (اهرمی) در مجموع یک هزار و 242 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

همچنین طبق قانون، صندوق مکلف است حداقل پنج درصد سرمایه خود را صرف اعطای تسهیلات به صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی کند که البته تاکنون حدود شش درصد از سرمایه تأدیه شده (یعنی 75 میلیارد تومان) است.

هفت صندوق تسهیلات خود را متناسب با سرمایه تأدیه شده دریافت کرده‌اند؛ از تعداد صندوقهای موجود شش صندوق نیز در حال ارائه تضامین لازم برای دریافت هستند.

سه صندوق به دلیل کم بودن تسهیلات (که براساس سرمایه تأدیه شده محاسبه شده است) برای افزایش سرمایه از دریافت آن تا اطلاع ثانوی انصراف داده‌اند.

علاوه بر صندوق پژوهش و فناوری قبلی، هفت صندوق جدید دارای مجوز نیز در حال طی مراحل اولیه تکمیل سرمایه هستند که پس از طی فرآیندهای لازم، متقاضی دریافت تسهیلات از بودجه فوق خواهند بود.

به تعبیر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اعتبار پیش‌بینی شده برای صندوق نوآوری و شکوفایی در لایحه بودجه سال آینده 200 میلیون دلار است که نسبت به قانون بودجه سال جاری بدون تغییر مانده است؛ هنوز سرمایه اولیه صندوق مذکور که قرار بود ظرف مدت سه سال تأمین شود، تأمین نشده است.

این در حالی است که تعداد شرکتهای دانش‌بنیان از سال 1390 یعنی از زمان تصویب اساسنامه صندوق در حال افزایش بوده و به حدود 2 هزار و 733 شرکت رسیده است.

مصاحبه با تعدادی از شرکتهای دانش‌بنیان نیز نشان می‌دهد که فرآیند بررسی طرحها و اعطای تسهیلات حمایت از سوی صندوق کند و زمانبر است (نزدیک به شش ماه).

این مشکل ناشی از گسترش ساختار و تشکیلات اجرایی صندوق است که به موازات افزایش تعداد شرکتهای دانش‌بنیان تأیید صلاحیت شده و متقاضی دریافت تسهیلات سبب شده برخی شرکتهای دانش‌بنیان دریافت تسهیلات از نظام بانکی را علی‌رغم هزینه‌های بالاتر، به حمایتهای صندوق ترجیح دهند.

همچنین بخشی از فعالیتهای فعلی صندوق با کارکردها و اهداف بلندمدت مورد انتظار همخوانی ندارند برای مثال، این صندوق مبادرت به استقرار میز پذیرش شرکتهای دانش‌بنیان و جذب نیروهای متخصص برای هدایت و مشاوره به این شرکتها کرده و به ارائه خدماتی نظیر خدمات آموزشی، خدمات مشاوره فنی و تجاری‌سازی به شرکتهای دانش‌بنیان می‌پردازد.

به علاوه تاکنون 16 درصد از سرمایه صندوق صرف تأمین دفاتر کاری و ایجاد مجتمع‌های فناوری برای استقرار شرکتهای دانش‌بنیان شده است.

چنین فعالیتهایی اولاً باعث گسترش ساختار اجرایی صندوق و کند شدن اجرای قانون «حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوریها و اختراعات» می‌شود و ثانیا با فعالیتها و کارکردهای تعریف شده برای پارکهای علم و فناوری مراکز رشد و صندوقهای پژوهش و فناوری تخصصی همپوشانی دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرمایه اولیه «صندوق نوآوری و شکوفایی» به 48 درصد مصوب رسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..